You are here

13 vuotta, 35 jobia

JouniSaarenkylä's picture

Siniset laivannimet ovat linkkejä ja niitä klikkaamalla pääset katsomaan lisää tietoja jobista.

Kartta satamista on kärsinyt mehupullojen räjähdyksistä. Säilytin karttaa pannuhuoneen portaikossa, missä oli marjamehuja samassa tilassa. Pullot olivat alkaneet käymään tuhoisin seurauksin.

 

Iniö

Reissu alkoi 4.6-74. Kotka,Antwerpen,Benghazi,Itea,Rotterdam Helsinki.

Tämä oli radiosähköttäjän urallani ensimmäinen laiva. Iniö oli ns. "meetsippi" laiva. Keskilaivassa asui päällystö ja ahterissa miehistö. Hyteissä ei ollut vessaa, suihkua eikä jääkaappia. Kipparilla ja konepäälliköllä muistaakseni oli ainakin vessa. Mukavuuudet olivat yhteisessä käytössä päällystöllä ja miehistöllä omansa. Saunojen olemassa olosta minulla ei ole mielikuvaa. Radiohytti oli tehty jälkeenpäin. Radiolaitteet olivat haalittu sieltä sun täältä käytettyinä, osa varmaan museosta. Sai siinä aloitteleva kipinä ikimuistoisen tulikasteen taistellessa vastaanottimen kanssa, jossa taajuudet eivät pysyneet paikallaan ja kuuluvuus oli mitä oli. Lähetin näytti vetävän viimeistä päivää. Lähettimessä oli ikkuna pääteputkille ja lappu vieressä: lopeta lähettäminen jos putket hehkuvat punaisena. Ei ollut kunnon laskinta, ainoastaan kammesta veivattava mekaaninen "piikkipallo". En ollut nähnyt moista vekotinta aikaisemmin. Sen käytön opiskeluun meni aikaa ja hermot. Laske sitten palkkoja sellasella museovehkeellä. Etenkin ns. lakanan tekeminen eli palkkojen yhteenveto pennilleen oikein oli tuskallista. Kaksi kuukautta sitä ihanuutta kesti. En jäänyt kaipaamaan Iniön radiohyttiä. Alla olevissa kuvissa Iniön kokki, Iniön brygältä sekä aurinkoa ottamassa pyssäporukkaa ja kipinä.

Päällikö G. Holmberg

 

 

Castor

Elokuu 1983. Turku, Utansjö, Laspezia, Napoli, Marseille, Portvendres, Hamina. Kuvissa Castor Portvendresissä, Ranskassa Välimeren rannalla.

Päällikkö K. Vajanto