Merimaalari

Lähettänyt JariSavolainen

 Syyskuussa 1979 tultiin Frances/OIBL laivan kanssa Jenkkilän reissulta Suomen Turkkuseen. Laivalle tuli taiteilija Turpeinen. Kertoi maalaavansa laivakuvia ja jos saisi valokuvan laivasta, voisi yön aikana sutia taideteoksen ja tuoda sen sitten aamusella ennen laivan lähtöä näytille. Annoin kuvan, mutta maksun lupasin suorittaa kunhan olen tuon Picasson työnjäljen nähnyt.

Aamulla ei miestä kuulunut. Kyselin porukalta onkos maalari käynyt laivalla. Joku totesi ykskantaan, että oli kuulemma viihtynyt messissä virvokkeita nauttien aamuyöhön asti. Ei ollut sen jälkeen varmaan pensseli kädessä pysynyt vähään aikaan.

Siftasimme sitten Haminaan, jossa jäin lomille. Muutaman päivän päästä tuli postissa paketti, jossa oli ihan mukiinmenevä Frances-maalaus, valokuva ja saatekirje. Siinä valiteltiin, ettei ollut ehtinyt saada maalausta valmiiksi ennen laivan lähtöä. Jos työn jälki miellyttää, voisin maksaa ne sovitut parikymppiä hänen tililleen. Mielihyvin suoritin maksun.

Aloin kaivella varastojani tätä kirjoitettaessa ja sieltähän tuo maalaus löytyi. Ripustelen sen taas työhuoneen seinälle. Oheinen kuva on kännykällä otettu, eikä anna todellista kuvaa maalauksen laadusta.

 

Back to photo gallery

 

