You are here

MS FENNIA

Fennia
Fennian vakituinen radiosähköttäjä

Jacob Lines Ab hankki 1980-luvun puolivälissä matkustajaliikenteeseen POLAR EXPRESSIN jälkeen FENNIAn (OGRJ), joka oli POLAR EXPRESSiä paljon suurempi alus. Sillä saattoi ajaa pidempiä kausia, melkein joulukuulle, ja se kesti melko hyvin jäissäkin. Varustamoyhtiön määränpää Ruotsissa pysyi samana, Skelleftehamnina.

Koska Fennia oli jo iso alus, pitkätkin merimatkat onnistuivat helposti: aluksen toisena satamakaupunkina Ruotsin puolella oli Örnsköldsvik, jonne päästiin luonnonkauniiden rantamien ohitse. Ensin piti kuitenkin ohittaa Mikkelinsaaret kaukaa ja Nordvalen vierestä ennen Selkämerelle pääsyä. Etelään mentäessä molemmat jäivät paapuurin puolelle.

Örnsköldsvik sijaitsee Uumajasta etelään ns. Korkealla rannikolla (Höga kusten). Nimitys johtuu siitä, että rannikkoalueen maasto on tunturimaista. Kaupungin suurimpana tunnusmerkkinä on MoDo:n paperitehdas, joka on aivan kaupungin keskustan lähellä.
Örnsköldsvikin yhdelle mäistä on rakennettu hyppyrimäki, jonka takana eräänlaisessa laaksossa oli Fennian sähköttäjälle sopiva lenkkipolku. Joskus saattoi seurata mäen vierestä hyppääjien harjoituksia. Mäestä hypättiin myös kesäisin.

Kuvia Fennian radiohytistä

   

Fennialla muutaman kerran matkustanut. Viimeisen kerran muistaakseni vuonna 1997 pietarsaaresta yli ja takas.

Pikkupoikana kovasti ihmettelin miksi nuo antenneihin menevät vaijerit oli suojattu sellaisella metallihäkillä ja päällä luki "Hengen Vaara!" Noh, kyllähän siellä jännitettä lähettimen ollessa päällä varmasti oli. Joten ihan asiallinen varoitus se. Ne syöttölangat lähti siitä hytin seinästä ulos. Jossakin kuvissa ne eristimet vielä näkyivät RG-linen aikana, mutta vaijerit olivat jo pois.

Olisihan se ollut mielenkiintoista käydä siellä radiohytissä! Näistä se radiokipinä varmasti lähti itselle kasvamaan.

Janne
Kokkola
OH6LSL