Merimiespalvelutoimiston Vapaavahti-lehteen aloitin kirjoittelun 1970-luvulla. Viime vuosina toimitus halusi lehteen suomalaisen kauppamerenkulun historiaa. Ensimmäinen konelaivahan oli vuonna 1833 valmistunut höyrylaiva ILMARINEN. Viime vuoden viimeisen lehden juttu päättyi II maailmansodan loppuun. Oheinen tankkilaivahistoria ja muutama muu jäi julkaisematta. Kun nyt ei ole tila ransuunilla, laventelin vähän tekstiä.
Suomalaisia tankkilaivoja, osa V
Äänimeren Varustamohistoria kertoo:
”Algot Johansson (11.10.1898 - 11.2.1986) syntyi Hammarlandissa, Ahvenanmaalla. Isä oli muurari ja huonekalupuuseppä. Algot Johanssonin koulu jäi kesken hänen aloittaessaan tienestit metsätöissä, pelloilla ja laivaveistämöillä. Amerikkaan muutto oli edessä 1921 ja 1928 paluu kotimaahan vastavihityn vaimon ja tienatun merkittävän pääoman kanssa. Talo hankittiin Maarianhaminasta ja elanto kenkä- ja huonekalukaupalla. Osuuksia kertyi 15 varustamosta.
Ensimmäinen Algot Johanssonin laivakauppa oli 1888 rakennettu 2 350 dwt:n HAVNIA Hälsingborgista, ostohinta 796 280 markkaa. Höyrylaivaa varten perustettiin Rederiaktiebolaget Havnia, jonka omistus jakaantui 29 osakkaalle, joita olivat mm. Gustaf Erikson ja Hugo Lundqvist. HAVNIA lähti liikenteeseen 12.7.1935 ja vuoden loppuun mennessä oli tienannut voittoa 117 780 markkaa.
Syksyllä 1937 ostettiin kolmanneksi laivaksi Helsingborgista rahtihöyry OSWAL, 4 250 dwt, rakennusvuosi 1896. Ostohinta oli 4 767 000 markkaa. Hankinta vastaanotettiin Tukholmassa 25.10.1937. Laivan nimeksi vaihdettiin SALLY, varustamonaan Rederiaktiebolaget Sally. Algot Johansson halusi kunniottaa ahvenanmaalaista kirjailijaa Sally Salmista, jonka kirja Katrina oli ilmestynyt edellisenä vuonna.”
Äänimeren Tankkilaivahistoriaa osa II kertoo Algot Johanssonin hankkineen chant-tankkerit HELNY ja SANNY vuonna 1946. Normandian maihinnousua varten rakennetut laivat olivat lähes kertakäyttöa varten tehty. Kuitenkin HELNY kesti Algotin ajoa kahdeksan vuotta ennen myyntiään maailmalle. Laiva kulki yli 20 vuotta ennen romutustaan. Ehkäpä SANNYkin olisi ollut pitkäikäinen, ellei turkkilaisen ostajan miehistö olisi ajanut laivaa upoksiin Ahvenanmaan saaristossa.
Sodanjälkeiset Algotin laivat – niin parikymmentä tankkia kuin kuivarahditkin – saivat -NY loppuisen nimen. Ensimmäinen valtameritankkilaiva oli vuonna 1953 Norjasta ostettu RAGNY. Äänimeressä merikapteeni Timo K. Jensen muistelee:
”Ragny oli "trunkki-tankkilaiva". Center-tankit oli 5 jalkaa korkeampia. Kun centerit lastattiin täyteen, niin öljy vuosi sivutankkeihin. Siitä syystä jouduttiin päivittäin pumppaamaan lastia sivutankeista centereihin. Myös ahteritankit täyttyivät matkan aikana. Samanlaista lastin siirtämistä ahterista fööriin. - Tankit pestiin omakonstruktisin varustein; putkia, letkuja, vaijereita, taljoja jne. Ihme että ei räjähtynyt kuin kerran vähän (2 menehtyi). Niittejä katosi aina ja laiva vuosi vettä sisään ja öljyjä ulos”.
RAGNY myytiin elokuussa 1959 romutettavaksi Antwerpenissa. Heti seuraavana vuonna ostettiin Norjasta toinen RAGNY. Laiva oli kymmenvuotias. Edeltäjäänsä 20 vuotta nuorempi. Ihmisuhreja kuitenkin menehtyi enemmän.
