Jos onnistuttiin saamaan laivajobi ja pätevyys-, terveys- ja ammattiyhdistysasiat olivat klaarit, marssittiin merimieskatselmusmiehen vastaanotolle. Jos uusi työpaikka olikin sattunut saapumaan Suomen satamaan, tuli mönsträysmies laivaan hoitamaan pestausasiat.

Työsopimuksen vahvistukseksi täytettiin ruskeaan muovikantiseen A5-kokoiseen 35 sivuiseen vastakirjaan tiedot työntekijästä ja laivasta. Kontrahti oli Mml. 13§ muk., palkka oli Tariffi. Lopuksi signeerasivat Aluksen päällikkö, Vastakirjan haltija ja Merimieskatselmusmies. Leima lyötiin kaiken alle. 70-luvun vastakirjojen alussa oli ”Ote merimieslaista 30 päivältä kesäkuuta 1955”. Suomeksi ja ruotsiksi oli räntätty työsopimusta, palkkaa ja riita-asioita koskevat lakipykälät. Lopussa oli tiliaukeamat seitsemän kuukauden palkkalaskelmille. Noihin aikoihin alkoivat varustamot siirtyä erillisiin palkkakuitteihin, joista yksi kopio lyötiin nitojalla kiinni vastakirjan sivulle.
Kuukauden vaihtuessa kipinä laski palkat – pienissä radiosähköttäjättömissä aluksissa vastakirjojen kanssa tuskailivat päällikkö tai perämiehistä jompikumpi. Täkkärien tuntikirjanpidosta huolehti väliperämies, konepuolella konekakkonen. Stuju kirjasi pyssäporukan tunnit, kipinä omansa. Kipparilla ja siiffillä ei tuntikirjanpitoa ollut, koska heillä oli aina työaika.

Jokaisen neljän ammattijärjestön työntekijöillä oli omat työehtosopimuksensa, mitkä palkanlaskijan tuli osata. Peruspalkan lisäksi oli ikälisää, minkä saamiseksi uuden työntekijän piti esittää palkanlaskijalle dokumentit aiemmista seilauksistaan. Arki- ja pyhäylitöiden ja stopparien (stoptörn) lisäksi rahtilaivoissa olivat tankki-, valtameri-, korotettu valtameri-, jääkone- ja kirjoituslisät. Verovapaita lisiä olivat työkalukorvaus ja päällystön virkapukulisä.
Mutkikas kuin poliitikon puhe oli ulosmaksun laskeminen. Jos tankkilaiva telakoinnin jälkeen oli kuljettanut vesilastin Euroopassa ja sen jälkeen suunnannut tyhjänä Atlantin yli, alkoi juosta valtamerilisä. Kun oli öljylasti päällä, maksettiin tankkilisää. Jos jäätiin liikenteeseen Amerikan satamien välille ansaittiin valtamerilisä korotettuna. Nämä kaikki tuli ulosmaksussa jyvittää loma- ja vastikelomapalkkoihin sekä molempien välipyhiin. Helposti yhdessä laskelmassa tunti vierähti. Ja jos porukanvaihto lykkääntyi, oli kaikki laskettava uudelleen.
Laivan lähestyessä satamaa jakeli kipinä messeihin rahalistat, joihin oli kirjoitettu tiedot maan valuutasta, laivaväen nimet ja ajankohta, mihin mennessä rahatilaukset oli listaan piirreltävä. Tilaukset piti tarkistaa, että itse kullakin saldo riitti. Suurin osa laivaväestä osasi arvioida omat tienestinsä, mutta aina oli sellaisiakin, jotka yrittivät elää yli varojensa. Jo ensimmäisessä laivassa tuli tästä hyvä opetus. Eräs uusista miehistä kävi perustelemassa suurta rahatilaustaan, että on tiedossa paljon pyhäylitöitä ja varmasti saldo riittää. Seuraavana päivänä kippari käski laskea samaiselle ylityöntekijälle ulosmaksun. Kun menot olivat suuremmat kuin tulot, maksoi palkanlaskija erotuksen. Vieläkin muistan lempatun häpeilevän ilmeen, kun hän radiohytistä dokumenttejaan hakiessaan vakuutti joskus maksavansa velkansa takaisin. Harvinainen sattuma oli, että puolen vuoden kuluttua palasimme samaan kotimaan satamaan. Ensimmäisiä laivaan kiipeäjiä oli tämä velkaansa maksamaan tuleva merenkulkija.
