”Mites täällä saa ulosvientiä?”, oli ensimmäisiä kysymyksiä, mitä kuuli laivaan saapuvalta uudelta porukalta. Aavan meren tuollapuolen, maitten ja merien takana ei kenenkään työsuhteen jatkumiselle kuitenkaan tyytyväisyys laivan ulosvientikulttuuriin ollut ratkaisevaa. Harva tyytymätön olisi ollut halukas sen takia perumaan jobinsa ja maksamaan oman kotimatkansa ja uuden työntekijän lentomatkan kustannuksia. Mutta jos joskus oli kotimaan kaijaan satuttu töijäämään, joku ulosvientinäkymiin pettynyt haki dokumenttinsa pois ja siirtyi etsimään lupaavampaa ulosvientilaivaa.
Ulosvienti tarkoitti sipsujen eli laivakauppiaiden oikeutta myydä laivoihin tuotteitaan verovapaasti. Suurin osa laivaväelle tuotavista hankinnoista oli alkoholia ja tupakkaa. Jos oli tiedossa, että paatti seilaa kotimaahan, oli tilauslistoilla myös elintarvikkeita: voita, kinkkuja, juustoja, poronlihaa, monenlaisia herkkuja. Kaukoidän sipsut olivat erikoistuneet rahtaamaan repertuaarinsa redille ankkuroituneisiin laivoihin: ruuman luukku tai henkilöstön päivähuone muutettiin hetkessä valintamyymäläksi.
Ulosvienti tutustutti merenkulkijat V.S.O.P ja XO-konjakkeihin ja 12 vuotta vanhoihin viskeihin. Savukkeet ja olut eivät olleet mitään kustannuksia, vaan jos joltakin oli loppu, toiset tarjosivat. Toisin kuin maissa, ei laivayhteiskunnassa nauttinut suurta kunnioitusta ja arvonantoa pyrkimys hyötyä lähimmäisen puutteesta.
Laivalla ulosviennistä määräsi päällikkö. Ulosvientipolitiikkaa oli melkein yhtä monenlaista, kuin oli päälliköitäkin. Kerrottiin, että useimmiten kongolaisissa laivoissa ei saatu ulosvientiin alkoholia ja laivan tultua satamaan lähes koko porukka kiirehti maihin janoa sammuttamaan. Jotkut päälliköt eivät rajoittaneet lainkaan ostoksia ja loput olivat siltä väliltä.
Yleisimmät ulosvientikäytännöt olivat tilauslistat ja slabit, tai niiden välimuoto. Tilauslistoja laivakaupan hoitaja jakeli messeihin ennen satamaan saapumista. Jokainen sai merkkailla tuotteita toiveensa mukaisesti. Tilausehdotukset kävi päällikkö läpi ja lokasi tai sitten ei. Laivakauppias kuljetti tuotteet kaijalle, mistä ne kannettiin lukolliseen sikelikaappiin ja päälle tulli laittoi blomminsa. Satamasta lähdettyä kansainvälisillä vesillä – tai ehkä ennenminkin – sikelikaappi avattiin ja tilatut tuotteet jaettiin.
Slabi oli kioski, mistä sai ostaa tarjolla olevia tavaroita. Laivaväellä saattoi olla mahdollisuus esittää slabin hoitajalle omia toivetaan halutessaan joitakin harvinaisempia herkkuja.
Päällikkö määräsi, paljonko slabista sai kerrallaan myydä. Yleinen ransuuni oli kerran viikossa – yleensä lauantaisin – pullo viinaa tai keissi kaljaa. Tupakalle ja alkoholittomille tuotteille ei ollut rajoituksia.
Useimmiten slabin ja ulosvientitilausten hoito kuului stujulle, joka muutenkin asioi sipsujen kanssa provianttihankinnoissa. Joissakin laivoissa kipinä hoiti laivaväen ulosvientiä. Pisneksen hoidosta saattoi saada viiden prosentin hoitopalkkion. Jotkut päälliköt halusivat tästä viidestä prosentista osinkonsa.

