Mukavuuslipun syntyhistoria
Lähde englantilainen merenkulun aikakauslehti Ships Monthly
Matkustajat, jotka nousevat tänä päivänä mihin tahansa nykyaikaiseen risteilyalukseen, huomaavat nopeasti, että miehistö koostuu kansallisuuksien virtuaalisesta "Yhdistyneistä kansakunnista" ja että vilkaisu perään paljastaa yleensä Panaman, Maltan tai Bahaman lipun eikä jonkin perinteisemmän merenkulkumaan lipun. Kyseisillä lipuilla on oma nimikin: mukavuuslippu (FOC – Flag of Convenience), joka tarkoittaa kauppalaivan rekisteröintiä muussa kuin aluksen omistajan valtiossa ja purjehtii kyseisen valtion lipun alla. FOC- liputus on ollut nouseva suuntaus viimeisen puolen vuosisadan aikana siitäkin huolimatta, vaikka käytössä on paljastunut vuosikymmenien aikana erittäin törkeitä ihmishenkien ja luonnon suojelemisen laiminlyöntejä.
Vaikka tilanne on edelleen olemassa, useimmat suositut FOC-rekisterit, kuten Liberia, Panama ja Bahama, toimivat nyt asiallisesti. Yksi merkittävä tekijä tilanteen paranemiseen on ollut alussa mainittujen loistoristeilyjen hurja suosion nousu. Avoimet registerit ovat olleet pakoitetut pesemään mainettaan ja vaatimuksiaan, kun liputuksia ei kysytä parin - kolmenkymmenen hengen arkkuihin, vaan tuhansia ihmisiä kerralla kuljettaviin loistohotelleihin. On kuitenkin kiistatonta, että monet laivanvarustajat hakeutuvat edelleen mukavuuslipun alla toimiviin rekistereihin tai "avoimiin rekistereihin" halpojen rekisteröintimaksujen, alhaisten tai olemattomien verojen vuoksi ja siksi, että heillä on vapaus palkata halpaa työvoimaa eri lähteistä. Näille omistajille mukavuuslippu on pikemminkin "välttämättömyyden lippu" kuin mukavuuslippu.
Mukavuuslipun käytön historiaa on vaikea jäljittää, mutta useimmat viittaukset viittaavat Panaman tasavaltaan heti ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen ja kolmimastoiseen Belen Quezadaan. Kun Panaman kanava avattiin vuonna 1914, Panama löysi itsensä ainutlaatuisesta maantieteellisestä sijainnista maailman merenkulussa, mutta sillä oli vain vähän kauppalaivoja oman lippunsa alla. Siksi se päätti, että se tarvitsi lipun ilman omistajien tai miehistön kansallisuutta koskevia rajoituksia.
Panama teki vuonna 1917 muutoksen verolakiinsa salliakseen tällaisen alusten rekisteröinnin rannikkoliikenteessä. Elokuun 20, vuonna 1919, moottorikuunari Belen Quezada, joka seilasi Yhdysvaltojen, Kanadan ja Karibian satamien välillä, rekisteröitiin Panaman lipun alle.
Muutamassa kuukaudessa espanjalainen laivanvarustaja Sota Y AZNAR, pyysi ja sai luvan Panaman hallitukselta rekisteröidä useita valtamerihöyrylaivojaan Pamanan lipun alle. Tämä johti 7. lokakuuta 1921 annettuun toimeenpanoasetukseen, jonka mukaan espanjalaiset alukset voivat tulla Panaman lipun alle maksamalla rekisteröintimaksun 1 dollari nettotonnilta ja vuotuisen veron kymmenen senttiä rekisteritonnilta.
Kaksi vuotta myöhemmin Panaman lipun edut herättivät United American Linen (UAL) omistajan William A Harrimanin kiinnostuksen. UAL: n omistamat kaksi suurta linjaliikennelaivaa, Resolute ja Reliance, rekisteröitiin Panamaan. Syynä Yhdysvaltain kieltolakien kiertäminen.
