You are here

O.S.Nylund

Onnar S. Nylund (1896 Parainen, Heisalan saari - 1959 Helsinki) alotti 14-vuotiaana purjehduksensa kohti merikapteenin pätevyyttä ahvenanmaalaisella Aug. Trobergin nelimastoparkilla MARGARETA (klikkaa nimeä ja katso kuva ja historia).

Onnar S. Nylund 4.7.1896 - 11.6.1959
Kuva: Helena Liljeström (os. Nylund)

O.S.Nylundin laivat olivat pienistä saariston höyrylaivoista Suomen kaikkien aikojen suurimpaan höyrylaivaan ALBERTA. Northern Chartering Oy hoiti rahtaus-, meklari- ja laivanhoitotoimia.

Parinkymmenen laivan omistuksia varten oli perustettu yhtiöt: Northern Steamship Co Ltd — Pohjolan Höyrylaiva Oy. (O. S. Nylund, Helsinki, Linnankoskenk. 19.) , Northern Shipping Ltd, Pargas Rederi & Varvas Ab, Korpo Rederi Ab, Iniö Rederi Ab.

Ensimmäiset hankinnat olivat höyrylaivoja ja siirtyivät syksyllä 1939 Northern Steamship yhtiön omistukseen: Ruotsista MERCUR, 2000 dwt, Tanskasta HERMES, 1150 dwt.

Sota-aikaan laivakauppa kävi vilkkaasti ja Northern Steamshipin omistamia aluksia olivat: SALVATOR, ADOLF, LAPPONIA, PORKKALA. HANGÖ, TOIMI, BARÖ.

SALVATOR oli Englannissa 1895 rakennettu höyry, jonka 1927 A/B Tolfvan O/Y osti käyttöönsä pelastusalukseksi. Northern Steamship osti aluksen 1941 ja myi seuraavana vuonna, ostajana meripelastusyhtiö Finska Bergnings Ab Neptun.

Laiva Oy Lippo, Helsinki, oli ostanut 1942 Ruotsista matkustajalaivan KVICKSUND ja antanut uuden nimen SEISKARI. O.S.Nylund osti Lipon ja laiva sai uuden nimen HANGÖ.

Sodan jälkeen yhtiölle hankittiin suuria höyryaluksia: BARÖ (2), MERCUR (2), HERMES (2), MERCUR (3)

Northern Shippingin omistuksessa olivat höyrylaivat LAPPONIA ja NYLANDIA

Pargas Rederi & Varvas omisti höyryalukset DIANA, HELENA, KATRINA, ALBERTINA.

O.S. Nylund ja Henry Nielsen perustivat keväällä 1948 Oy Finland - Afrika & Australia Line Ltd Ab yhteisyrityksen tarkoituksena liikennöidä aluksi Suomen ja Etelä-Afrikan välillä, myöhemmin myös Australiaan ja Intiaan sekä Kaukoidän satamiin. Linjaa ajoivat Nylundin ALBERTINA sekä Nielsenin WASA. Molemmat laivat lähtivät 1948 loppuvuodesta matkalle Etelä-Afrikkaan. Seuraavana vuonna molemmat laivat tekivät yhden matkan. Kesällä 1950  ALBERTINAn matkan jälkeen Nylund luopui osuudestaan. ALBERTINA siirrettiin Nielsenille ja sai uuden nimen KOTKA (2). Nielsenin vanha KOTKA siirtyi Nylundin Pargas Rederille ja nimeksi muutettiin DIANA.

Iniö Rederin nimiin hankittiin höyrylaiva NORBY, mutta siirrettin myöhemmin Northern Steamshipin omistukseen. Varustajan kuolinvuonna yhtiö todettiin rahattomaksi ja laiva huutokaupattiin. Ilmari Tuulisai laivan tarjoamalla 24,7 miljoonaa markkaa ja nimeksi muutettiin NARVI.

Korpo Rederi Ab:n pääomistaja oli Emil Höglund Vaasasta. Hän oli toinen Wiik & Höglundin perustajista. Yhtiön kirjoilla oli höyryt: CONSTANTIA, CONSTANTIA (2), CONTINA, CONCORDIA, CONTELLA. Yhtiön toiminta jatkui O.S.Nylundin kuoleman jälkeen veljenpojan merikapteeni Frans Nylundin johdolla. Frans Nylundin sairastuttua yhtiö meni konkurssiin ja viimeinen laiva CONSTANTIA (2) myytiin syksyllä 1970 Lübeckissä.

Onnar Nylund oli ostanut Paraisilta Mågby nimisen kartanon. Kartanon myynnissä Nylundin tyttärelle ja pojalle lohkottiin rantatontit. "Pitsihuvila" on purettu. Nylundin vanhin, kymmenen vuotta sitten edesmennyt poika työskenteli isänsä laivoilla ja sittemmin perämiehenä Silja Linen matkustaja-aluksissa.

kirjepaperi

Varustamon kirjepaperi

 

Varustamon osakekirja

Varustamon osakekirja
Kuva: www.osakekirja.fi
 

 

 

Lähteitä:
Helena Liljeström (os. Nylund)
Erkki Riimala: Suomalaisia höyrylaivoja 150 vuotta, kustantaja Suomen Höyrypursiseura ry
Matti Pietikäinen: From High Arctic to Antarctica
http://kauppalaiva.nba.fi
www.miramarshipindex.org.nz

 

 

 

Kommentit

Jag var mässpojke på ss Katrina från augusti 1952 till nyår 1953, sedan blev jag jungman till dessa fartyget lade upp i Aura å för vintern i februari. Pip-Antti Andersson var befälhavare.
Vi gjorde resor på Nordsjön och Östersjön. Det var min första båt som sjöman.

Sven-Erik Nylund

Lisää kommentti

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.