You are here

MS KORSHOLMA (OFSN)

TimoSylvänne's picture

Vieraskirjassa laivasta kyseltyjä tietoja löytyy osoitteesta:

http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=895&lang=fi

Laiva oli alunperin norjalainen Fred Olsen & Co:n ABRAHAM LINCOLN. Valmistunut huhtikuussa 1929 Odense Staalskibs, Tanska. 1953 ostanut Kouran Laiva Oy. (Alf Korhonen, Helsinki, Mikonk. 2.) ja muutettu nimeksi KORSHOLMA. Romutettu Mihara, Japani 30.3.1962. Varmaankin hyvän onnen kulkija, kun on näin vähän tapahtumia. Seilasi läpi sodankin.

 

Muitakin kuvia löytyy:

 

http://www.shipsnostalgia.com/gallery/showphoto.php/photo/387086/title/a...

http://www.warsailors.com/singleships/abrahamlincoln.html

http://www.lardex.net/oslo/fredolsen3/skipstekst/1929abrahamlincoln.htm

http://www.sjohistorie.no/skip/a/abraham_lincoln

Eipä kovin hyvän onnen kulkija. Keväällä 1957 Pohjammerellä, huomattavasti isompi kuin Korsolma, tanskalainen rahtilaiva ajoi suoraan Korsholman kyljestä sisään taaemman keskilaivan taakse ja konehuoneen takana olevaan ruumaan Lastina oli oli kuplavolkkareita Los Angelesiin. Hätäliikenne päällä noin kaksi tuntia, jolloin selvisi, että pinnalla pysytään. Konepäällikkö sai ruorin kuntoon sen verran että, Ajettiin sitten Kieliin korjattavaksi. Noin kuukauden parin kuluttua uusi yritys USA:n Länsirannikolle, jolloin matka sujui jo ilman kommelluksia.

Kipinänä Ismo / oh7nj (ex oh7pf)

Isoisä oli kipparina useampaan otteeseen tossa Korsholmassa. Kauniisti aina puhu Korsholmasta. Oli kaiketi aika hyvä laiva sen ajan mittapuussa. Mulla on kaikenlaisia kuvia tosta laivasta jos jotakuta kiinnostaa.

Tervehdys vierailijalle Ismo Sihvoselta

Olisihan tuo mukava saada lisää kuvia Korsholmasta. Hyvä laivahan se oli. Systeemit toimivat koneet radiot jne. Saman yhtiön toinen laiva Vaasa / ? (en muista kutsua), ei sen sijaan oikein onnistunut kaikilla reissuilla. Oli ainakin kerran hinattava Atlantilta USA:n itärannikolle. Oli vaikeuksia koneiden kanssa. (Jos oikein muistan.)

Ismo Sihvonen
Kasarmikatu 14 A 12
70110 Kuopio

Puh.: 050 380 1600
e-mail: oh7nj@sral.fi

Myös minun isäni oli kipparina Korsholmassa 1955-1957. Itse olin 5-vuotiaana mukana matkalla Kielistä USA:n länsirannikolle lastina kuplavolkkareita. Laiva oli ollut korjattavana Kielissä yhteentörmäyksen jäljiltä. Olisin kiinnostunut kuvista. Itsellänikin on joitakin. (paavom.koskinen@gmail.com)

OH7PF ei ole enää ex. Sain takaisin ensimmäisn amatöörikutsuni vuodelta 1954 tai  1953

 

31.03.1957 kolarin osapuoli:
http://www.mareud.com/postcard/east_asiatic_malacca1.htm

Olikos lokakuussa 1957 sitten tällä Korsholmalla lahikosketus
Oregonissa siltaan?:
http://mikasavela.tumblr.com/post/14109786216/burlington-northern-railro...

