You are here

Zachariassen

Jens Alexander Zachariassen (24.5.1839 Broager, Tanska - 14.6.1902 Uusikaupunki) syntyi tunnettuun tanskalaiseen urkujenrakentajasukuun. Suomeen Zachariassen tuli johtamaan Uudenkaupungin kirkon soittokoneen pystyttämistä 1865. Hän aloitti Uudessakaupungissa 1870 oman toimintansa urkujenrakentajana. Ensimmäiset urut valmistuivat Poriin ja Perniöön 1872 ja kaikkiaan Suomeen valmistui 116 soitinta.

J.A.Zachariassen toimi myös merenkulun parissa ja omisti tai oli osakkaana 17 purjealuksen laivastossa.   J.A.Zachariassenin jääminen Uuteenkapunkiin ja kiinnostus laivanvarustukseen lienee johtunut avioliitosta kaupungin perinteisen laivanvarustaja- ja porvarisuvun edustajan Johan Rivellin tyttären Maria Helena Rivellin kanssa v. 1869.

Urkumestarin lisäksi myös hänen lapsillaan oli runsaasti osuuksia eri purjelaivoissa.

Zachariassenin kuoltua hänen perillisensä perustivat J. A. Zachariassen & Co -nimisen yhtiön, johtajanaan poikansa Alexander Gabriel  (1870–1937) ja vuodesta 1937 pojanpoika Berndt  (1909–1995). Yhtiön nimeksi muutettiin 1937 Rederibolaget Zachariassen & Co.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen merenkulun rahtitilanne oli hyvä ja yhtiössä päädyttiin höyrylaivojen hankintaan. Viimeinen purjelaiva, nelimastoparkki PORT STANLEY, myytiin romutettavaksi vuonna 1924. Ensimmäinen J. A. Zachariassen & Co höyrylaivahankinta oli 1921 Antwerpenista ostettu 6300 dwt:n ANVERSOISE. Parin vuoden kuluttua ostettiin suurempi 7350 dwt:n SAINT STEPHEN Liverpoolista. Alus kuljetti USA:n länsirannikon satamista ohutpeltilasteja Itä-Aasian kalasäilyketehtaille.

Laivastoon liitettiin vielä 1920-luvulla höyryt WASABORG, GANTOISE ja OLOVSBORG. Yhtiö oli Suomen toiseksi suurin varustamo FÅA:n jälkeen, jolla oli 31 laivaa. SAINT STEPHEN oli hankittaessa Suomen suurin laiva, minkä tittelin vei WASABORG ja vuorostaan OLOVSBORG pysyen suurimpana vuoteen 1932 saakka.

Osa varustamon laivoista ajoi säännöllisiä reittejä: puutavaraa Pohjoismaista ja Neuvostoliitosta Etelä-Afrikkaan, sieltä kivihiiltä Australiaan tai Etelä-Amerikkaan ja sitten takaisin Pohjolaan.

Zachariassen laivasto kasvoi kolmella höyrylaivalla, kun vuonna 1936 ostettiin ROLFSBORG ja seuraavana vuonna KRONOBORG ja MARIEBORG. KRONOBORG oli pitkään Suomen suurin höyrylaiva.

Toisen maailmansodan alussa olivat höyryt SAINT STEPHEN ja OLOVSBORG Brasiliassa. Jottei laivoja takavarikoitaisi, ne myytiin brasilialaisille ostajille. Maksu oli talletettava paikallisessa valuutassa paikallisiin pankkeihin. Sodan päätyttyä Suomen valtio käytti näitä rahoja kahvivelkojen maksuihin. Varustamo kärsi suuren tappion valtion lopulta maksaessa huonolla kurssilla laivoista saadun hinnan. KRONOBORG jouduttiin antamaan keväällä 1945 sotasaaliina Neuvostoliitolle. Luovutusmatkallaan alus kärsi jäävaurioita ja joutui poikkeamaan korjattavaksi.

Sodan jälkeen hankittiin vielä höyrylaivat FINNBORG ja OLOFSBORG sekä moottorilaivat KRONOBORG (2) ja WASABORG (2). Varustamon viimeisinä laivoina KRONOBORG myytiin 1969 Ilmari Tuuli varustamolle ja WASABORG romutettiin Hampurissa kesällä 1970.

Zachariassenin laivat olivat melko uusia ja kooltaan suuria, monet Suomen suurimpia. Jotkin yhtiön laivoista kärsivät kovia kohtaloita: FINNBORG upposi törmäyksessä, MARIEBORG myytiin ja uudessa omistuksessa jäi hylyksi Napolissa, OLOVSBORG ja SAINT STEPHEN oli myytävä sodan vuoksi. Jälkimmäinen upposi uudessa omistuksessa. ROLFSBORGin takavarikoivat britit ja kolarissa laiva upposi. WASABORG oli myyty Italiaan ja britit takavarikoivat sen toisen maalmansodan alussa. Laiva upotettiin Normandiassa aallonmurtajaksi. Äänimeren Zachariassen albumista löytyy laivojen tiedot kuvineen.

Varustamon konttoritoiminnot oli siirretty Turkuun 1916 ja sieltä 1941 Helsinkiin Munkkiniemeen.

Varustajilla oli liiketoimintaa myös maissa. Urkuja rakennettiin vuoteen 1923 saakka ja tiedossa on 15 säilynyttä soitinta. Tampereelle perustettiin Oy Excelsior Ab metallitehdas, vaneritehtaat Heinolaan ja Laatokan rannalle Lahdenpohjaan. Uudessakaupungissa toimi Nystads Mekaniska fabrik och ångkvarn ja sen yhteydessä Sakun höyrysaha vuoteen 1957 saakka.

Kyproksella toimii saksalainen  Zachariassen yhtiö, joka käyttää laivoillaan nimiä KRONOBORG ja WASABORG, muttei sen yhteyksistä Uudenkaupungin varustamoon ole tietoa.

Lähteet:

Niilo Jussila: Uudenkaupungin laivat
Erkki Riimala: Suomalaisia höyrylaivoja 150 vuotta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jens_Zachariassen
http://www.wakkanet.fi/~karij/nimet/uki/zacharia.htm
http://www2.siba.fi/shu/rakentajat.html#jaza
http://kauppalaiva.nba.fi
http://www.miramarshipindex.org.nz/

Lisää kommentti

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.