SS ERICUS (OHHK, LR/IMO)

  • Valmistunut/Completed 1919.1: England, Sunderland, Hylton, Osbourne, Graham & Co. Ltd. Shipyard no. 218.
  • 3 565 dwt, 1 370 ihv, 90.44 x 13.25 x 6 m. Sisaralus/sister Ship CAROLUS.
    • 1919.1: ERICUS, Ohlson Steamship Co., Hull, Englanti. Varustamon omistaja Sir Eric Ohlson.
    • 1932: ERICUS, liputettu Suomeen, ns. lippulaiva, OY Ohlson Steamship Co. AB (Nielsen & Thorden), Helsinki
    • 1940: ERICUS, ajanut eri saattueissa Euroopan vesillä
    • 1940.9.19: ERICUS, käynyt New Yorkissa suomalaisena, kuten myös 1941.2.26
    • 1941.8.8: ERICUS, Kanadan sotatakavarikko Sydney, Nova Scotia. Laivan radiosähköttäjä oli Johan Sjölund, kotoisin Snappertunasta, suorittanut radiosähköttäjän pätevyyden 6.7.40 ja joutui muun laivaväen mukana internoiduksi.
    • 1942.12.03 ERICUS, käynyt New Yorkissa Br/Can lipun alla, kuten myös 1943 ja 1944. Liikennöinyt sodan aikana brittiläisenä Euroopassa, Kanada/USA ja Karibia.
    • 1948(?): ERICUS, palautettu omistajan käyttöön. Tuotu ylösmakaamaan Tyne-joelle.
    • 1953.5.7: Arkistotietojen mukaan Kanadan viranomaisten tekemä päätös palauttaa ERICUS Ohlsenille, joka luopui omista vaatimuksistaan Kanadaa vastaan.
    • 1953.6: ERICUS, romutettu Englannissa, Clayton&Davie, Dunston

    In English

    • 1919.1: ERICUS, Ohlson Steamship Co., Hull, England. The shipping company owned by Sir Eric Ohlson.
    • 1932: ERICUS, registered to Finland, flag of convenience, OY Ohlson Steamship Co. AB (Nielsen & Thorden), Helsinki
    • 1940: ERICUS, sailed European waters in different convoys
    • 1940.9.19: ERICUS, sailed to New York as a Finnish ship, also 1941.2.26
    • 1941.8.8: ERICUS, confiscated in Canada, Nova Scotia, Sydney. The whole crew interned. Ship's radio officer was Johan Sjölund from Snappertuna, qualified Internation Radio Officer's certificate 1940.7.6
    • 1942.12.03 ERICUS, sailed to New York under flag of Br/Can , also 1943 ja 1944. Trading during the war as a British ship in Europe, Canada/USA and Caribbean.
    • 1948(?): ERICUS, returned to the owners. Sailed to the Tyne-river, laid up.
    • 1953.5.7: According to the Canadian archives the authorities made a decision to return ERICUS to Ohlsen and Ohlsen gave up his demands against the government of Canada.
    • 1953.6: ERICUS, demolished in England, Clayton&Davie, Dunston