Merimiespalvelutoimiston Vapaavahti-lehteen aloitin kirjoittelun 1970-luvulla. Viime vuosina toimitus halusi lehteen suomalaisen kauppamerenkulun historiaa. Ensimmäinen konelaivahan oli vuonna 1833 valmistunut höyrylaiva ILMARINEN. Viime vuoden viimeisen lehden juttu päättyi II maailmansodan loppuun. Oheinen tankkilaivahistoria ja muutama muu jäi julkaisematta. Kun nyt ei ole tila ransuunilla, laventelin vähän tekstiä.
Henry Georg Nielsen (27.11.1892 Kööpenhamina - 12.01.1961 Helsinki) oli lähtenyt länteen menestymään Amerikassa. Tyytymättömänä liiketoimiinsa hän oli palannut kotiseudulle Kööpenhaminaan ja sieltä jatkanut matkaansa itään vuonna 1919. Henry Nielsenillä oli tanskalaisesta C.K. Hansenin Danneborg varustamosta työkokemusta, jota osaamista tarvittiin Helsingissä kauppaneuvos Victor Ek:n yrityksessä.
Uddevallasta Ruotsista oli Ek:n yritykseen palkattu toinen maahanmuuttaja, Gustaf B. Thordén. Victor Ek:n (1858 - 1922) toimiala oli kaikkea ulkomaankauppaan liittyvää: Osakkuuksia eri varustamoissa ja omia aluksia, laivan huolintaa sekä maahantuontia että vientiä.
Kauppaneuvoksen kuoltua Thordén alkoi työtoverinsa Nielsenin kanssa suunnitella omaa pisnestä. Ab Nielsen & Thordén Oy perustamispäivä kaupparekisterissä on 21.08.1923. Toiminta alkoi Helsingissä osoitteessa Fabianinkatu 6. Molempien liikemiesten puolisot Mary Nielsen ja Clary Thordén työskentelivät yrityksessä.
Henry Georg Nielsen osti vuonna 1925 yhden laivan varustamon Lily. Nimeksi vaihdettiin parin vuoden kuluttua Ab Helsingfors Steamship Co. Ltd. Lähes kaikki Nielsenin omat laivat rekisteröitiin tämän yhtiön nimiin.
Nielsenin ja Thordénin yhteistyö päättyi 1926. Thordén halusi keskittyä laivoihin, Nielsen jatkaa myös meklari- ja rahtaustoimia. Varustamon laivat jäivät Thordénin omistukseen. Nielsen jatkoi entisellä nimellä Nielsen & Thordén vuoteen 1944 saakka, jolloin perustettiin Ab Henry Nielsen Oy.
Toisen käden kuivarahtihöyryjä hankki Henry Nielsen omaan käyttöönsä. Lisäksi toimittiin sekä hoitovarustamona – muiden omistamia laivoja – että lippuvarustamona, eli manageerattiin ulkomaalaisten omistajien halpaan Suomeen mukavuusliputtamia höyrylaivoja.
Henry Nielsen aloitti tankkilaivatrafiikkiin perehtymisen 1948 hoitamalla valtiollisen Neste Oy:n ensimmäistä laivahankintaa nimeltään NESTE (ks. tankkilaivahistoriaa osa III).
Varustamo rohkeni ostaa ensimmäisen oman tankkilaivansa vuonna 1954 Norjasta. Moottoritankkeri MONSUN oli vain viisivuotias ja kantavuudeltaan 13 735 dwt. Tankkilaivoja varten perustettiin yhtiö Oy Tank-Tonnage Ab, joka myöhemmin 70-luvun alussa fuusioitiin Helsingfors Steamship varustamoon. Mt MONSUN myytiin jo parin vuoden kuluttua Hollantiin.
Heti seuraavan vuoden tammikuussa ostettiin Norjasta kaksikymmenvuotias 12 690 dwt:n tankkilaiva hintaan 700 000 puntaa. Laivan nimeksi vaihdettiin PASSAD. Kaikki seuraavatkin valtameritankkilaivat ja sittemmin myös useimmat kuivarahtilaivat nimettiin tuulien mukaan.
