You are here

Ilmari Tuuli

Ilmari Tuuli syntyi Koivistolla 17.12.1911 ja kuoli Helsingissä 14.10.1995. Aluksi Ilmari työskenteli isänsä purjelaivoissa. Oman laivanvarustuksensa hän aloitti Koivistolla 17-vuotiaana omistamalla veljensä kanssa osan MARIA kuunariparkista. Omisti kolmisenkymmentä laivaa, joista noin puolet oli höyrylaivoja.

Varustamotoiminta jatkui sodan jälkeen Helsingissä. Ilmari Tuulilla oli useita eri yhtiöitä ja laivoja saatettiin siirtää yhtiöstä toiseen. Tässä ei liene tiedossa kaikkia yhtiöitä, joiden avulla Tuuli hoiteli laivastoaan.

Ilmari Tuuli: VEIKKO, 60 dwt:n purjealus apukonen 1943 - 47, ss MERITUULI 1947, ms ASAFIN 1956 - 57, ms MERITA (I) 1956 - 61, SAARENTÄHTI, 340 dwt:n purjealus apukonein 1958 - 60, ss MARKUS 1959 - 61, HELMI 500 dwt:n purjealus apukonein 1959 - 60, ss NARVI 1959 - 63, ss SOMERI (I) 1960 - 62, ss SOMERI (II) 1961 - 66, ss NARVI (II) 1966 - 74, ss SOMERI (III) 1967 - 71,  ms TIURI (I) 1968 - 72, ms TUULIKKI 1970 - 73, ms MERITA (II) 1971 - 84, ms MARKUS (III) 1974 - 77, ms NAN FUNG 1975 - 81,  ms TELLHOLM 1977 - 83, ms STAVFJORD 1977 - 80.

Laiva Oy Meri-Tuuli: ms VERA 1949 - 51,

Laivayhtiö Roine: ss ROINE (I) 1949 - 51, ms SWEDEN (1950 - 52), ss MATHEUS 1951 - 52, ss ROINE (II) 1953 - 56,

Laiva Oy He-Tu: ss ROINE (I) 1951 - 52,

Laivayhtiö Sweden: ms SWEDEN (1950 - 52),

Oy Mariners Shipping Ltd: ss MARKUS (II) 1963 - 73, ms SOMERI (IV) 1973 - 84, ms TIURI (II) 1975 - 76, ms TELLHOLM 1983 - 84, ms NAN FUNG 1981 - 84,

Merirahtaus Oy - Seachartering Ltd: ss MATHEUS 1953 - 54

Laivanisännistöyhtiö Merita: ms MERITA (I) 1961 - 64

Laivanisännistöyhtiö Ilmatar: ss ILMATAR (ex SOMERI (I)) 1962 - 64

Laivanisännistöyhtiö TENO: ss TENO 1962 - 67,

Continental Sweden Corporation Ltd (Panama), ms NAN FUNG 1984 - 99,

John International Trading Ltd., (Kingstown): ms JOHN (ex SOMERI (IV)), ms JACK 1984 (ex TELLHOLM)

Ilmari Tuulin laivoja oli rekisteröity Kotkaan, Helsinkiin, Uuteenkaupunkiin, Raumalle ja ulkomailla Kingstown, St. Vincent & Grenadines.

NARVI (II) oli höyrylaivoista suurin ja Pohjolan viimeinen mäntähöyrykoneella kulkeva laiva. Myytiin Kreikkaan 1974.

Pääasiassa Tuulin alukset kuljettivat Suomeen hiiltä Puolasta.

 

 

 

Lähteet:

 

Erkki Riimala: Suomalaisia höyrylaivoja 150 vuotta
Laivalehti Tornator
Oulun Purjehdusseura, Pikapurjehtija
http://kauppalaiva.nba.fi
http://www.miramarshipindex.org.nz

 

Kommentit

Tuulella oli myös Someri-niminen moottorialus, joka seilas vielä 80-luvun alkupuolella. Olin siinä kipinänä muistaakseni talvella 81-21.
Otanpa selvää Tuulen vielä hengissä olevalta perusmiehistöltä, puuttuuko listalta muitakin.

-Marke

oli myös ILMATAR oli ensin paulinin BARESUND sitten Tuulella SOMERI ja ILMATAR.

Kauppalaivatietokanta näyttää kolme höyry SOMERIA ja yhden moottorilaiva SOMERIn. Lisäsin mainitsemasi SOMERIn.
Ollut Japanissa rakennettu 13 tuhannen dwt liberialainen bulkkeri JOHN WILSON. Ilmari Tuuli näyttäisi ostaneen 1973 Mariners Shippingille ja antaneen nimen SOMERI. Nimeksi vaihtunut JOHN 1984, jonka vuoden marraskuussa viety romutettavaksi Kiinaan. Omistajaksi on merkattu Kingstownista John International Trading Ltd. Kingstowniinhan Ilmari Tuuli liputti NAN FUNGIN seuraavana vuonna

JariSavolainen's picture

Saman John International Trading puljun kautta meni TELLHOLM romuttamolle nimenä JACK. Lardex listaa sen Ilmarin yhtiöksi. Kts. http://www.lardex.net/oslo/herlofson/skipstekst/1956bulkenterprise.htm

yksi nimi puuttuu ILMATAR joka oli ensin paulinin baresund sitten someri ja ilmatar .

Eikös I.Tuuli vielä 70-luvulla tosiaan omistanut isojakin laivoja jopa henkilökohtaisesti ennen kuin siirtyivät erinäisten yhtiöiden alle?

Olisin kiinnostunut saamaan yhteyden henkilökuntaan kapteeni Jorma Aren ohjaamissa Ilmari Tuulen omistamissa laivoissa. Merikapteeni Are oli isäni ja haluaisin tietää enemmän hänen työstään ja elämästa Ilmari Tuulen laivoissa, Markuksessa, Somerissa jne. Minulla on myös muutamia valokuvia laivoista. Olin matkustajana näissä laivoissa 60-70 luvulla.
Sähköposti: leila.are@gmail.com

Olin jungmannina M/S Tiurissa tammi-toukokuu 1971. Isänne oli meillä päällikönä silloin. Tämä oli minun ensimmäinen laivani. Olin juuri päässyt Rauman merimiesammattikoulusta. Nuoresta miehestä Kapteeni oli vaativa mutta oikeudenmukainen En joutunut monesti tekemisiin Hänen kanssaan, koska meidän välissä oli suuri ikä- ja ammattiero. Muistan kuitenkin pari tapausta , jolloin Hän jopa puolusti minua. Toinen tapauksista liittyi ruosteenpoistoon kannella toinen yövahtina oloon. Kyllä minulla oli kunniottava olo aina kun näin päällikön. Luulen, että koko miehistöllä oli sama tunne.

Lisää kommentti

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.