Satamissa yleensä meklari toi tilatut rahat laivaan klaarauksen yhteydessä. Oli länsimaitten satamia, missä iltaisin ja öisin ei rahoja kuljetettu ryöstöjen pelossa. Maon Kiinassa oli tämäkin erilaista: Porukka kävi kyselemässä milloin tulee rahaa. Kippari oli mennyt maihin, joten ei ollut tietoa. Nojailimme miidsipin reelinkiin, kun päällikkö palasi kävellen laivalle. Kyselin rahansaannista ja vastaus oli:”Sinä katsoa mite minä tuoda tässä käsissä”! Päällikö kantoi sylillistä rahanippuja kuin saunapuita ikään. Hidasta oli rahojen jako. Jokainen nippu oli nyöritetty paksulla narulla. Setelit olivat ohuita ja repaleisia kuin vessapaperi. Kaikkien arvoista ei tiedetty varmaksi. Kuvien mukaan lappuja nimitettiin. Ainakin oli pato, sorvi ja traktori.
Kaikissa maissa ei tilattu paikallista valuuttaa, vaan Amerikan dollareita. Näin oli Bangkokissakin. Viiden taalan seteleitä jakaessani jonon jatkoksi liittyi maista laivaan kiivennyt paikallinen tytär. Eihän hän ollut rahaa tilannut, mutta halusi vaihtaa 20 taalan viitosiksi. Joku laivaporukasta sai tämän kaksikymppisen ja oli vähällä joutua maissa pidätetyksi väärennetyn rahan levityksestä. Perussakin käytettiin Amerikan taaloja. Maissa illalla sotapoliisi ratsasi rantakuppiloita ja asiakkaiden taskuja. Jos löytyi kymmeniä dollareita, kärrättiin kummempia kyselemättä vankilaan murhamiesten joukkoon.

Villin linjan laivoissa tilattiin laivaan valuuttaa se määrä, mikä miehistön rahalistoista kertyi. Niinpä porukka yleensä oppi, että oli turhaa tulla kipinän hytin ovelle aamuyöllä kolkuttelemaan ylimääräistä. Näin ei ollut kotimaan satamissa. Kassalippaassa oli reilusti jaettavaa yli arvioidun tarpeen ulosmaksuja ja muita äkillisiä menoja varten. Niinpä pitkin yötä saattoi olla jatkuvasti koputtelijoita lisärahan toivossa.
Vetoseteli eli dragsedel oli käytössä tienattujen palkkojen lähettämiseksi maihin kotiväelle tai pankkiin. Messeihin vietiin lappu tiedoksi, milloin vetoseteleitä radiohytissä kirjoitetaan. Rahanlähettäjät kertoivat vastaanottajan tiedot, mitkä hakattiin lomakkeelle kirjoituskoneella rahamäärän lisäksi. Lopuksi lähettäjän signeeraus. Näitten maksumääräysten mukaan varustamo siirteli rahoja kahdesti kuukaudessa. Kun oli tiedossa kuukauden, parin merimatka, saatettiin kirjoitella usean maksupäivän vetosetelit samalla kertaa. Jos ilmeni, ettei posti ollut kuljettanut ajoissa maksumääräyksiä varustamoon, lähetettiin tilitiedot sähkeinä. Jos vetosetelien maksu oli usein myöhässä, tiesi laivaporukka alkaa fundeeraamaan varustamon vaihtoa.
Telakalla ollessamme eräälle vetosetelin lähettäjälle jouduin toteamaan, ettei saldo riitä. Rahaa oli mennyt paljon maissa. Liikaakin, kun saldo oli jo miinuksella. Eikäpä ihmekään, niin näyttävän näköinen nuori alkuasukas hänellä oli seuralaisenaan. Nousi huuto ja meteli kuin suurituloisten veronkorotuksesta:”Meinaako kipinä tappaa nälkään kotimaassa rahaa odottavan perheen”. Kun jonkin ajan päästä oli rauhoituttu, toteutettiin kotimaanrakkaiden nälänhädän ehkäisemiseksi tilinpidollisia siirtoja. Vetoseteli lähetettiin. Liiat satamanostot siirrettiin kipinän kontolle myöhemmin maksettavaksi takaisin. Kuinka rahattoman merimiehen seurassa sen jälkeen paikallinen lempi leiskui, lienee toisen tarinan aihe.
Sellainen erikoisuus merenkulkijoilla oli, että palkkarahoja sai lähettää pankkiin valuuttatilille. Saksanmarkkatili oli yleisin. Kun Suomessa tehtiin 30 prosentin devalvaatio, kasvoi tilin arvo yhtä paljon. Devalvaatioita taidettiin tehdä useitakin. Tosin varallisuuden kasvattamiseksi niille, joilla ennestään jo oli yllin kyllin.