Toisen joulupäivän iltana 1970 RAGNY oli matkalla Bahamalta Norjaan. Laiva katkesi pahassa säässä keskellä Atlanttia. Lähes vuorokauden radiosähköttäjä Jarmo Tuuva lähetti käsinveivattavalla pelastusveneradiolla hätäkutsua ja välillä ulkona myrskyssä viritteli erilaisia antenneja. Lopulta kutsu kuultiin ja US Coast Guard Cutter ESCANABA pelasti perälaivasta 31 merenkulkijaa. Miidsipissä olleet kuusi merenkulkijaa katosivat (lue lisää Äänimeren RAGNY (2) albumista).
Sally-varustamo oli ostanut lisää käytettyjä miidsippitankkereita. Kuusikymmenluvun vaihtuessa seuraavaksi vuosikymmeneksi valmistui Ruotsissa Gustaf Birger Thordénin Uddevallavarvetilla kaksi uudisrakennusta: BONNY ja PEGNY, kantavuudeltaan 96 200 dwt. BONNY oli ensimmäinen suomalainen laiva, johon asennettiin radiotelex.
Kesällä 1974 valmistui Göteborgissa Eriksbergillä vielä suurempi tankkeri: JONNY, kantavuus 132 350 dwt.
Algot Johanssoniin iski veritulppa 1974, joka aiheutti osittaisen halvauksen. Kun seuraava sukupolvi siirtyi ohjaksiin oli Sally-varustamo Suomen suurin.
RAGNYn uppoamisen jälkeen toinen ”total loss” oli miidsippitankki GUNNY. Purettuaan lastinsa Marseillen lähellä Sètessä juhannuksen jälkeen 1977 keulatankissa räjähti. Kansi kiertyi auki kuin sardiinirasia. Matruusi ja junkki kuolivat. Toistakymmentä merenkulkijaa joutui sairaalahoitoon. Sadoittain ikkunoita särkyi lähistön taloissa. Päällikkö ja varustamon toimitusjohtaja tuomittiin Ranskassa vuodeksi linnaan ja suuriin korvauksiin. Myöhemmin sama tuomioistuin otti tuomiot uudelleen harkittaviksi. Mahtoiko tuomiot muuttua?
Muitakin vahinkoja sattui. BONNY (2) räjähti ja syttyi palamaan telakalla Göteborgissa. Neljä työntekijää kuoli. Myöhemmin laiva törmäsi toiseen Schelde-joella ja syttyi jälleen palamaan. Mt FANNY syttyi palamaan Hampurissa telakalla. Kaksi telakkatyöntekijää kuoli. Mt SIGNY (2) oli Tuapsessa lastaamassa, kun toisen laivan tulipalo levisi myös SIGNYyn. Ahteri paloi pahasti, mutta laiva pystyttiin ajamaan Maltalle ja sieltä hinattiin romuttamolle Splitiin. Mt VALNY kohta panamalaiseksi myytynä törmäsi Suezin lahdella ja vahingoittui romutuskuntoon.
Sally-varustamo oli mukana Viking-linjan osakkaana ja varustajana. Etsittiin uusia pisneksiä matkustajaliikenteestä Englannin kanaalissa ja turistiristeilyistä Karibialla. Maailmanvalloitus ei menestynyt. Puolivälissä 80-lukua Sally oli rahoittajapankin hallussa. Pankki siirsi pakolla tappiollisen varustamon Effoalle ja Johnson Linelle.
Varustamon loppuselvittelyssä laivoja myytiin. PEGNYn osti Rederi Ab Hildegaard (Lundqvist rederierna), Mariehamn. Nimeksi vaihtui PEGGY. PEGGY oli ensimmäinen suomalainen valtamerilaiva, jossa päällikkönä oli nainen. Mirja Soronen-Ojanen siirtyi yliperämiehestä päälliköksi keväällä 1987.
Ahvenanmaalainen merikapteeni Hugo Lundqvist (1878-1936) perusti varustamon Ångbåts Aktiebolaget Alfa 1927. Osakkaita oli yli sata, mm. Gustaf Erikson, Curt Mattson, Erik Nylund, Arthur Karlsson. Jopa maailmankuulu meklarifirma Clarkson Lontoosta sijoitti 2 150 puntaa.
