ARIANA

Lähettänyt TimoHärmälä

Kivoja uusia ARIANA kuvia. Olin itse juuri silloin laivassa mukana ja muistan hyvin tuon kalanostokeikan norjalaisesta troolarista. Muistaakseni laiva maksoi kaloista muutamalla viinapullolla. Muutenhan miehistön osalta Ariana oli ns. kuiva laiva mitä tuli ulosvienteihin ja muistini mukaan me saimme ulosvientinä viisi kartsaa röökiä kuukaudessa eikä muuta. No satamissa jengi sitten juhli aina sitäkin reippaammin.

Kalakuvat on otettu ylhäältä ilmeisesti kipinän hytin tasolta.  Kalat otettiin vastaan kolmos luukun kohdalta joka sijaitsi kahden midskepin välissä.

Stuju Torsten Lundenius toimi myös laivan lääkärinä eli hoiti aluksen lääkekaappia hyvällä asiantuntemuksella. Yleensähän se homma on kakkos perämiehellä eli täkkikakkosella. Tarkoitan tässä ns. väliperämiestä jonka virallinen ammattinimike myöhemmin oli ensimmäinen perämies.

En minäkään pysty tunnistamaan henkilöitä niistä kalakuvista paitsi yhden jugoslaavin jota kutsuttiin Popoksi. Etunimi lienee ollut Popovitch tai jotain sellaista. Punaisenmeren kuvasta uskon tunnistavani itseni makaamassa (oikean puoleinen) nelosen luukulla.

Muistaakseni matkustimme kuvaajakipinän kanssa laivaan samassa jengissä kesäkuun alussa 1964. Kymmenkunta henkeä silloin vaihdettiin Kielin kanavassa Brunsbyttelin päässä. Lensimme ensin Hampuriin (minun ensimmäinen lentomatkani) ja sieltä sitten junalla Brunsbytteliin jossa hotellissa odottelimme laivaa  pari yötä kunnes laiva sitten saapui kanavaan viljalastissa Kanadasta määränpäänä Stetting Puolassa. Oli se niin upea ja iso laiva mielestäni.

Liitetiedostona lista josta löytyy henkilöiden nimiä jotka minun aikana siinä upeassa laivassa seilasivat. Ihmettelen itsekin kuinka paljon nimiä muistin kun oikein rupesin päätäni vaivaamaan. Täytyy myöntää, että minkään toisen laivan jengiä en muistaisi niin hyvin.

Arianan aikana vielä merimieslaki oli sellainen, että jos halusi vapaan kotimatkan ulkomailta niin aluksessa oli palveltava kaksi vuotta ja siinäkin oli ehto, että jos voidaan olettaa, että alus lähimmän kuuden kuukauden aikana ehkä saapuu sellaiseen satamaan josta matkakustannukset ovat huomattavasti halvemmat niin merimies voitiin vielä velvoittaa olemaan kuusi kuukautta laivassa. Vuoden palveluksen jälkeen joutui vielä maksamaan omat kotimatkansa, mutta ei tarvinnut maksaa uuden kaverin matkoja. Jos irtisanoi itsensä tai irtisanottiin ennen kuin vuosi tuli täyteen niin velvoitettiin maksamaan omat kotimatkat ja uuden miehen matkat Suomesta tilalle.

Perämiesluokan loputtua keväällä 1969 menin Bensowin konttoriin kysymään Arianaan kolmosen jobia, mutta sanoivat, että laiva on juuri myyty.

 

 

Liite Koko
ARIANA_crewlist.xls 10.5 KB

Anonymous (ei varmistettu)

Ti, 02.10.2012 - 18:11

Omassa muistissani on, että minun aikanani 2. konemestari olisi ollut Richter ja 3 konemestari Kauvanto.
Jugoslaavit olivat nimeltään Dobrivoje Vasiljevic, jota kutsuttiin Bopoksi tai Popoksi, sekä Svetomir Milenkovic (Nimien oikeinkirjoituksesta en mene takuuseen)
Saksalainen jungmanni (?) oli nimeltään Manfred Kubasch. Toinen Cap Verden portugalilaisista messipojista oli muistaakseni Joao Duarte (?)
Lisäksi oli yksi egyptiläinen lämmittäjä, jonka nimeä en muista.
Yksi henkilö oli ilmeisesti venäläissyntyinen, nimeltään Krestjanoff. Hän taisi olla koneoppilas.
Terveisin Jouko Kangasharju

Anonymous (ei varmistettu)

Ke, 03.10.2012 - 09:47

Tomminsen Eikka oli matruusina Vaasa Leaderissa 1968-69. Aina muisti mainita Mosambiquen salmen. Missään ei ollut niin lämmin eikä niin kovia myrskyjä kuin siellä.Ei tunnustanut vaikka Biskaijalla pyöri tuolin kanssa ympäri messiä niin sanoi että kyllä Mosambiquen salmessa oli kovemmat kelit. Leaerissa Eikka melkein neuloi pressuja koko ajan kun oli ammattimies niissä hommissa.

Anonymous (ei varmistettu)

Ke, 03.10.2012 - 17:29

ARIANAn crew-listasta löytyy muutama tuttu. Paavo Elomaa oli kipparina KAUKO-laivassa 1979. Matti Hilden oli timppana KELO-laivassa 1980. Niinivirta, jos etunimi on Jorma, oli motorina KARA-laivassa 1982. Ukkosen Pekan kanssa olin AYMARAssa 1970. Olen tavannut hänet myöhemmin SALVEssa -ravimiehiä- oli juuri lähtemässä Vermoon ja "varmat" ruksattu lähtölistaan. Olen vieraillut Arianassa Algerissa 1968, mutta silloisen porukan nimistä ei ole tietoa, eikä niitä pahemmin kyseltykään.K.H.