SS ODDVAR II (OFBJ)

SS ODDVAR II (OFBJ, LR/IMO )
Valmistunut/completed: 1918.7, Canada, Ontario, Collingwood, Collingwood Shipbuilding Co.Ltd
3000 dwt, 1334 ihv, 79.46 x 13.32 x 5.38 m

  • 1918: WAR WIZARD, The Shipping Controller, London.
  • 1920: CITTA DI LECHE, S.A. di Navigazione a Vapore "Puglia", Bari.
  • 1925: BRACCIANO, Societa Italiana di Servizi Marittimi, Genova.
  • 1930: ODDVAR II, A/S Oddvar (Chr. Trondsen), Sarpsborg.
  • 1937: ODDVAR II, Ab Oddvar (Olav W. Jensen, ngs, Cadenius & Grahn Ab), Kotka.
  • 1937.12.16: ODDVAR II, virginalainen sanomalehti The Bee kertoo, että laivaväki istumalakossa aluksen tuotua kaoliinilastin Englannista Norfolkiin, Va. Väki vaatii "American wages". Katso: http://www.newspaperarchive.com/SiteMap/FreePdfPreview.aspx?img=1089115… Vasemmassa reunassa neljäs "Late News.
  • 1938.2: ODDVAR II, karilleajo Venezuelan rannikolla.
  • 1939.5.4: ODDVAR II, Erkki Hovi on mönsträtty 2. kokiksi laivaan Helsingissä. Laiva lienee ajanut Suomeen, koska Hovi oli mönsträtty seuraavaan laivaan jo syyskuussa.
  • 1941: ODDVAR II, AB Oddvar, Kotka. Suomen lippu, norjalainen omistaja, hoitovarustamo Nielsen & Thordén, Helsinki. Laivan päälliköksi oli pestattu Suomessa 6.5.1937 Walter Ekholm (35 v.). Hänen vaimonsa Raquel (32 v.), poikansa Roald (10 v.) ja tyttärensä Gunlaug (4 v.) olivat tulleet laivaan matkustajiksi Mobilessa 1941 loppuvuodesta. Kesällä 1941 laiva oli pari kuukautta telakalla Alabamassa. Seuraava lasti oli armeijan kuljetuskalustoa New Orleansista Panaman kanavalle. Uusi lasti oli sokeria Kuuban Manzanillosta New Yorkin lähistölle. Vuoden loppupuolella käytiin hakemassa hiililasti Newport Newsistä Botwoodiin Newfoundlandin pohjoisrannikolle. Laivasta löytyy monta mainintaa oheisessa linkissä, hae (ctrl f) pitkästä tekstistä laivan nimellä (latautuminen voi kestää kauan): http://feildians.blogspot.com/view/classic.
  • 1941.12.8: Englannin julistettua 1941.12.6 Suomelle sodan Kanadan tulli kaappasi aluksen Newfoundlandin etelärannikolla Argentian läheisyydessä. Laivaväki vietiin St. Johnsiin sodan koko loppuajaksi. Joulun aatonaattona määrättiin laiva arvioitavaksi ja sen jälkeen vapautettavaksi kruunun käyttöön. Laivan hinnaksi ilman lastia arvioitiin $142 275. http://collections.mun.ca/PDFs/cns_publish/FraserManuscript.pdf. Katso alun sisällysluettelosta ODDVAR II
    Aluksen radiosähköttäjä oli Suomessa 14.9.1937 pestattu Runar von Zansén. Hän oli suorittanut radiosähköttäjän pätevyyden 31.8.1937. Zansen pääsi palaamaan Suomeen syyskuussa 1945.
    Laivalla työskenteli 24 henkilöä: suomalaisia päällikkö ja kaksi perämiestä, sekä I, II ja kolmas konemestari ja radiosähköttäjä. Neljäs konemestari oli norjalainen. Muita kansallisuuksia olivat: tanskalainen, portugalilainen, espanjalainen, ranskalainen, jugoslavialainen, chileläinen, egyptiläinen, amerikkalainen. Ikäjakauma 17 - 47 v. Laivaväkeä on pestattu satamissa: Oslo, Casablanca, Georgetown B.C., Sydney N.S., St. Thomas, Lissabon, Martinique, Mobile, New Orleans. Katso alempaa kuva miehistöluettelosta.
  • 1941: ODDVAR II, Ministry of War Transport (mgs. Furness, Withy & Co. Ltd), St. John´s, Newfoundland, Kanada.
  • Oheinen linkki näyttää kuvan rakennuksesta, missä laivaväki oli internoituna. http://www.virtualmuseum.ca/pm_v2.php?id=record_detail&fl=0&lg=English&…. Kuvan teksti löytyy tästä linkistä: http://www.virtualmuseum.ca/CM_V2_Apps/ui/remWindow.php?remID=44280&rem…
  • 1946: palautettiin New Yorkissa omistajalle, mutta myytiin Sociedad de Navegacion Miraflores S.A, Miraflores (Panama). http://law.justia.com/cases/federal/appellate-courts/F2/192/304/210891/
  • 1951.01.20: Saapui St. Lawrencelahdelle Charlottetown, Railway wharf. Lähti tammikuun 25 päivä muttei päässyt jäiden läpi. CGS “Laurel” mursi väylän. Lähde: http://www.icedata.ca/Pages/StLaw_IceExtent/Charts/st_lawrence/G1951Jan…
  • 1953: ROBELL, Compañia de Naviera Robell S.A., Panama.
  • 1955.1.7.: romutettiin Baltimoressa.
  •  

  •  
  •  
Katso maalaus ODDVAR II Mr. Duffield, R.N., 26.10.1944. Tauluun kirjoitettu teksti:"CARGO STEAMER 'ODDVARII' OF SARPSBORG, NORWAY, TONS 1873 / UNLOADING TIMBER FROM PETSCHORA, RUSSIA, IN YARMOUTH HARBOUR"