You are here

GUNNY/OHHN

MarttiMustonen's picture

23.8.56  Taxilla laivalle. Ex kipinä oli lähtenyt Hesaan ja kyllä riso kun en tiedä mistään mitään. Propseja lastataan ja määränpää ehkä West Hartlepool tai South Shields
25.8.      Ulos Pietarsaaresta ja jonkun aikaa manattuani sain lähettimet ja vastaanottimet toimimaan. Laiva vanha kolitramppi joka muutettu öljystimmiksi vuosi pari sitten. “Gunny rak. vuosi 1906. Nopeus abt. 7-8 m.miles/h.
1-9. 9     West Hartlepool  Olutta, kapakkaa. Tanssimassa Queens ring ballroomissa.  Tivolissa.
10.9.       Shiftaus Dungstoniin . Newcastle on toisella puolella jokea . Tyne komea näky siellä olevina satoine laivoineen.
13.9.       Klo 21 lähtö. Taas mukavia muistoja. Viinojen ja tupakoiden jako. Eng. rahat vaikeita kun on penny,pencet ,£ ja sterling £.
16.9.       Köpiksessä yöllä bunkraamassa.  Otin geissin olutta ja 1kg amer. Maxwell kahvia.
19-26.9  Turussa. Vast. ottimen korjausmies paikalla. Ex laivan kipinä  Grahn kävi juttusilla. Mönträyskonttorissa.-
27.9.       Haminaan matka alkoi. Sumua niin paljon, että stoppi tuli muutamaksi tunniksi.
4.10.       Uusi kide puh. lähettimeen. Päivä tilitysten teossa. Redillä ollaan ja odotetaan lisää propseja laivan kylkeen.
6.10.       Haminan seuriksella 6 giniä olutta kanaa koskista. Sai siitä aikamoisen olan. Iskimme pari Kotkalaista sussua ja yöllä vielä taxilla Kotkaan ja takaisin. Ei halpaa lystiä, saldoa yli 3 tonnia. Huomenna treffit jos muistaisi vain missä piti tavata.
13.10.     Kielissä. Radioissa ongelmia ei ihme muuttajakone paskana, vietävä kai Englannissa maihin.
19.10.     Cardiffissa aamulla. Muuttajakone maihin. Merimieskirkossa ja tanssimassa.
25.10.     Jazzin ystävänä oli ilo kuulla Lionel Hamptonin konsertti “Sophie Gardenissa”  Todellinen elämys.  Radiot nyt kunnossa.
28.10.     Swanseaan seuraavaksi. Aikaa matkaan kului vain 5h.  Kolleega Honkasaaren Antti saapui yllätysvierailulle.
2-3 .11    Kohti Rotterdamia. Loisto sää. Kovat rähinät Suezilla ja Unkarissa
5.11.       Saavuimme Rotterdamiin.
11.11.     Ulos Rottiksesta, ei paljon muistoja. Matkalla Italian Savonnaan.
13.11.     Juttusilla Bore 9 ja Karl Erikin kanssa. pass Ushant.
16.11.     Pass Lisboa. Juttusilla Inga/OFUX sekäm Wipusen ja Bonnyn kanssa.  Kaunis kuutamo.
18.11.     Redillä Ceutan ulkopuolella ja 5h kuluttua sisällä bunkraamassa. klo 20 gmt matka Savonnaa kohti jatkui.
24-27.11 Olemme Savonassa ja iltapäivällä otettiin esille Gibraltar viinat ja siitä se riemu alkoi ja puheen papatus jota on kestänyt kolme päivää.  mm. trian hytissä koko midshipin sakki.  Savonan kapakoissa ja ostoksilla.  Laivan purkaus 4 kraanalla kolia.
28.11.     Aamulla ulos Savonnasta.   Heti kova myrsky ainakin 8 bfs. ja laivamme ilman lastia. Kaikki tavarat nurin, Aallot löivät yli komentosillan ruokana sillit ja perunat.  Ei voi kieltää, etteikö hieman peloittanutkin laineiden ollessa laivaa korkeampia.
29.11.     Yö ja päivä hauskasti Sardinian ja Korsikan suojassa. Sitten taas rullaus koko yönä ei voinut nukkuan vaan loikoilla sohvalla.
1-3.12     Sfaxissa.  Arabikortteleissa ostoksia ja muuta hauskanpitoa.  Fosfaatti lasti saatiin aika nopeasti ja  laiva kohti Gibralttaria.
4-8.12.    Useita yhteyksiä suomalaisiin laivoihin. mm. Arabella, Modesta, Wipunen/OFUV, Sunnaren/OFRS, Pohjanmaa/OFVY.
9-16.12.  Bunkraus Ceutassa. Tyyntä ja myrskyä. Tankkeri Bonny tuli vastaan.  Sirius/OFPM. Kusti Paasikivi kuollut 14.12.
17-23.12   J.W Paulin fm Vancouver .  Yhteydet vielä Warmaan ja Adenyyn/OFPW   sekä s.s. Mercur/opr.Torvinen  markalla Ruotsiin. Olemme Mäntyluodossa.
31.12.      Ruokailu salongissa, kapu försti ja me muut.  Sitten Teatteriravintolaan Poriin kokin kanssa.  Ehdimme klo 2,15 autolle. Kaverini oli pudottanut 5000.- sain taluttaa ukon laivaan. Happy new year.