ENSIMMÄINEN "AVOIN" ALUSREKISTERI
Katsellessaan lippunsa kysynnän kasvua Panama sääti vuonna 1925 lain nro 8, joka virallisti sen rekisterin "avoimeksi" kansainväliseksi alusrekisteriksi, joka on kaikkien laivanvarustajien käytettävissä. Panama oli monien vuosien ajan ainoa avoin rekisteri maailmassa, jossa termiä "mukavuusilippu" ei ollut vielä sovellettu. Useita vuosia myöhemmin Honduras otti käyttöön myös avoimen rekisterin, mutta tämä tapahtui suurelta osin United Fruit Companyn kehotuksesta, joka liikennöi "banaanilaivoja" Keski -Amerikkaan ja nämä alukset olivat niitä harvoja, jotka käyttivät suhteellisen tuntematonta rekisteriä.
Panama sai edelleen aluksia erityisesti toisen maailmansodan alkuvaiheessa, kun useita amerikkalaisomistuksessa olevia siirrettiin rekisteriin, jotta ne voisivat kuljettaa rahtia Atlantin yli Iso Britanniaan ja sitä kautta liittoutuneille. Tämä ei vaarantanut Yhdysvaltain puolueettomuuslakeja. Panaman rekisterin nopea kasvu oli tuntuva ruiske Panaman taloudelle, mutta sodan loputtua Panaman riippuvuutta yhdysvaltain vaikutusvallasta ei katsottu kansainvälisen kauppamerenkulun piirissä hyvällä. Sodasta selvinneiden, Panamaan liputettujen laivojen amerikkalais-omistajat alkoivat miettimään uutta, vähemmän oman hallituksensa vaikutuspiirissä olevaa lippua.
Niimpä toisen maailmansodan jälkeen Länsi-Afrikan maahan Liberiaan perustettiin uusi avoin rekisteri. Liberian rekisterin loi amerikkalainen Edward Stettinius, joka oli ollut Franklin D. Rooseweltin ulkoministeri sodan aikana ja oli tietoinen Panaman ongelmista. Stettinius oli Liberian presidentin William Tubmanin pitkäaikainen ystävä ja auttoi perustamaan Liberia Companyn, Liberian hallituksen ja amerikkalaisten rahoittajien välisen kumppanuuden.
Yhtiö oli rakennettu siten, että neljäsosa sen tuloista meni Liberian hallitukselle, kun taas kymmenen prosenttia meni Liberian ’sosiaalisten ohjelmien rahoittamiseen’. Loput palautettaisiin Stettiniun yhtiölle. Ensimmäinen alus, joka rekisteröitiin uuteen Liberian rekisteriin, oli kreikkalaisen Stavros Niarchosin 18, 072 dwt: n säiliöalus World Peace. Maaliskuun 19. vuonna 1949, ironisesti samana vuonna, jolloin Stettinius kuoli, rekisteri siirtyi Washingtonin Kansainväliselle pankille. Tämän jälkeen pankki teki sopimuksen rekisterin hallinnasta Boston International Trust Co:n kanssa, jolloin alusten rekisteröinnistä tuli erittäin helppoa erityisesti yhdysvaltalaisille omistajille. Liputuksen motiivi vaihtui säästämiseksi miehityksen, palkkojen, olosuhteiden ja turvallisuuden kustannuksella. Voi hyvällä syyllä todeta, että tuolla hetkellä muodostui käsite VOC, ( Flag of Convenience”) eli MUKAVUUSLIPPU.
TYÖNTEKIJÖIDEN AMMATTILIITTOJEN HUOLENAIHE
Niin kauan, kuin liputukset avoimiin rekistereihin perustuivat amerikkalaisten poliittisiin syihin, kuten ’puolueettomuus’ ja kieltolain kiertäminen, merenkulkualan ammattiliitot pysyttelivät tarkkailijan roolissa, mutta panivat nopeasti merkille Liberian ja Panaman lippujen myötä menetetyt laivat ja työpaikat. Jo vuonna 1933, kun useita eurooppalaisomisteisia säiliöaluksia siirtyi Panaman rekisteriin, Kansainvälinen työntekijäliitto (ITF) alkoi kyseenalaistaa käytännön. Vuoteen 1954 mennessä Panaman ja Liberian sekä vähemmässä määrin Costa Rican ja Hondurasin liput olivat vetäneet lippujensa alle yli 6,5 miljoonaa bruttorekisteritonnia laivakapasiteettiä, josta valtaosa oli yhdysvaltalais-omisteista.