Kesällä 1958 varustamo vastaanotti länsi-saksalaiselta telakalta 1 265 dwt:n rannikkotankin, joka oli kastettu nimelle PANU. Jo seuraavana kesänä laiva karautti kiville Vaasan saaristossa. Pilkottiin romuksi, kun oli saatu hinatuksi Mansikkasaaren rantaan.
Noormarkun Ahlström sukuun kuuluva Bertel E. Ahlström sai 60-luvun alussa suvultaan häälahjaksi Norjasta ostetun puolenkymmentä vuotta vanhan puomilaivan EVA. Laivan kotisatamaksi ahteriin maalattiin NOORMARKKU. Noormarkunjoki yhtyy jokeen, joka laskee Selkämereen. Nielsen oli laivan hoitovarustamo.
Ahlströmin laivoille perustettiin Oy Pulpships AB marraskuussa 1961. Kymmenisen vuotta myöhemmin perustettiin Oy Tankships Ab tankkilaivoille. Bertel E. Ahlström osti kuivarahtilaivojen lisäksi useita käytettyjä tankkilaivoja sekä tilasi uudisrakennuksen Länsi-Saksasta. Syksyllä 1977 Helsingin Osake Pankki päätti lopettaa Ahlströmin varustamoiden rahoituksen. Konkurssihuutokaupassa pankki osti laivat omistukseensa ja järjesti ne liikenteeseen uusilla nimillä, kunnes alusten myynti ulkomaille onnistui.
Neuvostoliiton omistama Suomen Petrooli rakennutti 60-luvun lopulla omia polttoainekuljetuksiaan varten TEBONIA tankkilaivan, kantavuus 4 168 dwt. Puolenkymmentä vuotta myöhemmin TEBOSTAR laskettiin vesille Valmetin Katajanokan telakan viimeisenä laivana. Laiva oli Valmetin Vuosaaren telakalla ensimmäisenä valmistunut. Kahdenkymmenen vuoden suomalaisen ajon jälkeen laiva myytiin. Monen omistajanvaihdoksen jälkeen Panaman lipulla ja nimellä DELTA I purjehtineeseen moottoritankkeriin törmäsi konttilaiva APL PUSAN Intian kustilla Kandlan sataman edustalla. Laiva katkesi, mutta onneksi ahteritorppa jäi pinnalle, eikä merenkulkijoiden henkiä menetetty.
Moskovan olympiavuonna valmistui Suomen Petroolin kolmas tankkilaiva TEBO OLYMPIA, kantavuus 11 474 dwt. Suomalaisena laivalle löytyi ajoja 25 vuotta. Laivalle tapahtui erikoisia pohjakolareita. Ruotsalainen sukellusvene kolhi kuopille laivan pohjan Itämerellä. Sukellusvene ei paennut itäisen naapurimme tapaan, vaan nousi pintaan. Laivan pohjaa paikattiin Ruotsin valtion laskuun Tukholmassa viikko. Muutama vuosi myöhemmin laiva sai pohjakosketuksen – mahdollisesti hylkyyn – seuratessaan Kronstadtin vesillä venäläisen jäänmurtajan avaamaa väylää. Telakointiin Turussa vierähti kolme viikkoa.
Vuonna 1970 Suomen eduskunta hyväksyi merenkulun verohuojennuslain. Yritykset välttyivät voittojensa verotukselta, jos sijoittivat ne laivatilauksiin. Niinpä verorahoituksella tilattiin lähes sata uudisrakennusta suomalaisille yhtiöille. Laivanomistajiksi alkoi mm. huonekalu- ja telkkaritehdasta, rautakauppaa, maahantuontiliikettä, metsäyhtiöitä. Kuitenkin tuoreet redarit ymmärsivät ostaa laivojen operoinnin kokeneilta varustamoilta. Sekään ei auttanut, koska uudet laivat useimmiten ajoivat tappiolla ja myytiin kohta pois tappiolla. Veronmaksajien piikkiin meni sekä yritysten voitot, että rahti- ja myyntitappiot.
Valtion tukemia laivoja Henry Nielsenin hoitoon valmistui parikymmentä. Bulkkilaivoja 15 Sevillasta ja neljä tankkeria.