Jari Savolainen

Niin Jari Savolainen (Mika >Savela) kiitos infosta. Itse mönsträsin ulos Korsholmasta muistaakseni heinäkuussa 1957, enkä sitten tunne sen jälkeisiä Korsholman tapahtumia.sri.
Sellaisia huhuja olen kuullut, että haverin oikeudenkäynti tapahtui Köpenhaminassa ja että syylliseksi olisi todettu Korsholma ((vaikka tanskalainen laiva ajoi Korsholman vasemmasta kyljestä sisään)). Mutta tuo "tieto" on vain kuulopuhetta.

Kipinänä Korsholmassa 1956 - 57 Ismo Sihvonen. Jäi pois tuosta haverin kuvauksesta.

Korsholma ei suinkaan ollut moottorialus, vaan kunnianarvoisa höyrylaiva, jonka omituisen muotoisesta korsteenista tuprusi sankka hiilisavu. Virhe esiintyy myös norjalaisilla Lardexin sivuilla, jossa puhutaan "B&W:n dieselmoottoreista".

TimoSylvänne's picture

Kiitos hyvästä kommentista.

miramar-sivusto tietää KORSHOLMAn kaksipotkuriseksi diesel-moottorilaivaksi, kuin myös suomalainen kauppalaivatietokanta kannattaa moottorialusta.

Selasin Merenkulkuhallituksen tilasto- ja rekisteritoimiston julkaisut Suomen kauppalaivasto noilta KORSHOLMA vuosilta ja sielläkin se oli moottorilaiva osastolla.
Kyllähän dokumentista löytyy jatkuvasti virheitä. Erityisesti Internetissä, kun yhteen paikkaan tulee väärä tieto, se kopioituu ympäri maailmaa.

Kun laivan kuvia katsoo, niin enempi sen korsteeni on stimmipaatin mallia.
Tämä näyttäisi olevan maailman ainoa KORSHOLMA niminen laiva. KORSHOLM nimisiä löytyy jo toistakymmentä

Kyllä Korsholma / OFSN oli moottorilaiva , ei höyrylaiva
(vaikka onhan höyrymoottorikin moottori. Hi)

Ismo Sihvonen
ms Korsholma /OFSN :n kipinä 27.07.1956 - 22.08.1957

Olin kipinänä kesäkuusta 1954 toukokuuhun 1955. Kaksi reissua Afrikan ympäri Messagerie Maritimes in aikarahtauksella. Olii taatusti moottorilaiva ja dieseleitä korjattiin merelläkin useamman kerran.  Entinen Abraham Lincoln ja oli tehnyt yllättävän monta reissua Atlantin yli sodan aikana, joutumatta torpedoituksi (katsokaa laivan  vaiheita  netistä  "Abraham Lincoln" in kohdalta.

Höyrylaivoissa oli höyrykoneet !  Ei höyrymoottoreita.

Kone/moottorihuoneen terminiologia on minulla heikko. kone ja moottori / höyry ja moottori  Vai mitenkäs se meneekään. Kone kuin kone ja moottori kuin moottori,  laivat seilaavat / liikkuvat/ kulkevat.... Ajatus lienee kuitenkin selvä. Höyrylaivan kortsteenista tulee yleensä enemmän savua kuin mootorilaivan korsteenista.  - Paitsi venäläisestä lentotukialuksesta, jossa on kaiketi dieselmoottorit ja mustaa savua koko Välimeri. Sitäkin alusta jotkut esittivät ydinvoimalla kulkevaksi. Kyllähän ydinvoimastakin tulee paljon savua, kun sen räjäyttää, mutta tuskin lentotukialus kulkee räjähtävällä ydinvoimalla  - korkeintaan yhden hetken. Sen jälkeen mahdollisia aluksen jätöksiä voi keräillä ympäri Välimerta. Sitten se ei enää olekaan laiva.

Mistä ihmeestä tuollaisia väitteitä vieläkin sikiää????  Korsholma oli M/S.  Kuka tuon ääliömäisen väitteen edelleen tunkee näille sivuille. Tuo virhe on jo moneen kertaan korjattu. Lopeta jo tuo jankutus.