Niinpä niin "jotakin ehkä tietäisin olinhan siellä minäkin". Olihan Ruusu kuuluisa laiva, se kuuluisuus taisi tulla laivan ensimmäisinä vuosina.Silloin ei Suomessa ollut kovin monta ulkona seilaavaa laiva, mutta oli niitä kuitenkin.Rettig,Rebe ja joitakin yksittäisiä laivoja.
Ruusu oli jotenkin kaksijakoinen laiva konstruktioltaan,hitsattu/niitattu runko,loistelias kipparinkerros salonkeineen ja matkustajahytteineen,mutta muihin tiloihin ei oltu kiinnitetty enempää huomiota (rahaa) Ruusu ei enää 6O-LUVUN jälkipuoliskolla ollut oikein ajamukainen.
Kaunis laiva Ruusu oli ja minusta kappaletavara laivaksi rakennettu mutta koneho ei riittänyt kuin 13-knuupin vauhtiin-hyvällä ilmalla.Aina joskus kun patsasteli kaijalla joku vieras saattoi tulla juttusille:"nice ship.must do some 18-knots?" olisi ollut tietenkin parempi vain nyökkäillä,sllä totuus aiheutti epäuskoisia päänpudistuksia.
Mikä Ruusussa oli hyvää,oli miehistö. Vaikka laiva seilasi ulkona oli avainporukassa monia jotka olivat seilanneet laivassa vuosia,ja vaikuttivat positiivisesti laivan henkeen.Heille oli kunnia-asia pitää kaunis laiva hyvässä kunnossa!
Ennen käytettiin sanaa staili kuvaamaan laivaa jos joku laiva oli kuuluisa huonosta stailista mietittiin monta kertaa ennen kuin mönsträttiin päälle.White Rosessa oli hyvä staili.
Armas Aallontie
- Lisää uusi kommentti
- 127 katselukertaa