1960-luvun lopulla eräänä Suomessa hyvänä viljavuotena Suomi lahjoitti kehitysapuna suuren määrän viljaa Etiopialle.
Ilmeisesti ei yksikään Suomen lipun alla seilaava alus osallistunut tähän kuljetusoperaatioon?
Esimerkiksi Turusta tuli tätä lastia hakemaan kaksi todella heikkokuntoisen näköistä, yltäpäältä ruosteista kreikkalaisalusta - Audacity ja Prosperity, joista toinen menetti jo tulomatkalla ainakin toisen ankkurinsa Airistolla epäonnistuneen ankkurointiyrityksen seurauksena.
Viljan lastaus kesti monta päivää ja sitten alukset lähtivät tiettävästi peräkanaa kohti Etiopiaa.
Toinen, en tiedä kumpi, upposi viljoineen päivineen Biskajanlahdella. Eikä ole tietoa, pääsikö toinenkaan perille asti, sillä silloinhan Suezin kanava oli tukossa ja oli kierrettävä Etelä-Afrikan kärjen kautta, jossa merenkulku on Biskajanlahteakin haastavampaa.
- Lisää uusi kommentti
- 415 katselukertaa
Raha ratkaisee
Mikäli kuljetukset olisi hoidettu jonkin suomalaisvarustamon laivoilla, olisi se toki ollut varmempaa lastien perillepääsyn suhteen, mutta myös huomattavasti kalliinpaa. Näin ollen on ymmärrettävää, että kuljetukset annettiin kreikkalaisen mukavuuslippuvarustamon suoritettaviksi.
Paljon myöhemminkin Suomi,…
Paljon myöhemminkin Suomi, käytännössä Valtion Viljavarasto, vei "kehitysapuviljaa" myös Yhdysvaltoihin. Kyseessä oli suomalaisten veromaksajien lahja amerikan hevosille, muuhun tuskin niin suurta kaura määrää olisi laivattu. Näitä kuormia veivät ihan hyvätkin yhtiöt ja alukset, kuten ESL, mutta silloin elettiinkin hyvää 1980-lukua.