Kuukauden ulosvientimyynti oli hyvinkin kipinän kuukausipalkan suuruinen ja toi siis viisi prosenttia lisää palkan päälle. Kovalla työllä oli lisä hankittu. Tankkilaivat töijättiin usein pitkien kaijojen päähän ja sipsu purki kuormansa lähimmillään rannalle kaijan tyveen. Usein laivassa oli paikalla pelkästään työssäolevat, muu väki oli pyyhkäissyt maihin, eikä kantoapua löytynyt. Siinä kysyttiin kuntoa raahata pari sataa keissiä juomia ja kymmenittäin savuke- ja muita pahvilaatikoita laakongille, siitä ylös täkille ja monen mutkan kautta sikelikaappiin, mikä oli komero jonkin alakongin perillä. Nuorena miehenä siirtyi parhaimmillaan viisi kaljatölkkikeissiä päällekkäin pinossa kerrallaan.
Sen lisäksi, että sai viiden prosentin provikan oli etuna – tai haittana – ettei ransuuni koskenut slabinhoitajaa. Sen seurauksena iltaruokailun jälkeen usein koko messi marssi perässä ottamaan ruokaryypyt tai pari kaljaa ennen iltavahtia tai sen jälkeen. 15 prosentin provikkakaan ei olisi riittänyt kattamaan näitä työtovereiden wellfare kulunkeja.
Jos jollakin laivaväessä ilmeni alkoholiongelmia, päällikkö saattoi yrittää parantaa tilannetta määräämällä viinakiellon. Murheellista oli käännyttää tämmöinen asiakas tyhjin käsin pois slabijonosta. Sekin tuli opituksi, että jos viinakieltolainen tilaa keissin Florida-vettä, se on parempi vetää yli ennen päällikön tarkastusta.
Ankaran ruumiillisen urakoinnin ja messitovereiden huoltamisen lisäksi saattoi slabinhoitajalle koitua riesaa ransuuneista. Ei ollut harvinaista herätä yöllä koputukseen ovelta:”Shaiskos ostaa toisen keissin” tai ”pullo särkyi, shaiskos toisen tilalle”.
USA:n joillakin sipsuilla oli samanlainen kuponkienkeruusysteemi, kun aikanaan Suomessa oli paperinkeräyksessä. Ostoista sai kuponkeja ja tietyllä kuponkimäärällä sai jonkin esineen. Isot ostokset saattoivat oikeuttaa kalliinkin laitteen saamiseen. Villin linjan paateissa ei kupongeista paljoa hyödytty, kun ei ehkä enää koskaan tultu saman sipsun asiakkaaksi. Eräs jenkkikauppias tulla tupsahti laivaan laskujaan hoitamaan ja pahoitteli olevansa kovin kiireinen: samassa satamassa kreikkulaiva oli seissyt odottamassa toista vuorokautta, että kupongeilla kerätty kamera toimitettaisiin laivaan.
Tilatut tavaramäärät olivat runsaita ja lähetyslistojen mukaan koitettiin kollata, että kaikki laskutettu oli toimitettu. Yhden ainoan kerran ilmeni hävikkiä: kolme erikoista pulloa puuttui. Parilla merenkulkijalla oli tiedossa kotimaassa juhlia ja niitä kruunaamaan oli tilattu harvinaisia maisteltavia. Näitä puteleita ei löydetty, kun sikelikaappi avattiin. Puhuin asiasta kipparille, joka ei halunnut ottaa kantaa. Soitin sipsulle, joka hyvin muisti harvinaiset pullot ja vakuutti niiden tulleen laivalle ja kehoitteli etsimään tarkemmin.Uusintaetsintä isommallakaan porukalla ei löytänyt kadonneita. Vaikka oli jo myöhä, rohkenin uudelleen koputella salongin ovelle. Kippari oli silloisen matkaseuralaisensa kanssa asusteista päätellen rauhoittumassa yöpuulle. Luin lähetyslistasta, että puuttuvista pulloista yksi on tämmöistä merkkiä. Sitten vilkaisin salongin pöydälle ja siinä olleen pullon etiketistä luin, että tuossapa onkin yksi kadonneista pulloista. Olihan siinä pöydällä ne kaksi muutakin puuttuvaa. Koska pullot oli avattu, ei niillä enää päästy juhlistamaan tilaajien merkkipäiviä. Siltä osin tilanne ratkesi onnellisesti, että pullot siirtyivät salongin edustuskaappiin ja maksaja vaihtui kipinästä redariksi.
