Vapaa Sana

Kuvaus

Tämä korvaa aiemman Vapaa sana foorumin, joka herkesi toimimasta https-protokollan käyttöönoton jälkeen.
Tänne voi kirjoittaa ilman käyttäjätunnusta ja nimettömänä ja aiempia kirjoituksia voi vapaasti kommentoida.
Vanhan Vapaa sana vieraskirjan tekstit on luettavissa: Vanha Vapaa Sana

Vapaa sana - uusi ja vanha: ohjeita

Lähettänyt TimoSylvänne

Tämä korvaa aiemman Vapaa sana foorumin, joka herkesi toimimasta https-protokollan käyttöönoton jälkeen. Tänne voi kirjoittaa ilman käyttäjätunnusta ja nimettömänä.

Klikkaa "Lisää uusi keskustelu".

Muiden kirjoituksia voi vapaasti kommentoida. Klikkaa kirjoituksen vasemmassa alakulmassa näkyvää "Lisää kommentti".
Jos haluat kommentoida kommenttia, klikkaa kommentin vasemmassa alakulmassa näkyvää "Vastaa".

Tämä ohje on kiinnitetty palstan alkuun. Uudet keskustelut näkyvät tämän alapuolella, tuorein ensin.

Vanhan Vapaa sana vieraskirjan tekstit on luettavissa: Vanha Vapaa Sana

Forums

pekka vesala (ei varmistettu)

To, 17.12.2020 - 20:03

morjes matti peltoselle  olin ainossa moottorimiehenä 24  7  1976  10  3  1977  mielestäni matka libyasta japaniin kesti 45 vuorokautta oman päiväkirja merkinnöän mukaan    minun pisin merimatka yhtämittaa  pekka vesala

Muutos valokuvaohjelmistoon

Lähettänyt ssadmin

Asensin erinäisiä tuoreita ohjelmistoversioita, joissa oli tietoturvapäivityksiä.
Otin käyttöön aiemmin kokeillun valokuvaohjelmiston toisenlaisen version, joka erottaa samalla näytöllä olevat kansiot ja valokuvat toisistaan. Lisäksi näytöllä on enemmän kuvia nähtävänä.

Jos muutosta pidetään huononnuksena aiempaan, voisi laittaa viestiä. Muutoksen saa helposti pois käytöstä.

Hyvää itsenäisyyspäivää.

Ent. res. alik. mieltä lämmitti katsoa telkkarista itsenäisyyspäivän paraatia. Monenlaista tahtia ja eri jalkaa oli marssijoilla. Eikä olleet jonotkaan viivottimella vedetyt. Osoittaa meillä ymmärretyn, ettei itsenäisyyttä puolusteta paraatimarssilla, vaan omatoimisella ja itsenäisellä päätöksenteolla tilanteen mukaan.

Forums

Uudet ravintosuositukset

Lähettänyt Anonymous (ei varmistettu)

Monissa laivoissa saattaapi syntyä melkoista napinaa, mikäli nyt julkaistujen ravintosuositusten mukaista sapuskaa aletaan jatkossa tarjoamaan laivoissakin. Pahinta tässä suosituksessa lienee lihan olematon osuus, sillä 350 gramman viikkosuositus on osalle "lihanhimoisista" vähemmän kuin yhdellä aterialla tähän asti syöty lihamäärä.
Vihannesten ja hedelmien osalta ongelma ei ole välttämättä yhtä polttava, sillä osalla laivoista ne ovat jo vuosikymmeniä sitten olleet elimellinen osa jokapäiväistä ravintoa, eritoten villillä linjalla seilanneissa laivoissa. Tällöin ei toki ravintosuositukset olleet johtotähtenä, vaan niiden helppo saatavuus ja ennenkaikkea halpa hinta niin Etelä-Euroopassa kuin ennenkaikkea Kauko-Idässä.

Forums

Radiosähköttäjä Risto Poutanen

Lähettänyt TimoSylvänne

Helsingissä Lauttasaaressa Särkiniementie 5 sai 18 opiskelijaa radiosähköttäjän II luokan pätevyystodistuksen 17.12.1971. Heihin kuuluivat Eero Hankkio, Risto Poutanen ja Timo Sylvänne. Eero Hankkio tapasi Ristoa erilaisten jatkokoulutusten merkeissä. Ohessa Eeron muisteluita.

Jotakin Risto Poutasesta.

