Lähettänyt MarjattaKylmälä

Siirtolaisena

Maahanmuuttajan elämä alkoi heikosti. Olin työtön, koska suomenkielen kurssille ei tullut tarpeeksi oppilaita. Toronton kansainvälinen kielikoulu ei tarjonnutkaan minulle työtä. Jonkun verran olin baby sitterinä. Paikalliseen lastentarhaan kielitaitoni oli riittämätön.  Opiskelin kommunikaatiokurssilla kieltä ja itseilmaisua. Punkkasin veljeni sohvalla ja mietin, mitä oikein halusin. Koneykkönen oli uudelleen HANGVINDISSÄ ja myöhemmin ESSO NORDICASSA. Sain kortteja tasaiseen tahtiin. Sekin vaikeutti päätösten tekemistä. Keväällä 1976 lähetin hakupaperit Jyväskylän Yliopiston erityisopettajakoulutukseen. Ehkä minun ei ollut tarkoitettukaan asuvan Kanadassa… Aloitin syksyllä koulukoti-ja tarkkailuluokanopettajan opinnot.

Laivaan sittenkin

Koneykkönen tuli marraskuun alussa ALCASTA käymään Jyväskylässä. Jo yhdessä hotelliyössä hän sai puhuttua minut mukaansa.  Joulukuun alussa meillä oli jobit LEVANTEEN.  Syyslukukausi oli sopivasti suoritettu yhtä tenttiä vaille. Sen tekisin Levanten jälkeen. Lensimme Hampuriin 3.12.1976.  Merimieskirkon väki toi laivalle joululahjat. Lisää joulua saimme Tanskan Ålborgissa, kun rekka toi Suomesta jouluprovianttia, jopa joulukuusetkin. Eräänä aamuna miehistön messissä oli laivatyttöjä, joista pojat puhuivat rumasti suomeksi keskenään ja naureskelivat tytöille. Menetin malttini ja aloin rähjätä. Minusta ihmisarvoinen kohtelu kuului myös huorille.

Atlantilla

Matkasimme pohjoista reittiä kohti Amerikkaa. Näin biojäteämpäriä tyhjentäessäni valaitten suihkuja ihan livenä. Olin niin täpinöissäni, etten osannut varoa, kun laiva meni ylös ja alas. Ahterissa vesi ryöpsähti kannelle. Ämpäri meni, mutta minä jäin reelinkiin. Jäävuoria ei näkynyt. Keikutuskin oli vain jännittävää, kun en tullut merisairaaksi.  Joulu laivalla oli vaikuttava kaikkine joulukoristeineen ja -ruokineen. Stuertti Reima Järvinen todella osasi luoda tunnelman jouluaterioilla miehistön ja päällystön messissä. Jos Hangvind oli messitytön alkeiskurssi, niin Levante Järvisen Reiman ohjauksessa oli jatkokurssi. Alussa olin hidas enkä ehtinyt pitää päivävapaata. Vähitellen opin tekemään työt järkevästi. Myöhemmin maissa hankin lisätienestiä Reiman opeilla siivoojana. Nyt minä olin ”oikea” merenkulkija. Minulla oli merimiespassi ja olin unionin jäsen. Levantessa oli päällikkönä Ali Sario ja yliperämiehenä Jarkko ”Jasu” Lindroos, joka oli ollut Suomen Joutsenella samalla kansimieskurssilla kuin koneykkönen. Olimme menossa New Yorkiin. Siinäpä oli jotain, mitä odottaa!

 

 

 

 

 

 

Forums