You are here

WERGUS ja Kiinan laivat

JariSavolainen's picture

Kun Kiina 1950-luvun alkupuolella alkoi enenevässä määrin ostaa käytettyjä rahtilaivoja länsimaista, seurasi USA tilannetta huolestuneena. Heidän ahtaan tulkintansa mukaan laivojen myynti Kiinaan oli kauppasaarron hengen vastaista. Brittiläiset suhtautuivat saartoon paljon lepsummin, osasyynä ehkä se, että melkoinen osa Kiinan kauppamerenkulusta tapahtui tuolloin brittiläisillä aluksilla.

Kun Sveitsissä kiinalaisten laskuun toimiva laivanvälittäjä lähestyi suomalaisia varustamoja tarjoutuen ostamaan käytettyjä aluksia hyvään hintaan Englannin punnilla, seurasi CIA tilannetta tarkasti. Tiedusteluraporttien mukaan neuvotteluja käytiin mm. aluksista AUNE H, KOTKA, PETSAMO ja VAASA.

1954 CIA raportoi, että suomalainen WERGUS oli myyty kiinalaisille 39500 punnalla. Kaupan välittäjänä oli hampurilainen yhtiö. Jenkkejä närästi se, että laiva jatkoi kulkuaan vanhalla nimellään Suomen lipulla ja suomalaisella miehistöllä.

CIA:n mukaan alus lastasi Gdyniassa sokeria joulukuussa 1954 ja otti lisälastia Hampurissa. Bunkkeria otettiin Adenissa ja Singaporessa. USA pyysi englantilaisia estämään bunkkerin saannin, mutta britit katsoivat että kun laiva oli Suomen lipulla ja lasti oli paperien mukaan sallittua, ei heillä ollut mahdollisuutta puuttua bunkkerin ottoon.

WERGUS saapuikin Shanghaihin 1955 maaliskuun tienoilla ja siirrettiin Kiinan lipulle saaden nimekseen HO PING 20. Amerikkalaisten ärtymystä ei suinkaan vähentänyt myöhemmin tullut tieto että laivan lastissa oli sittenkin ollut myös kiellettyä tavaraa, muun muassa kuulalaakereita.

Samankaltaista taktiikkaa käytti Wärtsilä rakennettuaan Turun telakalla kuusi rahtialusta kiinalaisille vuosina 1955-57. Alukset laitettiin Suomen lipulle niminä ROSA, RENATA, RITA, RUNA, ROSITA ja  RAGNI. Suomalaisen miehistön kuljettamana ne veivät lastia Kaukoitään, pujahtivat sitten Kiinaan, jossa ne siirrettiin Kiinan lipulle. Noina vuosina myös Puolassa rakemmettiin useita laivoja kiinalaisille. Sama temppu heilläkin, ensirekisteröinti Puolaan, ajo Kiinaan ja lipun vaihto.

Eräänä tärkeänä syynä tällaiseen menettelyyn oli pelko Taiwanin eli Formosan sotalaivoista. Ne partioivat kaukanakin merellä ja valvoivat tarkasti kommunisti-Kiinaan menevää laivaliikennettä. Manner-Kiinan lipun alla kulkeva alus olisi havaittaessa todennäköisesti kaapattu ja takavarikoitu.

Katso WERGUS kuvia

Tiedätkö/muistatko kirjaa, jossa kerrotaan erään noista vientireissusta!? Oli viimeisen päälle matka. Varmasti ulosvientien Suomen ennätys...Palasivat Siperian kautta junalla. Eräälläkin oli matkatavarana vain kenkälaatikko..

TimoSylvänne's picture

Vanhastaan on jäänyt kirjasta mieleen, että muistelija kertoo saaneensa Turusta Kiinan reissulleen niin paskaporukan, että olisi matka sujunut helpommin ja joutuisammin, jos olisi yksinään ajanut paatin Kiinaan