Osa laivaväestä käytti palkkaansa vain satamissa ulosottoina. Vetoseteleitä ei lähetetty ja vastakirjalla saldo kasvoi. Pitkien linjojen tankkilaivoilla vahtia-ajava oli työssä vähintäin kahdeksan tuntia joka päivä, mikä kerrytti vastikelomapäiviä. Niinpä säästäväisesti vuoden seilanneella saattoi olla ulosmaksuna parin vuoden palkka. Jos sen oli kotimaan satamassa tilannut maksettavaksi käteisenä rahana ei ollut ihmekään, että maissa kadehdittiin merenkulkijoiden suuria ansioita:”Se kun tuli laivasta kotiin, sillä oli repullinen setelirahaa”.
PS. Tiedoksi tulevalle sukupolvelle, joka ”joutuu maksamaan suurten ikäluokkien eläkkeet”. Merimieseläkettä maksettiin kuusi prosenttia bruttopalkasta, minkä päälle oli lisätty luontoisetujen verotusarvo. Kalenterivuotena oli tienattu puolentoista – jopa kahden vuoden palkka, mistä maksettiin eläkemaksu, mutta se kartutti maksajan eläkettä vain 12 kuukaudella. Ylimenevät eläkemaksut kohensivat Merimieseläkekassan varallisuutta ja toivottavasti ovat vielä tuottavasti tallessa.
Yllä Pato. Teksti ja kuva: Jari Savolainen
- Lisää uusi kommentti
- 160 katselukertaa
Eläkerahastojen herrojen
Eläkerahastojen herrojen mellastusta kun nyt on seurannut ei näytä olevan kyse siitä, etteikö eläkkeisiin olisi palkkatyöläiset rahoja kylliksi maksaneet vaan siitä, jääkö niistä enää mitään jäljelle nykyisten johtajien pörssikeinottelujen ja ja oman kukkaron kasvattamisen ja kaikenlaisen privaatti monkeybisneksen jälkeen.
Jotenkin silläviisiin
Jotenkin silläviisiin sanotaan sanassa, että "antakaa keisarille mikä keisarin on ja herroille, mikä herrojen on". Eipä senjälkeen enään muille taidaa mitään jäädä.
Mukava ja selventävä
Mukava ja selventävä kirjoitus, vaikkakin itselläni on nippu 70 luvun vastakirjoja ja niitä
vastikkeita tuli reilustikin.
En siltikään jaksanut olla ihan perillä miten tämä kaikki tapahtui, saatikka sitten uusi sukupolvi.
Kun maksoin nan fungista ulos oli vastikkeita kertyn 12 kk ajan byssassa, en muista paljonko, mutta
Kannaksessa se riitti koko pöytäseuralle!
Cocinero
Eikös pato ollut puoli juania
Eikös pato ollut puoli juania vai yuania? Eikös pato ollut kooltaan pienempi kuin nuo kaksi muuta. Olikos se valuutta rmb?
Pato vuodelta 1953 on 5 chiao
Pato vuodelta 1953 on 5 chiao (jiao). 1953 tuli currenty reform, jossa 1 yuan on 10 chiao. Eli pato on puoli yuania. Setelin keräilyarvo VG on 1$,VF on 3$,Unc on 9$. Tiedot löytyvät Albert Pick World Paper Money-kirjasta. K.H.
Vielä tuosta rmb:stä. Se on
Vielä tuosta rmb:stä. Se on kai lyhennys renminbi:stä. 1953 rahauudistus World Paper Money-kirjan mukaan kertoo: 1 renminbi yuan = 10,000 old yuan. 1 renminbi yuan = 10 chiao (jiao) = 100 fen. Seteleiden taustapuolen kirjoitus: ZHONGGUO RENMIN YINHANG tarkoittaa kai Peoples Bank of China. K.H.
Tuo kuvan pato oli fyysisiltä
Tuo kuvan pato oli fyysisiltä mitoiltaan samaa luokkaa kuin sorvi ja traktori, noin 10mm lyhyempi. Sitten oli noita jiao seteleitä, kooltaan vähän pienempiä. 2 jiao setelissä oli joen yli menevä silta. Kaikkea on näköjään merimiesarkkuuni säästynyt. Oiskohan noita silloin aikoinaan Kiinan lakien mukaan edes saanut viedä pois maasta. Who cares...
