Seppinen & Kemppi

Koiviston saari löytyy Suomenlahden itäpäästä Viipurin ja Pietarin välistä. Pietariin koivistolaiset kauppasivat Saimaan kanavan kautta kuljetettuja halkoja. Suolaa Pietariin haettiin Itämeren etelärantojen maista. Rahtia kuljetettiin purjealuksilla ja tervahöyryillä.

Perhe Seppinen

Perhe Seppinen

Koiviston ensimmäinen teräsrunkoinen höyrylaiva oli Koiviston Meriliike Oy:n MERENNEITO. Yhtiön johdosta löytyy nimet A.K. Seppinen ja A. Pulli. Varustamo perustettiin ja laiva hankittiin vuonna 1928. Vuonna 1933 varustamo sulautui uuteen yhtiöön Seppinen & Kemppi Oy, mikä laajensi toimintaansa ostamalla muitakin yhden laivan varustamoita.

Albin Kemppi (1890–1936) oli Diesen Woodin laivauskonttorin entinen johtaja. Seppinen & Kemppi -yhtiön toimitusjohtaja perustamisesta lähtien.

Armas Kristian Seppinen oli syntynyt Koivistolla 1885. Hän suoritti merikapteenin tutkinnon Rauman merikoulussa. Koivistolla Seppinen perusti 1920 Seppinen Stevedoring –ahtausliikkeen.

Sarmatia

Talvisodan aikaan 1940 Seppinen & Kemppi siirsi liiketoimintansa ja laivansa Raumalle. Kemppi Oy muutti Helsinkiin.

Albin Kemppi ja A. K. Seppinen hoitivat laivojaan monien yhtiöiden kautta. Tarpeen mukaan omistuksia vaihdettiin liikekumppanilta toiselle ja yhtiöstä toiseen. Seppinen & Kemppi hoidossa on ollut ainakin seuraavien yhtiöiden laivoja:

Rauman meriliikenne osakekirja

  • Osakeyhtiö Jan, Koivisto: JAN
  • Oy Sarmatia, Koivisto: SARMATIA, TIURI, RAUNE
  • Oy Maininki, Koivisto: APOLLO
  • Laivanisännistöyhtymä Koivisto, Rauma: KOIVISTO
  • Rauman Meriliikenne Oy, Rauma: ELSA, FIGGE, JAN
  • O/Y Else, Rauma: ELSE, AULIS
  • Laivanisännistöyhtiö Tuuri, Rauma: TUURI

Pelkästään A. K. Seppisen omistukseen on kirjattu yhtiöitä ja aluksia seuraavasti:

  • A. K. Seppinen, Koivisto: HELLE, MIRJAM, SATU, THORVALDSEN, VENUS (kaikki purjelaivoja)
  • Koiviston Meriliike O/Y, Koivisto: MERENNEITO
  • Osakeyhtiö Merenneito, Koivisto: MERENNEITO
  • Osakeyhtiö Meri: MAININKI
  • Laiva Oy Tempo, Koivisto: TEMPO

Vaikka A.K. Seppinen kuoli toukokuussa 1941 Seppinen & Kemppi jatkoi toimintaansa Raumalla ja varustamotoiminta loppui alkuvuodesta 1960.

 

Lähteet:

Erkki Riimala: Suomalaisia höyrylaivoja 150 vuotta, kustantaja Suomen Höyrypursiseura ry

http://kauppalaiva.nba.fi

http://www.miramarshipindex.org.nz

www.porssitieto.fi/osake/lisaa1.html