Forums

Hän , Uljas Antero Turpeinen oli syntynyt Vaasassa 1935 ja kuollut Turussa ( TYKS Paimion sairaala ) 1994. Meriltä tultuaan- jonne Tukholmasta lähti 16 vuotiaana-ja sen periodin lopetettuaan ja ns. asetuttuaan aloilleen aloitti taiteilun joskus noin 60 luvun alussa päätoimisesti vapaataiteilijaksi sutimaan Turussa, kuten itse itseään tituleerasi ja maalasi kuolemaansa asti. Viimeiseksi laivatauluksi jäi Norjalainen rahtialus johon oli 2 maalausta tilattu. Toisen kerkesi luovuttamaan ( olin kuskina mukana sillä viimeiseksi jääneellä reissulla Turun satamaan niissä merkeissä ) ja toinen jäi minulle, jonka siis kerkesi valmiiksi maalaamaan ja sitten kävi niin kuin kävi.. muistoksi jätin. En sitä sitten koskaan vienyt laivalle, vaikka olisin maksunkin saanut. Tuolla se on jossain kaapissa .
Teki myös paljon, paljon muitakin tauluja kuin vaan laivamaalauksia joka tosin oli ns. päätyö kun turun satamassa laivoissa kävi esittelemässä joitain laivataulujaan ,joita aina oli pari erilaista kappaletta mukana isossa "salkussaan", ja miehistöltä sai sitten tilauksia. Niitä maalasi varmaan sadoista eri laivoista- useissa tuhansissa oletan määrän olevan näitä ( no vois kai sanoo bulkki tauluja, vaikkei niitä kyllä suomessa ainakaan mun tietääkseni kukaan muu edes osannut tehdäkään, eikä muualla suomen satamakaupungeissa tällaista baskeri päässä kulkevaa laivamaaalaritaiteilijaa ollut. Tiedän varmasti että joittenkin laivojen miehistö oikein toivoi ( koska sana oli kulkenut vetten päällä) että tulisi Turkuun siftaus- Se oli hälle vaan niin helppoa; ainakin noi pienemmät rahtilaivat (kolitramppeja ei kerennyt väsäämään, kun niitä ei ollut enää, kait se niitäkin jostain vanhoista kuvista teki joillekin oikeille alan merimiehille.) Varsinkin jos tilauksia oli esim. 3-4 samaan kippoon ( silloin oli myös miehistöä enemmän) kuin tänä päivänä taas on henkilökuntaa vähemmän; niin päivässä ne väännettiin). Siis noin 30 + vuotta, saattaa siis olla enemmänkin.. Ei tietenkään joka päivä. Vapaataiteilijallahan on sitten myös vapaaherran ajan ja vapaanviettotyyli. Jokainen voi vaan arvailla.. Kyllä oikeaan osuit. Ei olisi pensseli pysynyt kädessä, kuten tämän ketjun kirjoittaja totesi. Niinhän se meni. Mm Kreikasta tuli pahvitötteröissä isoja valokuvia , joista sitten maalasi taulut ja varustamon kautta kulkivat perille. Hänen kulta kautensahan oli se 1960-90 luku koska turunkin satamaan pääsi ja sai liikkua vapaasti kuka vaan. Nythän se on ollut aidattuna jo iät ja ajat. Onassikselta ei tainnut tilauksia tulla mutta muilta tuli, tallainenkin muisto jäi mieleen, se kun oli tämä herra tapetilla aika runsaasti siinä 60-70 luvuilla. Paljon Viking Linen eri laivojen kuvia maalasi ja jossain määrin myös Siljan. Teki myös runsaasti muotokuvia, maisemia öljyllä ja piirustuksia, mitä nyt milloinkin tilattiin. Hienoimpia ja näyttävimpiä laivamaalauksia lienee öljyväreillä tehdyt isot Suomen Joutsen taulut joita varmasti löytyy vieläkin tietysti useammastakin suomalaisesta kodista. Olivat vaan pitkäkestoisia tehdä, isot öljytyöt, kuivumisien odottamisen vuoksi ja pätkissä ne usein tekikin. Mutta kyllä tilaajat poikkeuksetta olivat enemmän kuin tyytyväisiä nähdessään tuloksen. Joitain tallaisia muistoja on pojallekin jäänyt. Eihän sitä niin tarkasti useinkaan tullut seurattua,sitä maalaamista siis vaikka ateljeena toimikin keittiön pöytä, ja sitä oli koko lapsuutensa ja nuoruutensa nähnyt ja haistanut. Se oli meillä sellainen meininki ja sillä siisti. Ja siistiä pitikin olla ja jämpti. Mihinkään purnukkaan ei saanut koskea ikinä. Pääosinhan ne laivataulut menivät lähinnä länsi Eurooppaan laivojen miehistön mukana. Tosin suomeenkin jäi varmasti satoja Viikkarin ja Siljan paattikuvia ja muita maalauksia tietenkin. Tuossa joku aika sitten näin kaupattavan huutokaupassa tanskassa ruotsin lipun alla seilannutta paattia, isäni maalaamaa taulua. Huutokaupan tulos. Noh en nyt muista tulosta , aktiivinen unohdus. Löytyy kyllä sekin netistä . Löytyy myös mm muistaakseni Finna niminen alus, maalaus Suomen Kansallismuseosta- miten lie sinne päätynyt, ruotsinkielisestä " merikapteeni/perämieskoulun" seinältä kymmenkunta , jotka tilasivat kilpailutuksen kautta, (kun se turussa silloin toimi,toimiiko vielä? en nyt tiedä koska olen itse hiljattain tullut pohjoisesta 13 vuoden jälkeen takaisin varsinaiseen- suomeen. Turkuun tietenkin. Loviisan polliisi päälliköstäkin taisi väsätä potretin. Hänen sisar asui itä- suomessa, siitä poiki varmaan se tilaus. Ja saivatpahan puheenaihetta sielläkin, et kyl sie ossaat, Joo kyllä niitä teki hän jos jonkunlaista. Kyllä niitä oli . Ja kun oltiin joskus ruotsissa pidempiä aikoja niin "työtä" ei tarvinnut hakea...siis tietenkään ikinä, koska se-työ- kulki mukana-värit, sapluunat vanhoihin lotjiin, pahvit ja pensselit, litkut jne. siinä kassissa mukana. Mitä tuohon maalaamiseen tulee niin hän käytti Aina Talensin peitevärejä näissä laivatauluissa ja taisi olla sama merkki öljyväreissäkin , tuubissa olivat. Tämmöisiä juttuja noin äkkiseltään pintapuolisesti. JT.