MT TRAMONTANA

MT TRAMONTANA (OGZB, LR 5377898)

Valmistunut/completed 1955.5.26, Sweden, Landskrona, Öresundvarvet
19893 dwt, 7500 bhp, 169.71 x 21.91 x 9.26 m

  • 1955.5.26: VENATOR, Smedviks Tankrederi A/S, Stavanger, Norja.
  • 1971.8.30: TRAMONTANA, Oy Pulpships Ab, Helsinki (ostohinta 2,4 miljoonaa Suomen markkaa), hoitovarustamo Henry Nielsen. Luovutus Stavangerissa.
  • 1971.12.30: TRAMONTANA, Oy Tankships Ab.
  • 1975.3.13: TRAMONTANA, matkalla Antwerpenistä Indonesiaan ajettu hätäsatamaan Port Louisiin, Mauritiukselle rungon revettyä. Varustamoa edustanut merikapteeni Erkki Heijari muistelee:
    Haverimatka talvella 1975 Antwerpen-Tanjung Uban. Alus bunkrasi Cape Townissa, jatkoi matkaa ja koki kovia kelejä Intian Valtamerellä, joten päällikkö Rainer Uosukainen (nyt jo vainaa) ohjasi aluksen Port Louis`iin Mauritiukselle as a port of refuge. Nielsenin tankkirahtauspojat etsi ja rahtasi muistini mukaan Liberiaan rekisteröidyn sveitsiläisomistuksessa olevan jugoslavialais miehistön ajaman tankkerin (nimi ei enään muistu) joka otti lastin (-1000 cub met) ja vei määräsatamaan. Tämän jälkeen alus tehtiin kaasuvapaaksi ja tarkastettiin. Permanentti korjaukset luokan ylläpitämiseksi arvioitiin n. usd 3-mil+ joten owneri neuvotteli Finska Sjön kanssa sopimuksen jonka seurauksena alus korjattiin vain ns. turvallista romutusmatkaa varten Port Louis-Gadani Beach.
  • 1975.5.15: TRAMONTANA, saapunut Gadani beaciin Pakistan, ajettu romuttamon rannalle 22. toukokuuta.

In English

  • 1955.5.26: VENATOR, Smedviks Tankrederi A/S, Stavanger, Norway.
  • 1971.8.30: TRAMONTANA, Oy Pulpships Ab, Helsinki (purchase price 2,4 milloins Finnish marks), managers Henry Nielsen.
  • 1971.12.30: TRAMONTANA, Oy Tankships Ab.
  • 1975.3.13: TRAMONTANA, from Antwerp bound for Indonesia anchored Port Louis, Mauritius because of fractures in the hull.
  • 1975.5.15: TRAMONTANA, arrived at Gadani beac, Pakistan for breaking up. Beached May 22.

TRAMONTANA 1975 MAURITIUS CREW LIST
Uosukainen, Rainer kippari (master)
Ahtiainen, Risto försti (ch off)
Sund, Kaj II perämies (I off)
Jalonen, Veikko III perämies (II off)
Savolainen, Jari radiosähköttäjä (R/O)
Lehtonen, Harry konepäällikkö (ch eng)
Östermark, Aarre I konemestari (I eng)
Laine, Jouko II konemestari (II eng)
Kuusenmäki, Ossi III konemestari (III eng)
Tallgren, Antti poosu (boatswain)
Hellgren, Aaro timppa (carpenter)
Varis, Jaakko Juho matruusi (AB)
Xxx, Anselmi matruusi (AB)
Mylly, Markku puolikas (OS)
Pääkkönen, Veikko puolikas (OS)
Saarinen, Liisa junkki (deckboy)
Xxx,xxx sähkömies (electrician)
xxx, Antti sorvari (turner)
Leppikangas, Rauno dunkki (donkeyman)
Kivisalo, Terho pumppumies (pumpman)
Jaanus, Pentti moottorimies (motorman)
Myren, xxx moottorimies (motorman)
Haronen, xxx moottorimies (motorman)
Levänen, Atte moottorimies (motorman)
Laukkanen, xxx mot.op (apprentice)
Grönroos, Göran mot.op (apprentice)
Xxx, xxx stuertti (steward)
Xxx, xxx I kokki (I cook)
Koljonen, Marja-Leena 2 kokki (II cook)
Leppikangas. Kristina tal.ap (messgirl)
Balk, Ritva tal.ap (messgirl)
Xxx, Raija (?) tal.ap. (messgirl)
Rantamäki, Anne tal.ap (ville). (messgirl, saloon waitress)

