You are here

Sally

Algot Johansson (11.10.1898 - 11.2.1986)  syntyi Hammarlandissa, Ahvenanmaalla. Isä oli muurari ja huonekalupuuseppä. Algot Johanssonin koulu jäi kesken hänen aloittaessaan tienestit metsätöissä, pelloilla ja laivaveistämöillä. Amerikkaan muutto oli edessä 1921 ja 1928 paluu kotimaahan vastavihityn vaimon ja tienatun merkittävän pääoman kanssa. Talo hankittiin Maarianhaminasta ja elanto kenkä- ja huonekalukaupalla. Osuuksia kertyi 15 varustamosta.

Ensimmäinen Algot Johanssonin laivakauppa oli  1888 rakennettu 2350 dwt:n HAVNIA Hälsingborgista, ostohinta 796280 markkaa. Laivaa varten perustettiin Rederiaktiebolaget Havnia, jonka omistus jakaantui 29 osakkaalle, joita olivat mm. Gustaf Erikson ja Hugo Lundqvist. HAVNIA lähti liikenteeseen 12.7.1935 ja vuoden loppuun mennessä oli tienannut voittoa 117780 markkaa.

Seuraava laivahankinta oli ruotsalainen höyryalus ELSIE, ostohinta 730700 markkaa. Omistajayhtiöksi perustettiin 17.10.1935 Rederiaktiebolaget Fram. Keväällä 1936 perustettiin Rederiaktiebolaget Advance, jolle hankittiin 1476200 markan hintaan 2960 dwt:n höyrylaiva ADVANCE. Saman vuoden lopussa ostettiin höyrylaiva SNABB hintaan 2270000 markkaa.

Seuraavana syksynä ostettiin Helsingborgista höyrylaiva OSWAL, 4250 dwt. rakennusvuosi 1896. Ostohinta oli 4767000 markkaa. Hankinta vastaanotettiin Tukholmassa 25.10.1937. Laivan nimeksi vaihdettiin SALLY, varustamonaan Rederiaktiebolaget Sally. Algot Johansson halusi kunniottaa ahvenanmaalaista kirjailijaa Sally Salmista, jonka kirja Katrina oli ilmestynyt edellisenä vuonna.

Algot Johansson oli osakkaana PARMA nelimastoparkissa, joka oli hankittu 1931 Maarianhaminalaiselle varustamolle Rederiaktiebolaget Parma. Alus oli silloin maamme suurin purjealus ja ainoa yli 5000 dwt:n vetoinen. Törmättyään Glasgowissa satamarakennelmiin alus vaurioitui niin pahoin, että se myytiin romuksi. Varustamon toimintaa päätettiin jatkaa ja johtoon valittiin Algot Johansson. Ruotsista ostettiin 41-vuotias 3100 dwt:n höyryalus joka sai nimekseen PARMA.

Jatkoa seuraa ...

Lähde:

Justus Harberg: Åländsk Sjöfart med Maskindrivna Fartyg

 

Lisää kommentti

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.