Gustav Wilhelm Paulig oli saksalaissyntyinen liikemies ja Paulig-kahvipaahtimon perustaja. Paulig oli mukana osakkeenomistajana eri laivayhtiöissä ja Helsingfors Ångfartygs Aktiebolag varustamon toimitusjohtaja vuodesta 1887. Kahvi-Paulig osti helmikuussa 1971 Thomestolta Finnlinesin hoitaman rannikkotankkerin, 712 dwt MINI. Laiva oli alunperin Nielsenin Tank-Tonnagen PINOCCHIO. Sevillan bulkkereiden lisäksi Pauligille valmistui 70-luvulla Raumalla tankkeri PAOLA ja Turussa 80-luvun alussa tankkeri PARITA, hinta 140 miljoonaa markkaa. Pari vuotta myöhemmin Pauligin laivastoon ostettiin kahdeksan vuotta vanha P&O:n tankkeri. Tankki-PAMINA oli puhekielen nimi, koska Paulig oli vastikään myynyt Iraniin PAMINA bulkkerin.
Valtion verotuet houkuttelivat myös radio- ja televisiovalmistaja Saloran laivakaupoille. Götaverken Göteborgissa rakensi 155 200 dwt tankkerin, joka sai nimekseen ESTHEL. Tammikuussa 1977 liikkeelle lähtenyt mt ESTHEL oli tuolloin Suomen suurin. Laiva ajoi raakaöljyä kolme vuotta Libyasta Meksikonlahdelle ja Karibialle Armand Hammerin liikenteessä. Amerikkalainen liikemies oli henkilökohtaisesti tuntenut kaikki Neuvostoliiton valtaapitävät Leninistä ja Stalinista alkaen. Öljykauppa liittyi jotenkin Neuvostoliiton tukeen Libyalle. Laivaväen mukaan tappiota tuli jokaiselta matkalta. Laivan ollessa Lisnaven telakassa omistaja saattoi lennättää yhteistyökumppaneitaan, liike- ja virkamiehiä seuranaan lentoemäntiä viettämään laivalle laatuaikaa.
Henry Nielsen nousi Suomen suurimmaksi varustamoksi kantavuudella mitattuna vuonna 1977. Säilyi Suomen suurimpana varustamona vuosikymmenen loppuun. Ahkera verohuojennuslaivojen myynti vaikutti siinä määrin, että Navigator lehden mukaan vuonna 1983 varustamo oli viidenneksi suurin. Kuitenkin suurin meklariliike Suomessa.
Vanhat käytettyinä ostetut miidsippitankkerit eivät olleet kaikkein turvallisimpia työpaikkoja. Alkuvudesta 1975 mt TRAMONTANA oli matkalla Belgiasta Indonesiaan, Hyväntoivonniemen myrskyjen jälkeen huomattiin murtumia laivan rungossa pumppuruuman kohdilla. Laiva pääsi kuitenkin yhtenä kappaleena Port Louisiin Mauritiukselle. Lasti siirrettiin toiseen laivaan. Korjausten jälkeen ajettiin romurannalle Gadani Beachille.
Seuraavana keväänä kakkos-MISTRAL matkallaan Meksikon lahdelta Eurooppaan joutui muuttamaan kurssinsa hätäsatamaan Azoreille pumppuruuman seinämiin ilmaantuneiden murtumien vuoksi. Korjausten jälkeen laiva kulki töissä vielä 15 vuotta.
Takatuuppari mt TORNADO ajettiin niin loppuun, ettei laiva saanut huonon kuntonsa vuoksi enää lastia, jonka piti olla viimeinen ennen matkaa romuttamolle Taiwaniin. Kannella liikkuville oli vaarana ruosteisen pellin murtuminen ja putoaminen lastitankkiin.
Vaikka 80-luvulla suomalaisia kauppalaivoja mittavassa määrin myytiin ulkomaille tai siirrettiin mukavuuslipuille, tuli jokunen lisäyskin. Oy Shell Ab:n SHELLTRANS valmistui Vuosaaresta Nielsenin hoitoon 1982. Laiva oli TEBO OLYMPIAn sisaralus.