 

Lähteet/sources:
http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=894&lang=fi
http://www.miramarshipindex.org.nz/
Jari Savolainen
Erkki Heijari

 

Kuten Epo Heijari tuossa ylempänä kertoo, Tramontanan lastin Port Louisissa nouti liberialainen tankkeri. En muista minäkään nimeä. Ainakin osa täkkipäällystöä oli jugoslaaveja. Konepuolella oli mestareina spanjuureja. Täkki ja kai talousporukkakin oli muslimeja jostain Intia/Pakistan alueelta. Kävin iltaa istumassa laivalla ja turisin jugojen kanssa. Perämies kertoili, että joka aamu muslimien nokkamies tuli brygälle kysymään tarkkaa suuntaa Mekkaan rukouksia varten. Viikkojen mittaan hän oli kyllästynyt kyselyihin ja näyttänyt milloin mihinkin ilmansuuntaan Mekan position. Pyhän Ramadan-kuukauden aikana muslimit saivat syödä vain auringon laskun ja nousun välisenä aikana. Perämies kertoi, että eräänä keskipäivänä hän huomasi täkin tyhjäksi porukasta ja meni ahterin messiin etsimään työmiehiä. Messin venttiilit oli peitetty verhoin ja ovi visusti kiinni. Oven avattuaan ja taskulampulla tähyiltyään hän näki porukan aterioivan pimeässä. Selityskin tuli, nälkä yllätti. Kun pimeässä söi, ei Allah nähnyt tuollaista rikkomusta... Olikohan tuo Epon mainitsema miinus tuhat kubiikkia lastista meriveden saastuttamaa vai osittain mereen valunutta öljyä.

jokke (ei varmistettu)

La, 21.03.2015 - 15:36

II-mestari oli Jouko Laine.

III-mestari oli Keski-Suomesta, mutta nimeä en saa mieleeni.

Terve Jokke. Näinhän se oli. Sekoitin laivassa edellisjobissani olleita. Golden Moon terveisin. Jari

jokke (ei varmistettu)

Su, 22.03.2015 - 09:43

Terve vaan Jari.

Paljon on vettä virrannut Aurajoessa tuo jälkeen.

Kiitos terveisistä.

Kyllä tuo Mauri läheltä liippas, olimme samalla luokalla.

Mielessä pyörinyt tuo 3. nimi.

Oisko ollut Kuusenmäki, kun muistini mukaan sanoimme välillä Kuusenoksaksi.

jokke

jokke (ei varmistettu)

Pe, 27.03.2015 - 16:46

Oiskohan tuo kone 3. ollut Ossi Kuusenmäki?

Tuolta jostakin yläkerrasta vaan yhtäkkiä tuli tuo nimi esiin.

Kuukkeli tunnisti tuon nimisen henkilön, joka on ollut merellä.

Opiskellut J-kylän tekn.opp.laitoksessa.

En ole FBssä, joten en voi sieltä etsiä.

Hyvin sulla Jokke muisti pelaa. Kuusenmäen Ossi toki. Juttelin juuri hänen kanssaan puhelimessa.

jokke (ei varmistettu)

To, 02.04.2015 - 13:12

Hidashan tuo on.

Taitaa kovalevy olla täynnä?

Hyvää Pääsiäistä, myös kaikille muille lukijoille.