Viron viranomaiset vahvistivat lauantaina 26. huhtikuuta, että kaksi viikkoa pidätettynä ollut varjolaivaston tankkeri oli vapautettu ja että alus oli nyt teknisesti määräysten mukainen. Kiwala (115 577 dwt) pysäytettiin 10. huhtikuuta sen kulkiessa Itämeren läpi, ja tavanomaisessa satamavaltion tarkastuksessa heräsi huolta sen lipun ja vakuutusten laillisuudesta sekä useista puutteista.
Viron liikennevirasto ilmoitti viime viikolla odottavansa edelleen vahvistusta 40 puutteen korjaamisesta. Tarkastajat havaitsivat 29 pysäyttämiseen johtanutta ongelmaa. Näihin kuului 23 dokumentaatioon liittyvää ongelmaa sekä ongelmia tankkerin turvallisuusjohtamisessa, miehistön valmiudessa erilaisiin laivan hätätilanteisiin ja määrittelemättömiä teknisiä ongelmia. Alus toimii myös Euroopan unionin, Yhdistyneen kuningaskunnan, Kanadan ja Sveitsin asettamien pakotteiden alaisena.
Keskeinen kysymys liittyi aluksen lippuvaltioon. Viro raportoi aluksen sanoneen olevansa rekisteröity Djiboutissa, mutta asiakirjojen mukaan lippu oli vedetty pois vuoden alussa. Viron ulkoministeriö kuitenkin kertoo saaneensa Djiboutilta tiedon, että se hyväksyisi aluksen 7. toukokuuta asti. Viron liikennehallinnolle toimitettiin vahvistuskirje niin sanotusta "siirtymäkaudesta", ja asiakirjat ovat voimassa vielä puolitoista viikkoa.
Tankkeri tarkastettiin uudelleen ja aluksen luokituslaitoksen tarkastuksen tulokset tarkistettiin. Viro raportoi, että tekniset ongelmat oli korjattu, joten pysäytysmääräys poistettiin. Viranomaisten mukaan aluksen kiinalainen kapteeni ja kansainvälinen miehistö olivat tehneet yhteistyötä. Liikennehallinnon johtaja kertoi ERR Newsille: "Teknisesti alus on kunnossa ja se voi lähteä."
AIS-signaalien mukaan Kiwala pääsi takaisin liikkeelle viikonloppuna ja saapuu huomenna 29. huhtikuuta Venäjän Ust-Lugan satamaan. Alus oli matkalla Sikkasta, Intiasta, josta se lähti 11. maaliskuuta. Equasisin mukaan alusta hallinnoidaan Kiinasta, mutta Djiboutin lippu on merkitty vääräksi.
Alus on vaihtanut lippua ja listannut useita eri managereita viimeisten kolmen vuoden aikana. Ei ollut tietoa, mihin lippuun se siirtyisi toukokuussa.
”Koko tapaus vahvistaa jälleen kerran, että niin sanottujen mukavuuslippumaiden rekistereissä on merkittäviä puutteita, tiedot eivät ole luotettavia ja viestintä niiden kanssa on ongelmallista”, sanoi Viron ulkoministeri Margus Tsahkna.
Hän julisti, että hänen maansa jatkaa venäläisten varjolaivaston alusten estämistä, jotka purjehtivat mukavuuslipun alla. Hän sanoi, että kesäkuusta 2024 lähtien maa on pysäyttänyt yli 500 alusta pyytääkseen vakuutusasiakirjoja niiden liikennöidessä Itämerellä. Hän sanoi, että he jatkavat yhteistyötä muiden Baltian maiden kanssa merenkulun turvallisuuden varmistamiseksi.
Published Apr 28, 2025 12:19 PM by The Maritime Executive
- Lisää uusi kommentti
- 241 katselukertaa