Yhdysvaltain senaatin osavaltioiden ja ulkomaankaupan komitean välisessä kuulemistilaisuudessa vuonna 1958 United Fruit Companyn edustaja myönsi avoimesti, että hänen yrityksensä oli rekisteröinyt laivastonsa Hondurasin lipun alle, koska "....se on mukavuuslippu" - ensimmäistä kertaa termiä käytettiin ja käytetään edelleen. Mukavuuslipun käyttö lisääntyi tasaisesti, ja vuonna 1968 Liberia ohitti Englannin maailman suurimpana alusrekisterinä. Nykyään yli puolet maailman kauppalaivoista on rekisteröity mukavuuslipun alle, ja Panaman, Liberian ja Marshallin lippujen osuus maailman laivastosta on 40 prosenttia dwt:llä mitattuna.
Tätä nopeaa laajentumista seurasi tarkasti ITF, joka alkoi tehostaa kampanjaansa FOC’sia vastaan 1950 -luvulla, kun suuri määrä ylimääräistä sotatonnistoa tuli maailmanmarkkinoille, suurelta osin vähemmän tunnollisen omistuksen alla. Näiden omistajien FOC-sopimukset tarjosivat heille keinon kiertää työlainsäädäntöä omissa maissaan ja antoivat heille myös mahdollisuuden maksaa erittäin alhaista palkkaa pitkistä työpäivistä vaarallisissa työoloissa. ITF huomautti, että koska mukavuuslipun alla purjehtivilla aluksilla ei ole todellista kansallisuutta, ne ovat kaikkien kansallisten merenkulun ammattiliittojen ulottumattomissa.
Sen lisäksi, että ammattiliitot vastustivat mukavuuslippuviranomaisia, FOC-aluksiin liittyvien uhrien kasvava määrä alkoi kiinnittää yleistä huomiota. Yksi Pohjois-Amerikassa huomattavaa julkisuutta saanut oli 10,462 GT:n rahtialus Dona Anita, joka katosi vuonna 1972 Somalian tasavallan lipun alla. Hongkongin International Shipping Co: n omistama alus oli lähtenyt Kanadan Vancouverista mukanaan 9 000 tonnia potaskaa ja 41 ihmistä. Alus alkoi lähettää hätäkutsua kovassa säässä 120 mailia Vancouverin saarelta länteen. Sen viimeinen viesti osoitti, että miehistö oli jättämässä laivan konehuoneen tulvimisen vuoksi. Alus vei mennessään koko miehistön.
Se, että muut alukset, mukaan lukien kanadalaiset etsintä- ja pelastusalukset ja proomuilla varustetut hinaajat selvisivät kuitenkin samasta ’myrskystä’ vähäisin vaurioin, antoi uskottavuutta ajatukselle, että mukavuuslipun alla rekisteröidyt alukset eivät täyttäneet turvallisuutta koskevia vähimmäisvaatimuksia.
Lehdistö leimasi mukavuuslipun alla purjehtivat alukset "ei yhtään paremmiksi kuin kelluvat ruostekasat". Asiaa ei yhtään parantanut toisen FOC-aluksen, 10 051 tonnin Liberiaan rekisteröidyn Oriental Monarch’n menetys samalla alueella seuraavana vuonna, vieden jälleen koko miehistön mukanaan. Rannikkovartioston alukset löysivät neljä tyhjää pelastusvenettä, ja alueelta löydettiin myöhemmin 31 ruumista.
Amoco Gadizin katastrofi.
