You are here

Juha Vainion Albatrossi

TimoSylvänne's picture

Aina kun mainitaan TORNATOR, muistaa joku Juha Vainion laulun Albatrossi:

”Nään vanhan Tornatorin yhä vielä mielessäin, kun sillä silloin matkaan lähdit lapsuusystäväin”

Hieno laulu, jossa muutamalla sanalla maalataan tunnelma, mikä aina liittyy laivan lähtöön satamasta.

Suomen kauppalaivastossa on ollut kaksi TORNATOR nimistä valtamerilaivaa. Ensimmäinen avasi AL:n linjan Japaniin ja jäi sille tielleen. Toinen oli sodan jälkeen Enso Gutzeitin Merivienti-yhtön liikenteessä Yhdysvaltojen itärannikolle. Kummankaan Tornatorin matkassa ei toteutunut laulun toisen säkeistön lyriikka:

”Sä Tornatorin matkassa näit Rion kuumat yöt ja tutkit tarkkaan kauniit Honolulun kaislavyöt”

Suomen Laivahistoriallisen yhdistyksen lehdessä LAIVA on selvitetty laulun taustoja. Juha Vainio kertoo olleensa koulupoikana laivatöihin lähdössä, mutta vanhemmat estivät. Sen sijaan kaveri lähti.

”Oikeastaan se laulu olisi pitänyt tehdä AL:n Mercatorista, mutta muutin sen Tornatoriksi, koska se istui tekstiin paremmin.”

Suomen Etelä-Amerikan Linjan, sittemmin Suomen Höyrylaiva Oy :n rahtihöyry Mercator liikennöi Etelä-Amerikkaan ja Rio de Janeiroon.

Ainoa suomalainen laivalinja, mikä olisi mahdollistanut Honolulun tyttärien kaislavöiden tutkimisen oli Vaasa Line Oy. Vaasan Laiva ja Suomen Tankkilaiva liikennöivät aluksillaan Yhdysvaltain länsirannikolle, Kanadaan ja Havaijille.

Mutta lauluhan ei ole merihistoriaa vaan runotaidetta.

Katso kuvia laivoista:

Ensimmäinen TORNATOR

Toinen TORNATOR

MERCATOR (2)

JariSavolainen's picture

Tuli noista kaislavöistä mieleen (SEN lisäksi) että Vasa Shippingin FRANCES taisi joskus ajella (ehkä pitkäänkin?) jonkunlaista linjaa Ameriikan länsikusti-Hawaii. Onkos kenelläkään faktaa tai mutua asiasta?

                                        USA:ssa vaikuttaa Jones Act,joka mm.estää vieraiden valtioiden alusten "rannikkoliikenteen" USAn osavaltioiden välillä.Ajettiin erään barcon kanssa USA east coast US Virgin islands käytännössä se kävi niin että käytiin säännöllisesti rekistäytymässä British Virgin Islandissa joka oli siinä matkan varrella sopivasti.Road Townin redille,sieltä tuli vene jonne laskettiin röökiä ja tarpeelliset paperit tulivat hetken kuluttua takaisin ja näin olimme rekisteröityneet British VI llä.En vain löydä nyt aikaa kuinka kauan sai ajaa ilman rekisteröitymistä "toisessa valtiossa",oliskohan ollut 30vrk.

                               Missä olisi käynyt rekistöitymässä matkalla Hawaii US west coast?Canadassa? Meksikossa? tuskin jollei sitte ollut muuta asiaa esim.Canadaan-

En tosiaan tiedä kuinka säännöllistä/pitkäaikaista tuo Francesin silloinen West Coast liikenne oli. Vapaavahdin 1977 positiolistassa on merkintä "FRANCES dep Havaiji, eta Powell River (Kanada) 20.11., San Francisco". Eli tuolloin rekisteröityminen onnistui Kanadassa, lastista en tiedä. Jos jollakulla on hallussaan Vapaavahdin tai muun merenkulkualan lehden tuonaikaisia positiolistoja, olisi niitä mukava lueskella täällä Äänimeren sivuilla, ihan noin yleisestikin. 

Olin 70 luvun lopulla puolenvuoden törnin Franceksessa matruusina. Ajoimme sanomalehti paperia Powell River (Kanada) nimisestä paikasta San Franciscoon, Long Beatsiin ja Hawaille (Honolulu) Powell River oli pieni kylä Vancouverista ylös päin jossa paperitehdas ja tehtaan laituri.

 Powel River sijaitsi Vancouver Islandilla. Siellä oli Mc Millanin paperitehdas josta ajettiin sanomalehtipaperia . En tiedä kauanko linjaa ajettiin. Itse vikaeerasin 6-reissua.

2 Losis, 2 Frisco ja 2 Honolulu. Vuotta en enää muista. 70-lukua anyway.