You are here

Mattson

Mattsonin laivanvarustajasuku oli kotoisin Ahvenanmaalta Vårdöstä. Mats Mattsonilla oli 1800-luvulla useita purjealuksia ja hän oli maakunnan merkkimiehiä.

Poika Robert Emanuel Mattson (16.5.1851 Vårdö - 10.5.1935 Helsinki) lähti 16 vuotiaana merille. Hän aloitti kauppiaan uran Maarianhaminassa 1878 ja muutaman vuoden kuluttua hankki vähemmistöosuuksia purjelaivoista. Neljänkymmenen vuoden aikana hän oli omistamassa noin 30 purjelaivaa.

Mattsonin lisäksi suurvarustajia Ahvenanmalla olivat hänen lankonsa August Troberg ja Mathias Lundqvist.

Kun Mattson myi viimeisen purjelaivansa MARLBOROUGH HILL 1925 hän oli ollut 24 purjealuksen omistajana, näistä 14 täysin omia. Jo seuraavana vuonna ostettiin Englannista ensimmäinen höyrylaiva, 20-vuotta vanha 7000 dwt:n NAXOS. Alus siirrettiin perustetulle yhtiölle  A/B Naxos Prince (Rob. Mattsson, Aurorank. 5). Yhtiölle ostettiin lisäksi höyrylaivat BOMARSUND, HOGLAND, KASTELHOLM.

Matssonin varustamo oli lama-aikaan 20-luvun lopussa Helsingin toiseksi suurin Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön jälkeen.

Rob. Matsson muutti Helsinkiin 1916 ja sai kauppaneuvoksen arvonimen 1919. Hän omisti Helsingissä Königstedtin ja Nordsjön kartanot.  Suomen itsenäistyttyä Mattson hankki osake-enemmistön yhtiöstä  Kone- ja Siltarakennus Oy. Hietalahden Laivatelakka ja Konepaja Oy ostettiin 1926 ja muutaman vuoden kuluttua Ab Crichton-Vulcan Oy. Suurista yritysostoista ja lamakaudesta johtuen yritys oli erittäin velkaantunut.

Kauppaneuvos Mattsonin kuoleman jälkeen 1935 Pohjoismaiden Yhdyspankki myi lainojen panttina olleet osakkeet Ab Wärtsilä Oy:lle. Varustamotoimintakin oli ollut tappiollista.

Robert Mattsonin ainoa poika Curt Mattson (1900 - 1965) oli varustamotoiminnan lisäksi Kone- ja Siltarakennuksen johtokunnan varajäsen jo vuonna 1926. Hän perusti 1934 lippuvarustamon Curt Mattson Rederi Ab, jonka omisti aluksi englantilainen Bergenske (London) Ltd. Isän kuoltua Naxos Prince siirtyi pojan haltuun. Varustamolla oli laivat: HAMMARLAND, MARIUS, USKO

Jo edellisenä vuonna 1933 oli ostettu brittiläinen SIR JAMES BELL, 1921 rakennettu rahtihöyry. Laivan omistajaksi kirjattiin Nordsjörederi A/B (Aurorank. 5) Helsinki, ja nimeksi annettiin ALDEBARAN. Jo 1935 laiva myytiin Leningradin ja sai nimen KOTLIN.

Varustamolle Rederibolaget Trident hankittiin 1950-luvulla höyrylaivat HERMES ja kuuluisa kahvilaiva HERAKLES.

Rederi Ab Finn (Curt Mattson, Helsinki, E. Esplanaadik. 22.) omisti höyrylaivan FINN

Curt Mattson rederi oli osakkaana vuonna 1947 perustetussa varustamossa Ab Benima Oy. Muut osakkaat olivat Oy Bensow Ab ja Henry Nielsen Ab Oy. Yhtiö osti Yhdysvalloista höyrylaivat DRAKVIK, FROSTVIK ja TRANVIK. FROSTVIK ja TRANVIK olivat sodan aikana rakennettuja Liberty-laivoja tyyppi EC2-S-C1, DRAKVIK rannikkoliikenteeseen rakennettu ns. jeep-alus, tyyppi N3-S-A2. Yhtiön toiminta loppui 1949 ja DRAKVIK ja FROSTVIK siirrettiin Ab Wilh. Bensow Oy:lle, joka Hans von Rettigin kanssa perusti varustamon RE-BE. Mattsson ja Nielsen perustivat haltuunsa jääneelle Tranvikille varustamon nimeltään Rederibolaget Tranvik. Benima lakkautettiin 1951.

Curt Mattson viimeiset laivat myytiin 1958.

Laivatietojen keruu jatkuu...

 

Lähteitä:

Erkki Riimala: Suomalaisia höyrylaivoja 150 vuotta, kustantaja Suomen Höyrypursiseura
Navis Fennica, Suomen merenkulun historia osa 2, toimittaja Erkki Riimala, WSOY
Justus Harberg: Åländsk Sjöfart med Maskindrivna Fartyg
Kansallisbiografia
www.porssitieto.fi
http://kauppalaiva.nba.fi
http://www.miramarshipindex.org.nz

 

Lisää kommentti

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.