AL

Suomen Etelä-Amerikan Linja perustettiin Helsingissä 3.3.1926. Johtokunnan jäseniksi valittiin Lars Krogius (FÅA), Henrik Ramsay (FÅA), Juho Kuosmanen (Suomen Valtamerentakainen Kauppa) ja F. W. Laine (Suomen Valtamerentakainen Kauppa). Samana syksynä purjehdusosuuskunnan jäseneksi liittyi Höyrylaiva Osakeyhtiö Bore.

Kymmenen vuotta aiemmin 1916 olivat samalla asialla muiden muassa Viktor Ek, G. W. Snellman ja Erik Tötterman perustaen varustamon Ab Finland-Amerika Linjen Oy. Etelä-Amerikkaan ajoivat MERCATOR (Helsingfors Rederi Ab, Viktor Ek ja Reguel Wolff) sekä NAVIGATOR (Ab Navigator, G. W. Snellman). MERCATOR upposi saksalaisten sukellusveneen laskemaan miinaan Englannin kanaalissa 13.10.1916. Varustamon osti FÅA 1922, ja NAVIGATOR siirrettiin ensimmäisenä aluksena AL:n käyttöön. Kerrotaan AL-lyhenteen olevan johdettu Amerika Linjen nimestä.

Etelä-Amerikkaan oli liikennöinyt myös Suomen Valtamerentakainen Kauppa Oy johtajanaan kauppaneuvos Juho Kuosmanen. Liikenteen aloitti vuonna 1923 hankittu 4000 dwt:n rahtihöyry GARRYVALE.

AL:n lipulla lähti ensimmäisenä matkaan EQUATOR Hangosta 13.5.1926 kohti Rio de Janeiroa. Samana vuonna aloittivat liikenteen MERCATOR ja NAVIGATOR. Seuraavan vuoden alussa osuuskunnan liikenteessä oli viisi alusta, BORE:n höyryjen ORIENT ja BORE VIII liityttyä liikenteeseen.

Jatkuu...

Lähteet:
Erik Lodenius: Suomen Etelä-Amerikan Linja 1926 - 1976
Navis Fennica Suomen Merenkulun historia II
http://kauppalaiva.nba.fi
http://www.miramarshipindex.org.nz