3.1.57    Mönsträyskonttorissa päivällä ja illalla kohti Aalborgia jossa klassaus kuivatelakalla.
8.1.         Aamulla ajoimme telakalle ja pääsimme monttuun.  s.s. Tora/kolleega Rakkolainen myös telakoimassa täällä.
23.1.       Pari viikkoa jo vierähtänyt Aalborgissa kaikenlaisessa touhussa. Terveyspoliisi vei päivällä 3 naista “ahterista” tarkastuksiin. Koppalakin osto.
27.1.       “Torassa” kuuntelemassa heidän chefinsä verrattomia juttuja. Sitten  Anbassadööriin ja Sköleboteniin. Chefi ollut sodassa panssarissa Laguksen joukoissa.
3.2.         Meidän 2-styrmannin Bjarnen  häät ja Mai-Lis  Marienhaminasta : Vihkiminen täällä lähellä olevassa kirkossa. Ja jatkot midshipin porukalle Alger Bar Cabinet..
18.2.       Vieressämme rakennettu “Arabian Reefer”  laskettiin vesille ja samalla karille josta hinaajat sen irroittivat. Soittokunnat ja shampanjat  säestivät.
23.2.       Lähtö vihdoinkin koittanut (n. 6 viikon telekointi) olemme matkalla Rotterdamiin ja perillä 26.2.
9.3.         Redillä oltu 10 pv ja kolilasti saatu Italiaan.  Kaupunkiin tutustumista ja poikien lääkäriin kuskaamista.
10.3.       Huraa, merellä jälleen. Tapasin kolleegen Sihvosen Ismon Losista matkalla Hamburgiin.  QSO myös “Adenyn” kanssa.
11-20.3   Rotterdam-Genova. Matkalla tapasin laivoja “Helena”, “Rundal”, ”Wirakel”,Alcor”;”Penelope”,”Hermes” . Suomessa junaonnettomuus 20 kuollutta. Tapasin myös Karvisen Onnin( ex. tämän laivan kipinä)  “Ernst S” laivalla. Alexandria-Suomi.  Kovaa sumua välillä stoppeja kun ei ole tutkaa.
21.3.       Tullilistat ym paperit valmiiksi. Satamassa (Genoa) perillä.  Minulla oli jemmassa 9 kartsaa tupakkaa.  Baarikierrokselle.
25.3.       Propelli (laivan) löysällä ja kiristys tapahtuu täällä. Ostin 2 kelloa ja pukukankaan. Shiftaus kraanojen viereen.  Norjalaisessa merimies kirkossa.
28.3.       Propellissa ei vikaa, mutta jotain muuta epäkunnossa. koeajo päättyi muutaman sadan metrin jälkeen ja jäimme redille yöksi.
31.3.       Pari jenkki sotalaivaa saapui satamaan.  Vihdoin mekin starttasimme ulos satamasta.  Ilma lämmin ja mieli iloinen kun siitä hulinasta pääsi taas eroon.
3.  4.       Sfax. Heti kaijaan ja lastaukseen. Satoi vettä ja fosfaatti pölysi inhottavasti ja sade teki sen vellimäiseksi täkille. Iltaan mennessä lasti sisällä, mutta ei lähtölupaa.
4.  4.       Aamulla ulos satamasta. Tuuli aika voimakas 6-8 bfs. mutta rannikko suojaa osittain. Yhteydessä “Constantia”/OFQN tulossa Aleksandriasta.
5.  4.       “Modestan” kautta sanoma Hesaan rederille.  Pass Cape Bonn. Purkki rullaa hieman, sää hyvä.
7.  4.       Pass Alger. Yhteyksiä: Helsingfors/OFUZ/Vilkkilä bnd Cork fm Tunis.  “Angus”/OFVV bnd Savona fm London,  “Norby”/OFQW/Algren bnd Napoli fm Narvik-
9.  4.       Pass Gibraltar, Sateista, 2 sanomaa. Näimme Sierra Nevadan lumipeitteiset vuoret.
12. 4.      Tänään vein vastakirjan sisälle ja ukko raapusti nimensä alle. Niin ollaan tästä kiulusta erossa Suomeen tultua. Olipa aika nopea päätös.
13.4.       Sattuipa taasen kumma juttu sillä Härmä ei olekaan ehkä määränpää vaan taidan mennä Dagnyyn vikariksi, jos näin niin lento Hamburgista Lontooseen jäisin Kielissä pois ja Karhio Hullista tulisi tilalleni ja silloin nokka kiääntyisi kohti Gambiaa ja sitten Genovaa.
15.4.       Pass Ushant emme ehdi Kieliin ajoissa. jotta voisin vaihtaa laivaa.  QSO:t Alcorin. Helenan, Riitta Nurmisen ja Toran kanssa.
19.4.       Pitkäperjantai, kanavasta ulos.  Paksu sumu aiheutti 3h pysähdyksen.  Kompassin tarkistus.  Luultavasti menemme Kotkaan.
22.4.       Kotkassa puoleltaöin. Lunta ja jäät sataman ympärillä.  Ulosmönsträykset alkoivat.  Kylässä perhetutun Mannerheimristinritarin  J. Moilasen luona.
30.4.       Reilu viikko meni ennenkuin uusi kipinä Lemberg saapui ja pääsin pois vanhasta “Gunnysta”

(tulkkausta: QSO=radioyhteys, msg=message eli sähkösanoma, bnd=bound eli matkalla, fm=from. T.S.)