Victor Ek

Victor Reinhold Ek (21.10.1858 Helsinki - 5.11.1922 Helsinki) oli köyhistä oloista lähtöisin. Vanhemmat omistivat Espoossa kestikievarin, muttei ollut varaa lahjakkaan pojan koulutukseen. Suvusta löytyi tukea ja Victor pääsi opiskelemaan Lyypekkiin. Saksassa työharjoittelu toi oppia laivaliikenteen hoidosta.

Palattuaan Suomeen 1885 Victor Ek perusti Helsingissä höyrylaivojen huolintayrityksen. Ek alkoi myös sijoittaa laivayhtiöiden osakkeisiin ja tutustui helsinkiläisiin laivanvarustajiin.

Useiden rannikkoliikenteen yhtiöiden osakkuuksien jälkeen Victor Ek osti 1898 suuren ja uudehkon höyrylaivan nimeltään SICILIA. Muiden osakkaiden joukossa oli mm. konsuli Gustaf Paulig.

Muita laivayhtiöitä, joissa Victor Ekillä tai hänen yhtiöllään oli omistuksia: Helsingfors Ångfartygs A.B., pelastusyhtiö Neptun, Victor Eks Bogserings- och Bergnings Ab, Ångfartygs Aktiebolaget Nord, Helsingfors Rederi Ab, Ab Finland-Amerika Linjen, Ab Finska Skolskeppsrederiet, Rederi Ab Marina.

Victor Ek toimi myös hoitovarustamona. Vuodesta 1918 oli hoidossa Valtion viljalaivat: JOULA, LAHTA, MERKUR, PALLADA. Keväällä 1950 tuli joiksikin vuosiksi hoitoon WERGUS, jonka omisti Rederi Ab Wergus.

Finska Fraktrederi A/B omisti 1930-luvulla Hollannista Suomeen mukavuusliputetut laivat HELSINKI ja UURAS. Ruotsista oli mukavuusliputettu rahtihöyry MARGARETA omistajanaan Rederi A/B Marga.

Ansioistaan Victor Ekille myönnettiin kauppaneuvoksen arvo vuonna 1896. Oy Victor Ek Ab toimii edelleen ja on suvun omistuksessa.

Katso laivojen kuvia

Lähteet:

Laiva-lehti 1/2007 Rami Wirrankoski: Kestikievarin pojasta laivanvarustajaksi. Victor Ek huolitsi ja varusti laivoja
http://www.miramarshipindex.org.nz/
http://kauppalaiva.nba.fi