Monenlaisia porukoita

Lähettänyt ssadmin

Ismo Sihvosen muisteluita laivaporukoista:

 

ss Modesta / OFQG, vikajeerausreissu (v.1961) muistuu yksi tapaus mieleen. Kun Barista/Italia piti lähteä Casablancaan, laivalta puuttui pari lämmittäjää. He tulivat kyllä laiturille, kun olimme vielä kiinni, mutta huutelivat kaijalta kipparille, joka kehotti miehiä tulemaan laivaan: "Seilaa sinä ukko sillä romullasi minne haluat, me ei kyllä siihen tulla". Sinne jäivät laiturille. Enkä muista ilmoittiko kippari puuttuvista miehistä. Lopulla porukalla sitten ajeltiin matka ja kaikki sujui ihan "tyylikkäästi". Se oli selaista aikaa.

 

Korsholma/OFSN (27.07.1956- 22.08.1957, Hampuri, Bremen,Los Angeles, San Francisco, Vancouver) haalittiin porukkaa Hampurista periaatteella, kaikki käy kunhan on edes jonkunlaista merimieskokemusta. Parhaillaan oli 11 eri kansallisuutta mm pari muukalaislegioonasta karannutta ja Unkarin kansannousua paennutta pari unkarin kansalaista jne. Siihen aikaan laivan miehistö käsitti n. 45 miestä, suurin osa saksalaisia. Sellaiseen porukkaan mahtuu kaikenlaista "seiloria". Järjestys säilyi, kun hankalat kaverit kippari ja föfrsti talutti keulapiikkiin ja opettivat siellä mm, mitkä pelisäännöt laivalla ovat. Rauha säilyi ja miehistöllä hyvä tahto vaikkakin aika kovakouraisesti. Unkarin pakolaiset eivät päässeet USA:ssa maihin vaan he olivat komentosllan takana lukitussa hytissä. Se ei tietenkään ollut mukava asia, koska olivat pakolaisina NL:sorron takia. Jouluaattona 1956 tultiin Korsholmalla Panaman kanavan viimeisestä sulusta Tyynellemerelle sopivasti klo 18 jälkeen paikallista aikaa. Stuertti kantoi ison rasvaisen kinkun pöytään ja toivotti samalla, hyvää Joulua ja ruokahaluja. Ilman lämpötila reippaasti yli 30 C, täysin tyyni ja ilman kosteus kai aika lähelle 100%. Ei ollut oikein kinkkukeli, mutta kyllähän se (kinkku) kuitenkin toi joulumieltä.

 

ms Arica / OFUE (1958) Etelä-Amerikan linja. Satamat Etelä-Amerikassa: Rio de Janeiro, Buenos Aires, Bahia Blanka ja Montevideo. Pari reissua. Juttuja olisi, mutta eivät kestäne päivän valoa.

 

Ariel / C6CU7 (Bahama) Finncarriers (1987 -1988) Suomalainen miehistö, Linja Suomi - Israel (Haifa ja Ashdod., Tarkkaa oli valvonta Israelin päässä. Shiftattaessa Haifasta Ashdodiin yöllä, Israelin rannikkovartioston vene valaisi laivan voimakkailla valonheittimillä, tarkisti laivan kansallisuuden ja että on heidän kirjoissa merkitty matkalla Haifa - Ashdod. Välillä viivyttiin Haifassa parikin viikkoa, koska arabityöntekijät lakkoiliva satamatöissä. Ashdodin taivaalla kaartelivat Israelin helikopterit ja valvoivat Gasasta mahdollisesti tulevia terroristeja. Niitä kun tuppasi jatkuvasti Gasan puolelta tulemaan Israeliin. Golanin ja Libanonin suunnalta terroristit yrittivät jopa lakuvarjoilla ylittää rajan. Mutta huonostihan niille kävi.

Tuossa muutama muistelo vanhoilta ajoilta. Olisi muutakin kuten monilla muillakin, mutta kaikki jutut eivät ehkä ole julkaisukelpoisia.

Kipinä, Ismo T. Sihvonen oh7nj (ex oh7pf)

Kuopio 15.01.2014

Anonymous (ei varmistettu)

Ke, 22.01.2014 - 15:38

Laivan kutsu on oikein tällä sivulla, mutta tuolla hakusivulla on C8CU7 pitäisi olla tietenkin C6CU7.