Ensimmäinen laiva ostettiin 1928. THORNBURY oli 23 vuotta vanha lastihöyry, hinta 2,9 miljoonaa markkaa. Laiva kulki varustamon liikenteessä 31 vuotta ennen romutustaan Kööpenhaminassa.
Lundqvistin varustamo hankki lisää toisen käden höyrylaivoja, pari moottorilaivaakin tilattiin 50-luvulla Hollannista. Ensimmäinen tankkilaivakauppa tehtiin vuonna 1959 Norjasta. Mt HAVSKAAR oli kantavuudeltaan 16 485 dwt, hinta 141 000 puntaa, ikää 13 vuotta.
Seuraavana vuonna tankkilaivasto kasvoi kahdella aluksella: LANCING ja OLAV olivat vanhoja miidsippitankkereita. Samanlaisten käytettyjen tankkereiden ostoja jatkettiin, mm. CHARLIE, joka lienee ainoa valkoinen suomalainen säiliöalus.
Laivakoot alkoivat kasvaa, mt HUGO kantavuudeltaan lähes 100 000 dwt. St eli höyryturbiinitankkeri ANNIE, 254 146 dwt.
Ensimmäinen uudisrakennus Lundqvistin tankkilaivastoon valmistui Japanissa tammikuussa 1990. CHANNEL DRAGOON oli kantavuudeltaan 96 759 dwt, omistaja Lundqvistin bahamalainen tytäryhtiö Shinobu Shipping.
Lundqvistin uudet tankkerit on tilattu Japanista ja Etelä-Koreasta. Laivojen kantavuus on ollut 100 000 dwt:n molemmin puolin. Laivasarjoja on nimetty ALFA FINLANDIA tahi ALFA jokin muu maannimi. Myös vanhoja perinteisiä nimiä on käytetty. Jo kolmas Lundqvistin THORNBURY valmistui tammikuussa 2022. Laivoja miehitetään useimmiten kaukoidän maista.
Onnettomuuksia sattui Lundqvistin laivoillekin. St ANNIE varustamon toisen tytäryhtiön omistamana SANNA-nimisenä syttyi palamaan lähellä Singaporea. Laiva pystyttiin ajamaan romuttamolle Chittagongiin. Mt KATJA päästi Le Havressa bunkkeria mereen. Satoja öljyntorjujia osallistui puhdistustöihin. Mt SWORD törmäsi Pohjanmerellä öljynporauslautan huoltoalukseen, josta kaksi ihmistä katosi ja viisi saatiin pelastetuksi. Läheskään kaikkea ei löydy Internetistä, eikä vanhojen muistelijoita ole enää kovin moni elossa.
Sally-varustamon jäänteillä kävi hankinnoissa myös uusi Alandia Tanker Company. Varustamon perustivat 1985 maarianhaminalaiset Christer Berlin, Henrik Dahlman ja Sune Westerholm. Neljäntenä osakkaana oli Ernst Norrthon Ab Tukholmasta.
ATC osti Sallyn tankkerit BONNY, FANNY ja FINNY. Seuraavana vuonna ostettiin kolme laivaa lisää. Kreikkalainen SERIFOS oli BONNYn sisaralus. ATC oli kantavuudeltaan mitattuna Suomen suurin varustamo vuonna 1987, paitsi että kaikki laivat oli liputettu Bahamalle.
Alandia Tanker Company haettiin konkurssiin tammikuussa 2000.
Lundqvistin varustamot on nykyisin ainoa Ahvenanmaan suuri tankkilaivavarustamo. Veppisivujen mukaan yhtiöllä on 10 Aframax tankkeria. Kolme laivoista on nimiltään ALFA-alkuisia. Seitsemällä laivalla on vanha perinteinen Lundqvistin laivojen nimi.
Tankkilaivahistoria jatkuu, jos luoja suo.
Äänimerestä löytyy historiat ja kuvia kaikista mainituista laivoista.
Lähteet:
Justus Harberg: Åländsk Sjöfart med Maskindrivna Fartyg
- Lisää uusi kommentti
- 346 katselukertaa