Haukiputaalaista laivanvarustusta

Lähettänyt PenttiUtriainen

Haukiputaalle, joka on perinteinen satama paikkakunta, on luontevaa että täällä on toiminut myös laivanvarustusta. Vuonna 1927 silloinen Raahe Oy hankki omistukseensa hinaajan nimeltä s/tug Optima. Se oli rakennettu Saimaan kanava liikenteeseen. Alus rakennettiin Porissa 1907, pituutta oli 31 m leveyttä 6 m ja syväys 3 m. Kantavuudeltaan 177 br. 91 nt. ja 200 dwt. Signaalitunnus SBHR, nopeutta 6.5 solmua ja lastasi 75 standarttia sahatavaraa. Optima riisuttiin ja muutettiin lotjaksi  päätös vahvistettiin 8.12.1938.

Syy Optiman riisuminen lotjaksi, johtui sen korkeista käyttökustannuksista. Esim. vuonna 1937 Optiman kustannukset olivat 250.499 mk, kun vastaavasti Hektor, joka oli suurin kulutti 199.289 mk ja Mursu 132.000 mk. Sota-aikana Optiman rovi toimi proomuna l. lotjana, jolla asukkaita evakuoitiin Ouluun. Vuonna 1947 siitä kuitenkin rakennettiin rahtilaiva, joka sai nimen OFMG m/aux Tuuri, joka 1948 muutettiin moottorilaivaksi, kotipaikkanaan Rauma.

Sitten 1952 omistajavaihdoksen myötä vaihtui kotipaikaksi Maarianhamina ja nimeksi m/s Gun. Alus makasi Sipoossa useampia vuosia rannassa toimettomana ruostumassa. Nyt se on kuitenkin romutettu. Gun nimisenä laiva kävi Martinniemestä lastaamassa sahatavaraa Tukholmaan kolmena kesänä vuosina 1954-56. Höyrykone laitettiin kuitenkin varastoon talteen ja niinpä sitä tarvittiin syksyllä 1940.

Helsinkiin perustettiin 30.1.1939 laivanvarustamo Meriliike Oy-Trading Ltd., johon liittyi Raahe Oy myös osakkaaksi, joka osti Gunnel nimisen aluksen, jolle annettiin nimeksi s/s Raila. Laiva jouduttiin kuitenkin luovuttamaan sotakorvauksena. Raahe Oy oli Rauma Oy:n ja Viipurin Saha Oy:n jälkeen kolmanneksi suurin omistaja 296 osakkeella. Vuonna 1947 tilalle ostettiin s/s Lövaas, joka sai sitten nimekseen edeltäjänsä mukaan Raila. Varustamo päätettiin lopettaa 30.11.1954. Raila jatkoi tosin vielä samannimisenä Suomen lipun alla muutamia vuosia, eri omistajalla.

Raahe Oy päätti 1940 ostaa rahtilaivan ja sellainen löytyi Pitkärannasta Laatokalta, kaupat tehtiin 25.4.40. Mielenkiintoinen  asia kaupan yhteydessä oli, että johtokunta siunasi kaupan vasta 27.9.40. Samalla päätettiin ettei laivalle oteta sotavakuutusta, koska se tekisi sen kannattamattomaksi. Keväällä alus töijättiin massamöljään, sen nimi oli Nurmisaari. Kansallisuustunnus OHTF ja vetoisuus 246 br, 126 nt ja 300 dwt. Pituutta 41 m, leveys  7 m, ja syväys 3 m. Nopeutta aluksen 50 hv. kone antoi  7,5 solmua, 90 standartin sahatavaralastissa. Nimensä se oli saanut Pitkässärannassa olevan Nurmisaaren sahan mukaan. Alkuperäiseltä nimeltään tämä Kuopiossa 1875 rakennettu laiva oli Konkordia. Se toimi ensimmäiset n. 50 vuotta matkustajalaivana. Vuoden 1922 tehtyjen muutostöiden jälkeen 6.3.23 sai nimen Nurmisaari.

Nurmisaari lastasi Martinniemestä Hollantiin Capelle a/d Ijsseliin sahatavaralastin, uloslähtö tapahtui 25.8.40. Laiva ehti tehdä vain muutaman matkan, kunnes se myytiin 30.1.1941 Helsinkiin. Ostohinta oli ollut 300.000 mk, mutta tämän vajaan vuoden aikana se ehti tuottaa tappiota 82.828 mk 85 penniä mk. Alus myytiin Meriliike Oy:lle 750.000 mk hinnasta. Hintaan sisältyi myyntihetkellä Kotkassa telakalla olevan laivan kunnostuskulut. Niihin sisältyi telakointi, reilinkien uusinta, maalaus ja Optiman 250 hv höyrykoneen asennus, sekä miehistöskanssin laajennus.

Vuonna 1945 alus sai nimekseen Roine ja 1947 Gullkrona, jolla nimellä se seilasi Paraisten Kalkkivuoren / Semstransin lipun alla vuoteen 1956, jolloin alus matkasi romutettavaksi Rotterdamiin.

Uusi tuleminen tapahtui 3.8.1971, kun perustettiin varustamo Saana Shipping, jonka kotipaikka oli Haukipudas. Varustamon osakkaista kahdella haukiputaalaisella Immo Teräsmöllä ja  Jorma Matikaisella oli osake-enemmistö yhtiöstä. Varustamolle hankittiin varsin pian kaksi isoa valtameri laivaa, ensin vaasalainen s/s Johanna, joka sai nimekseen Saana. Mutta ei mennyt kauan kun toinen alus liberialainen Harkland sai nimekseen Unari.

SAANA-SHIPPING OY HAUKIPUDAS

Perustava kokous 3.8.1971 Oulussa Raili Korhosen Asianajotoimistossa. merkitty rekisteriin 17.9.1971 Rek. N:o 208.296. Osakepääoma 80.000 mk 80x1000, joka voidaan nostaa 240.000 mk

Ensimmäinen hallitus: Immo Teräsmö toimitusj. konemestari Haukipudas 23 osaketta, Jorma Matikainen jäsen koneenhoitaja Haukipudas 20 osaketta, Yrjö Niemimäki jäsen autoil.- moottorimies Oulu 22 osaketta, Juhani Yrjölä jäsen autonk. Oulu 17 osaketta, Pauli Karvonen varaj. merikapteeni Valkeakoski.
17.3.1972 Yrjölän osakkeet siirtyivät Pauli Karvoselle ja jäsenyys hallituksessa. Matti Kaala varaj. merikapteeni

Yhtiö poistettu rekisteristä 11.12.1995 viranomaistoimituksella. Yhtiön asiakirjat säilytettynä Oulun maistraatissa, Oikeustalo

Katso kuvia OPTIMA -> TUURI -> GUN

Katso kuvia Meriliikenne Trading laivoista

Katso kuvia SAANA ja UNARI