Erässä laivassa oli pitkään palvellut täkkäri. Välillä iski alkoholiongelma ja porukan voimin koiteltiin palauttaa ammattimiehen työkykyä. Kerran jopa ajettiin kotimaan satamassa taksilla seudulla toimivaan alkoholistiparantolaan. Hurjan näköisiä haamuja siellä leijaili ja muutamassa päivässä täkkärimme voitiin siitä porukasta palauttaa takaisin töihin. Kuitenkin harmillisesti joulun alla iski taas viinakielto. Jouluaattona hyttiäni siivonnut ville hoksasi onnitella syntymäpäiväni johdosta. Näitä onnitteluja varten olin varannut kaljakorin ja villen mukana levisi tieto, että kun käy kipinää onnittelemassa, saa kaljapullon. Monen onnittelijan jälkeen ilmaantui ovelle viinakieltoinen täkkärimme. Kädet selän takana hän radiohytin ovella pälyili. Aikansa emmittyään oikaisi oikean kätensä, missä oli puolimetrinen puusta nikkaroitu löylykauha ja onnittelusanoina töksäytti:”tässois tämmöinen”. Kaljapullon saatuaan totesi gongin puolelta, että vaikka on päivämies, on sopinut ajavansa jonkun puolikkaan merivahdin, että tämä pääsee paremmin joulunviettoon. Näin tapahtuikin.
Löylykauha on tallessa vieläkin. On se tippunut lauteilta lattialle ja osa reunoista on lohjennut. Vielä sillä tämmöinen huonompi saunamies löylyjä nakkelee. Ja aina sitä käyttäessä tulee mieleen joulun tuntu kolmenkymmenen vuoden takaa.
- Lisää uusi kommentti
- 478 katselukertaa
Kyllä tuo ulosvientien hoito
Kyllä tuo ulosvientien hoito laivoilla oli yleensä hommaa tosi syvältä.
Monissa paateissa stuju oli, viisaasti kyllä, kertakaikkiaan kieltäytynyt
mokomasta duunista ja kukapas muu sen sitten olisi hoitanut kuin joutilas kipinä.Itse lopetin noiden toivelistojen keräyksen jo parin paatin jälkeen ja tilasin ulosvientiin vain määrättyjä kalja-, viina-, ja tupakkimerkkejä. Syynä oli se, että jos sipsulta ei jossain löytynyt jotain erikoisempaa merkkiä, hän saattoi kylmästi jättää toimittamatta mitään vastaavaakaan. Siinä vuosikertaviinoja tilannut sitten kuivin suin katseli muiden juomista. Ja palaute oli ankaraa kipinälle päin. Veitsen terällä siinä muutenkin eleli kun ei koskaan tiennyt minne oltiin seuraavaksi menossa ja kannattaisiko vaikka jo tästä bunkraussatamasta tilata jotain. Väärinarvion sattuessa saattoi porukka olla kuivin suin useamman viikon. Negatiivinen palaute kipinälle, kiitos. Noitten isojen sipsulaskujen maksamisessakin
oli kirjavuutta. Jossain laivoissa agentti maksoi satamassa koko helvatun
viina/kalja/tupakkahivakan summan sipsulle ja seuraavan kuun palkassa se
veloitettiin kipinän tieningeistä. Siinä sitten pyörittiin kuukausitolkulla saldot miinuksella riippuen siitä kuinka paljon kippari antoi myydä tavaraa
porukalle. Myyntikatteen sai sitten määritellä itse, jotta hommaan tuhrautuneet tunnit ja vaiva palkittiin. Ja kun lomille lähdit, saattoi varastossa olla vielä myymätöntä tavaraa useista edellisistä satamista. Siinä sitten sovittiin seuraavan kipinän kanssa omaisuuden vaihdosta ja maksutavoista. Vaan oli se mukavaa, päivääkään
en vaihtaisi pois, sanoi joku joskus jossain. Jari
proviantit kanto junkit ja
proviantit kanto junkit ja puolikkaat. aina ruokatunnilla,ruokalepo menossa.
Onko loppukuvassa Leila
Onko loppukuvassa Leila Holviala ja Lappalaisen Rami?
Kyllä ovat. Enemmän kuvia
Kyllä ovat. Enemmän kuvia samasta puodista löytyy:
http://www.aanimeri.fi/index.php?q=gallery&g2_itemId=47&g2_page=3
Monessa laivassa olen
Monessa laivassa olen provianttia ja ulosvientejä laivaan kantanut, ne kun tulivat yleensä samaan aikaan. Ikinä en ole yhtään kipinää niissä hommissa nähnyt. Kantajina olivat aina täkkärit ja messikallet.
syväraumalainen
Ei olla taidettu sattua
Ei olla taidettu sattua samoihin paatteihin. Onneksi kovin monessa en ulosvientihommiin joutunutkaan. Ja kun ulosvienti oli tujun kontolla, tuskin kukaan kipinä kantomieheksi koitti tuppautua.
