You are here

SS SAVONIA

SS SAVONIA (SRMP/OHBM, LR/IMO) Valmistunut/Completed 1890.6, England, Newcastle, Swan & Hunter.
2700 dwt, 900 bhp, 82,40 x 11,40 x 5,79 m

  • 1890.6: ARUNDO, hollantilainen varustamo Hudig & Veder, Rotterdam
  • 1906: IVAN AZBELEV, Severnoje Parokhodnoje Obschestvo, Sankt Peterburg
  • 1914: IVAN AZBELEV, Petrograd. Kaupungin nimi muutettiin I maailmansodan alettua.
  • 1918: IVAN AZBELEV, britit takavarikoivat aluksen venäläisiltä, hoitovarustamo The Shipping Controller Turner, Morrison & Co. Lontoo.
  • 1919: SAN MASSIMO, Soc. Mar. & Commerciale de France, Rouen
  • 1921.12.19: EGHOLM, Red. A/S Limfjorden, Ålborg
  • 1922.12.16: EGHOLM, A. K. Högström, Helsinki, hinta £4700. Tanskalainen varustamo oli tehnyt konkurssin ja laiva oli takavarikoituna Etelä-Ranskassa. Kapteeni Birger Brandt matkusti tarkastamaan ostosta ja päälliköi aluksen Helsinkiin.
  • 1923.3.14: SAVONIA, kotisatama Helsinki. Ensimmäinen lasti Suomesta oli paperia. Päällikkönä jatkoi Birger Brandt.
  • 1924: SAVONIA, ostanut Rederiaktiebolaget Suomi — Laivanvarustajaosakeyhtiö Suomi.(A/B Nielsen & Thorden O/Y). Yhtiön ensimmäinen laiva.
  • 1926: SAVONIA, Rederiaktiebolaget Suomi — Laivanvarustajaosakeyhtiö Suomi. (Gust. B. Thorden, Helsinki.) Nielsenin ja Thordenin yhteistyö päättyy.
  • 1938: SAVONIA, ajoi karille Tanskan salmissa.
  • 1939.9.8: SAVONIA oli matkalla Kiel-Malmö miinaluotsi päällä. Perässä tullut saksalainen Helfrid Bissmark (ex-Minos) oli ilman luotsia ja ajoi miinaan. Tarinasta on erilaisia versioita, mutta Savonia pelasti joitain merestä.
  • 1939.12.7: Sanomalehti The Bee, Danville, Virginia julkaisee etusivullaan kuvan, jossa SAVONIA lähdössä New Yorkista Suomeen otsikkona "Finnish Steamer Starts Perilous Ocean Run" eli suomalainen höyrylaiva aloitaa hengenvaarallisen valtamerimatkan. Lähtöä seurannut poliisi kehoittaa valokuvaajaa: Parempi ottaa kuva nyt, se ei ehkä koskaan pääse Suomeen.
  • 1943.12.23: SAVONIA, sai vuodon pohjakosketuksessa Pellingin vesillä ajaessaan Haminasta Helsinkiin matkaavan saattueen viimeisenä laivana. Perässä seuranneen saattueen ensimmäisessä laivassa RAIMO-RAGNARissa ei huomattu SAVONIAn lippu- ja äänimerkkejä, vaan R-R ajoi samalle tuntemattomalle matalalle jääden kiinni. Pelastusalukset eivät saaneet R-Ria irroitetuksi. Jouluaattona noussut myrsky runteli laivaa ja työnsi pois karilta ja alus menetettiin.
  • 1944.6.17: SAVONIA, Rederi Ab Steam — Laivanvarustaja Oy Steam. (Thordéns Rederier — Thordénin Laivanvarustamot, Brändön huvilakaupunki.)
  • 1947: SAVONIA, palautettu edelliselle omistajalle Rederiaktietolaget Suomi — Laivanvarustajaosakeyhtiö Suomi. (Gustaf B. Thordén, Brandon huvilakaupunki.)
  • 1955: SAVONIA, uusi omistaja Finska Nordamerika Linjen (Gust. B. Thorden)
  • 1956.5.24: saapui hinauksessa romutettavaksi Emdeniin, Länsi-Saksaan. Aluksen salonki siirrettiin Thordenin omistaman Uddevallavarvetin pääkonttoriin, joka myöhemmin muutetiin kaupungintaloksi. Nykyisin salonki on nähtävissä Uddevallan Sjömanshusmuseet tiloissa.

In English

  • coming soon...