Kotka Line Ky perustettiin 1.8.1981 omistajina merikapteeni Paavo Haveri ja Veijo Hauhia. Yhtiön toinen laivahankinta rollari TUULIAn jälkeen oli Singaporesta telakalla valmistumassa ollut mt KOTKA ROSE. Laivalla oli erittäin tuottoisa japanilainen kahden vuoden rahtaus. Laiva liikennöi Intianvaltameren ja Tyynenmeren vesillä. Kun rahtaus loppui, alkoi tulla raskaasti tappioita sen ajan rahtien hinnoilla. Varustamolta loppui rahat. Konkurssi seurasi 1985 vuoden alussa.
VLCC tankkilaivaa olivat yhdessä ostamassa vuonna 1983 Helsingfors Steamship, Thomesto, Gustav Paulig ja Oy Orte Ab, joka oli Ehrnrooth suvun yhtiöitä. Laiva oli 269 195 dwt:n espanjalainen SANTILLANA, joka makasi ylös Norjassa. Tämä muodostettava Rederibolaget Sirocco oli suunnitellut laivan nimeksi SIROCCO, hoitovarustamo Henry Nielsen. Laiva olisi ollut kaikkien aikojen suurin suomalainen. Hanke ei kuitenkaan toteutunut ja Nesteen JURMO on säilynyt suurimpana suomalaisena. Jokunen vuosi myöhemmin SANTILLANA sai Persianlahdella kylkeensä irakilaisen ohjuksen. Hinaamalla viettiin romutettavaksi Taiwanille.
Suomen suurimman laivan sijaan tuli neljä vähän pienempää. Valmetin Vuosaaren telakka oli rakentanut vuosina 1977-79 norjalaiselle A. F. Klaveness & Co. A/S varustamolle neljä reilut 150 000 dwt tankkilaivaa. Klavenessin konkurssin vuoksi laivat palautuivat telakalle. Henry Nielsenin hoidossa tankkerit saivat nimet ALTANO, CALDERETA, MELTEMI ja TORNADO. Fujairahin redillä ylösmaannut MELTEMI ehti olla suomalaisena vajaan viikon, kun turkkilaiset ostajat tulivat laivalle nostamaan Turkin lipun. Myöhemmin tämänkin kylkeen irakilaiset ampuivat Persianlahdella ohjuksen ja kolme merenkulkijaa kuoli. Turkkilaiset ostivat pian Valmetilta kolme muutakin tankkeria. Laivat välttyivät sodalta ja romutettiin 2000-luvun alussa.
Henry Nielsenin viimeinen laivakauppa oli Essolta ostettu kymmenvuotias ESSO FINLANDIA tankkeri 90-luvun alussa. Tämä mt PINJAksi ristitty myytiin Nesteelle 1995. Viimeinen laiva TEBO OLYMPIA siirrettiin Henry Nielsenin hoidosta Finnish Maritime Agencylle myöhemmin samana vuonna. FIMAG oli John Nurmisen tytäryhtiö.
Fritz Companies, Inc. 706 Mission Street, San Francisco julkisti 4.3.1996 hankkineensa omistukseensa Oy Nielsen Global Freight Corporation (Nielsen). Nielsenin henkilöstön määräksi ilmoitetaan 200 ja liikevaihdoksi USD 70 miljoonaa. Myynnin kohde oli Nielsenin huolintatoiminnot. Vuosituhannen alussa ilmoitettiin uudesta yrityskaupasta: United Parcel Service (jäljempänä UPS) on 4.4.2001 ilmoittanut yritysjärjestelyn, jossa UPS hankkii Fritz Companies Inc – yhtiön koko osakekannan.
Joidenkin tietojen mukaan yhtiöön jääneen rahtausosaston olisi ostanut toimiva johto.
Tankkilaivahistoria jatkuu, jos luoja suo.
Äänimerestä löytyy historiat ja kuvia kaikista mainituista laivoista.
Lähteet:
www.aanimeri.fi/HenryNielsenhistoria
Navis Fennica II
- Lisää uusi kommentti
- 228 katselukertaa
Näyttäisi googlausten…
Näyttäisi googlausten perusteella siltä, että jonkinlaista pientä toimintaa rahtauksessa olisi ollut Henry Nielsen nimellä aina vuoteen 2019 asti. Sen jälkeen ei mitään tietoja löydy.
https://www.finder.fi/Huolinta/Nielsen+Shipping+Co+Ltd+Oy/Helsingfors/y…