Ulosviennin kantajat. Kyllä
Ulosviennin kantajat. Kyllä minun aikana laivoissa löytyi ripeitä kantajia kun kaijalle ilmestyi sipsun kalja ja viinakuorma. Oli täkkäriä ja messikallea ja koneestakin porukkaa. Alta puolen tunnin oli keissit sigelikongilla, josta ne itse lajittelin varaston hyllyille. Tuo ripeä kantoapu ei johtunut lähimmäisenrakkaudesta vaan "provianttikaljoista". Vanhan tavan mukaan kantamisesta annettiin pari kaljakeissiä janoisille kantajille palkaksi. Kuten tuolla toisaalla totesin, ei näillä ulosvienneillä kukaan rikastunut. Ei edes niin paljoa kuten kaskussa romaani kertoo "hai, en mie voittoo ota kuin prosentin, markalla ostan ja kahdella myyn". Jari
"Täällä ei uffareita tarvita,
"Täällä ei uffareita tarvita, kyttäätte vain provianttikaljoja"! Tämän -erään matruusin- kailotuksen jälkeen en proviantin kantoon ole tuppautunut.Butler.
"Täällä ei uffareita tarvita,
"Täällä ei uffareita tarvita, kyttäätte.." Ei kuulosta oikein uskottavalta tarinalta. Josko jossakin olisi ollut niin vähät/huonot ulosviennit, tai... heh, heh :) Sitä vastoin muistanen, kuinka eräässä valtiojohtoisen öljy-yhtiön rantalaivassa kaikki - taisi olla kipparikin mukana - olivat kantamassa ulosvientiä. Se oli niitä "kiertokirjeiden kultaisia vuosia". Aikoja,jolloin jos vaikkapa brygalle tarvittiin kympin ulkolämpömittari, niin piipahdettiin Raahessa rautakaupassa ja ostettiin kapine omilla rahoilla, sekä merkattiin pari tuntia överiä. Näin vältettiin kolmen hankinta- ja kahden toimituslomakkeen täyttö sekä lähettely. Jos hyvin kävi, vältettiin myös pari telexiä/VHF-puhelua varustamosta:"Tarvitaanko sitä lämpömittaria ihan varmasti?"
Muisteli; Hank
Ja minä taas kipinänä en ole
Ja minä taas kipinänä en ole muita nähnyt kantamassa ellen ole pyytänyt. Eli niin ja näin riippuen paikasta!
Näinhän se oli."Täkkärit"
Näinhän se oli."Täkkärit" kanniskeli aina pyykit ja proviantit ja aina "sipsut" ajoitti ne ruoka aikoihin. "Kulit" oli tavoitettavissa.
Ulosvientiä
Onhan se Leila Huoviala. Parhaimmat ja sydämellisimmät terveiset vaan Sinulle täkkikolmoselta, jolle Sinä - ja muut Patrician naiset - kannoitte olutta jouluaatto-yönä poloisen vahtiin illalla 20-24 muitten juhliessa joulua ja katselitte vahdin ajan brygän maisemia ulos Tyynellä merellä jouluruokinnan jälkeen Marshall-saarien vesillä matkalla kolilastissa ympäri Cap Horn'in Argentiinan San Nicolas'ista Japanin Osakaan. Leilan muistan ja kakkos-Jounin morseimen Raumalta, joka vissiin oli villenä. Olikohan silloin v. 1976?
Naisväki ramppasi leidareita ylös ja alas, toi taskuissaan aina pari pulloa, jotka avasin brygällä tropiikin pimeässä tietty ankarasti sihisten. Olihan ne kuohuneet ja saaneet painetta siinä rapuissa kulkiessa tietysti. Jouluaamuna jouduin sitten 1. päivävahdissa pesemään rätillä brygän katosta ruskeat kaljasuihkujen jäljet, joita piisasi!
Ali Sundell oli päällikkönä. Olisi mukava tietää, vieläkö lienee elävien kirjoissa. Jos on, parhaimmat terveiset,
t. kolmos-Laaksonen