Rahoja on skannattu albumiin
Rahoja on skannattu albumiin Muistoja maailmalta -> Rahoja. Näkyy myös kommenteissa mainitut kiinalaiset rahat.
https://www.aanimeri.fi/piwigo/index.php?/category/1017
T.S.
Repullinen tai sitten
Repullinen tai sitten muovikassillinen rahaa.
Joskus aikoinaan 70-luvulla tullessamme Romanian Constanzaan oli porukka tilannut melkoiset summat rahaa paikallisessa valuutassa. Meklari ei tuonut jostain syystä niitä laivaan tullessaan, kuten normaalikäytäntö oli, vaan kipinänän ominaisuudessa minun piti käydä ne meklarin toimistosta itse taksilla noutamassa.
Yllätyin melko lailla, kun meklari alkoi sitten konttorillaan latoa setelinippuja pöytään, toinen toisensa jälkeen. Nuhruisia ja suoraan sanoen vähän epämielyttävän tuoksuisia setelinippuja, paljon.
En ollut varautunut tämmöiseen määrään paperitavaraa ja kysyinkin jotain apua, millä saisin nämä kaikki kuljetettua laivalle. Jostain löytyi sitten vanha muovikassi, johon seteliniput sullottiin. Ei sitten muuta, kuin taksi taas alle ja muovikassi pullottaen takaisin laivalle ja rahat jakoon ja porukat maakaljalle.
Sen aikainen käytäntö silloisissa sosialistimaissa oli, että ylijääneet paikallisvaluutat sai ja täytyikin palauttaa takaisin ennen laivan lähtöä.
Lähtöpäivänä, joka tankkilaivan kohdalla tulikin varmaan melko pian, keräsin ylijääneet ränkylät (leit?) ja vähällä oli, etteikö niitä olisi ollut enemmän, kuin alunperin jaoin.
Kenellekään ei tainnut siellä tulla yhtään rahaottoa satamassa. Jotenkin oli rahoitusasiat, kuin ihmeen kaupalla järjestyneet muilla tavoilla.
Nämä ylijääneet meklari kuitenkin muistaakseni vei itse konttorilleen, kunhan valtavat niput oli pariin kertaan taas laskettu ja summa täsmäsi.
Kurt Ståhle
Panenpa kommentin tähän, kun
Panenpa kommentin tähän, kun rahoista puhutaan, enkä tiedä mihin sen lykkäisi. Mutta, eri yhteyksissä, viimeksi uusimpen mt Monsuunin kuvien yhteydessä mainittiin, että "se olisi `nuoruudessaan` v.-53 hankkinut hintansa alle puolessa vuodessa." Tällaisia juttuja on liikkunut aina jossain. Joskus kerrottiin, että erään valtio-omisteisen öljy-yhtiön kaasutankki olisi hankkinut myös "nuoruudessaan" hintansa takaisin yhdellä reisulla maailman ympäri.Vanhojen romujen osalta sellaisen voisi vielä ymmärtää, aikoina, jolloin oli kriisejä(Korea,Kuuba,Berliinin muuri..)ja jotka todella vaikuttivat nousupiikkinä rahtitasoon. Muistan itse, kuinka keväällä -82, Britannian ja Argentiinan konfliktin - eli käytännössä sodan kahden länsimaan välillä - odotimme Gulfin nurkilla rahtitason nousua "papusiilon" kanssa. Sanottiin, ettei sitä tullut. Olisi mukava, jos joku - kuka - tietää näistä asioista kertoisi/muistelisi vähän faktaa, ehkä numeroidenkin valossa, ja tarpeen upottaisi näitä epäilyttäviä legendoja!? Mietiskeli yksi kiinnostunut; Hank
Hyvä Hank, hyvä kommentti.
Hyvä Hank, hyvä kommentti. Tuo MONSUN tienesti löytyi joltakin ruåtsalaiselta veppisivulta - hoksasin juuri, ettei ole Äänimeren lähdeluettelointi vielä kohdallaan, kun ei sitä ole missään mainittu.
Omin korvin kuulin rahtihinnasta New Yorkissa 1.6.1973, kun Paavo Elomaa tuli kippariksi TORNADOON. Hän toi konttorin terveisiä, että seuraava kuorma tienaa Helsingfors Steamshipille laivan hinnan. Selasin 1973 allakkaani ja New Yorkista on ajettu Bahaman Freeportiin kuormaamaan ja lastin purkupaikka on ollut Mainen Portland. New Yorkista on lähdetty 2.6. ja Portlandista 13.6. eli puolessatoista viikossa laivan hinta. Seuraava kuormauslaituri näkyy olleen Bajo Grande Maracaibolla.