Oriental Monarchin ja Dona Anitan menetyksiä varjosti vuoden 1978 AmogoGadizin katastrofi, jossa amerikkalaisessa omistuksessa oleva 233 690 dwt: n säiliöalus hajosi ajelehtiessaan kiville Ranskan rannikolla ja vuotamalla koko 1,6 miljoonan barrellin raakaöljylastinsa Englannin kanaaliin. Liberian lipun alla purjehtineen säiliöaluksen haaksirikko ja sen aiheuttama massiivinen öljyvuoto aiheuttivat julkista paheksuntaa ja vauhdittivat uudenlaisen merivalvonnan, ”Port State Control” syntymistä.
Uskottiin, että jos FOC-maat eivät voisi tarkastaa ja säännellä lippujensa alla olevia aluksia, satamat, joissa ne vierailivat, tekisivät sen. Neljätoista Euroopan valtiota allekirjoitti vuonna 1982 Pariisin yhteisymmärryspöytäkirjan, Paris Memorandum and Understanding (”Paris MOU”) satamavaltioiden suorittamasta valvonnasta. Maailmassa on nyt yhdeksän tällaista yhteisymmärryspöytäkirjaa. Port Sate Controllin (PSC) valvonnassa kansainvälisessä liikenteessä olevat alukset joutuvat niiden valtioiden tarkastamiksi, joissa ne vierailevat, ja tarkastus kattaa muun muassa turvallisuuden ja merien saastumisen ehkäisemisen sekä alusten asumis- ja työskentelyolosuhteet.
FOC-parannus.
Satamavaltioiden suorittaman valvonnan voimistuminen sekä useimpien suurten kansainvälisten varustamoiden siirtyminen kohti parempia merenkulkukäytäntöjä ovat johtaneet mukavuuslipun alla purjehtiviin mukavuusalueisiin, joita pidetään yhtä hyvinä ellei parempina kuin monia kansallisia suljettuja rekistereitä. On kuitenkin edelleen useita mukavuuslipun alla toimivia maita, jotka kieltäytyvät ratifioimasta tärkeitä kansainvälisiä merisopimuksia tai eivät pane niitä täytäntöön, kuten Venäjä, Bolivia, Pohjois-Kore, Georgia ja Sri Lanka.
ITF on perustanut maailmanlaajuisesti yli 130 tarkastajan verkoston, joka tarkastaa säännöllisesti alukset, työolot ja palkat. Kaikille mukavuuslipun alla purjehtiville aluksille, joita koskee ITF:n hyväksymä sopimus, myönnetään sitten ITF:n sininen todistus, joka osoittaa, että ITF hyväksyy palkat ja työolot. Tähän mennessä noin neljännes kaikista mukavuuslipun alla purjehtivista aluksista kuuluu ITF-sopimusten piiriin. Vaikka laivanvarustajien, hallitusten ja ammattiliittojen virkamiesten välillä on mielipide-eroja mukavuuslipun tarkan määritelmän suhteen, ITF:n reilujen käytäntöjen komitea on julistanut 32 maata mukavuuslipun alla toimiviksi toimijoiksi. Ne vaihtelevat tunnetuista Panaman ja Liberian lipuista vähemmän tunnettuihin rekistereihin, kuten Kambodžaan, Caymansaariin, Mongoliaan, Vanuatuun, Belizeen ja moneen muuhun pöytälaatikkorekisteriin.
Kun joutuu olemaan poissa kotoa
Joskus soitteli ovikelloa valokaapelin myyntimies. Kutsuin sisälle, koska halusin tietää aiheesta lisää. Myyntimies kertoi olleensa merikoulussa (liekö ollut ammattikoulu vai opisto, vai onko semmoisia enää?). Oli kiinnostava ala, kunnes joutui laivalle työharjoitteluun. Hänelle selvisi, että ammatissa joutuu olemaan viikkokaupalla poissa kotoa. Lopetti siihen sen opiskelun.
Lieneekö niin, että koulujen määrärahat jaetaan aloittaneiden opiskelijoiden mukaan? Siksiköhän opiskelijoita houkutellaan koreilla koppalakeilla ja kiiltävillä kaluunoilla? Kolme neljännestä lopettaa opiskelunsa ennen valmistumistaan?