Mylly

Lähettänyt Anonymous (ei varmistettu)

Merimiesten työnvälitys elikkä "Mylly" on mielenkiintoinen toimielin, jollaista ei liene millään muulla ammattialalla. Osa porukasta oli uskollisia pelkästään yhden Myllyn listoilla olijoita, mutta oli niitäkin, jotka paremman jobin toivossa saattoivat olla parin kolmenkin Myllyn listoilla. Onko se enää mahdollista, sitä en tiedä? Kenties?
Joskus jopa laivat, joihin ei meinattu muuten saada uutta porukkaa, siirtyivät satamasta toiseen sillä perusteella, että jossakin toisessa Suomen satamassa oli jobia kärkkyvien määrä suurempi kuin edellisessä satamassa. Lisäksi Myllyjä ei ollut kaikissa satamakaupungeissa.
Eiköhän aikoinaan esimerkiksi s/s Verna Paulin siirtynyt Kemistä Ouluun ennen viimeistä reissuaan juuri siitä syystä, ettei Kemissä saatu puuttuvaa miehistöä kokoon ja oli tiedossa, että Oulussa se voisi onnistua, sillä sen Myllyn listoilla oli monenkirjavaa seiloria.

Forums

Anonymous (ei varmistettu)

Pe, 31.05.2024 - 00:37

Ongelmat miehistön saatavuudesta puhuttaessa saattaa olla, ainakin osasyynä, Paulinin laivojen kohdalla se, että 1960-luvulla laivojen kunto alkoi olla heikohko ja aina oli olemassa "vaara", että alus lähtee villin linjan pitkälle keikalle jonnekin epävakaille vesille.
Nuorille ja seikkailunhaluisille tämä toki sopi ja jopa toivottavaa, mutta osalle perheellisistä vakaammat vedet ja turvallisemmiksi oletetut alukset houkuttelivat enemmän.