Helsingin Lauttasaaressa pidetyn radiosähköttäjäkoulutuksen ( --71) jälkeen tapasin Risto Poutasen v. 1981 Rauman merenkulkuoppilaitoksen sähköttäjille järjestämässä koulutuksessa ja sen jälkeen monilla lyhyillä kurseilla Muistan Riston erittäinen huumorintajuisena, leppoisana ja hyväntuulisena. En muista, että hän olisi koskaan sanonut pahasti kenellekkään. 

Risto oli Raumalla Matti Karin kämppäkaverina. Näytti siltä, että kaverukset olivat usein kierroksella Raumalaisissa anniskelupaikoissa, mutta aina olivat aamulla koulussa. Mikäli Karin Matti vielä talloo tällä pallolla, hänellä saattaa olla muisteloita paljonkin. Rauman koulutus kesti 9 kuukauttaa. Muutama muistelu:

Rauman koulutuksessa seisoskelin välitunnilla pihalla parin kaverin kanssa. Risto tuli paikalle ja alkoi puhua ruotsia. Puhui pitkän tovin ja sitten muka havahtui: "Jaa mutta tehän puhettekin suomea" Kun tähän vielä lisätään, että hän osasi esiintyä ja puhua kuin englantilainen lordi, kohteliaasti ja hienoin sanakääntein, niin ainakin minua huvitti.

Muutamaan laivaan menin töihin sen jälkeen, kun hän oli ollut sähköttäjänä. Igloo Norse-laivassa muisteltiin hyväntatoisestii nauraen seuraavaa: Risto oli kerran tuonnut pokeri-peliin laivan koko kassan. Makaili päivähuoneen lattialla ja lisäsi välillä panoksia ( Neste Oyn rahoja ) En tiedä ,miten hän lopuksi selvitti tilanteen, mutta rahat hän tietenkin palautti kassaan. 

Igloo Norsessa oli miehistönvaihto. Uusien miesten oli mentävä antaamaan henkilötietonsa kipinälle. Radiohytin ovelle alkoi muodostua jonoa. Risto pyysi ensimmäiseltä passin, lääkärintodistuksen ym. paperit. Kirjoitti tiedot ylös. Laittoi sitten paperit passin väliin ja paiskasi koko nivaskan roskakoriin: Seuraava! 

Lunni- laivassa muisteltiin: Lunnin seuraava satama oli Helsinki. Risto oli sopinut keittiöhenkilökuntaan kuuluvan tytön kanssa, että Helsingissä mentäisiin yhdessä sinne ja sinne. Oltiin tulossa perille kun Risto ilmestyi keittiöön ja lordimaisesti ilmoitti: " Hovimestarini soitti juuri". Kohteliaasti hän perui treffit. 

80-luvun loppupuolella hän oli Neste Oyn henkilöstöosatolla. Jouduin usein soittamaan hänelle miehitysasioissa. Puhuimme joskus pitkäänkin Nesteen laskuun. Eräässä puhelussa hän kysyi, olisiko kiinnostunut lähtemään Igloo Norseen. Hän oli ollut Norsessa vähän aiemmin. Lupasin lähteä. Muutama viikko meni. Risto soitti ja kertoi Norsessa olevan nyt paikka auki. Hän sanoi tulevansa Helsingin rautatieasemalle vastaan ja voisi viedä minut lentokentälle. Niin tapahtui. Matkalla Hki - Vantaalle hän kertoi millaista Norsessa tulisi olemaan; kapteeni ym. vakituinen porukka. Poikkesimme kahville eräälle huoltoasemalle ja siellä hän kertoi käyneensä juuri lääkärissä. Sydämessä jotain. Erityisen huolestuneelta hän ei vaikuttanut. Ehdin olla Igloo Norsessa pari viikoa, kun kapteeni laivan yhteismesissä aamiaisen yhteydessä kertoi Riston menetyneen edelliseenä iltana. Sydänkohtaus junassa. Tuli aika hiljaista. Monet tunsivat hänet. Ymmärsin että hän oli pidetty mies. 

En liioittele, kun sanon, että Risto Poutanen oli miehistä parhain. Tietenkään en tiedä kokonaisuutta, kun en tavannut häntä kotioloissaan. Se Risto jonka tunsin oli luotettava ja rehellinen. En muista hänellä olleen mitään vaikeuksia selvitä niistä koulutuksista ja kursseita, joilla olimme samaan aikaan. Tein siitä päätelmän, että hän oli aika fiksu, toisin kuin meikäläinen!, joka tuskaili radiotekniiikan ym. parissa. Mutta se on toinen tarina. 

Terveisin Eero Hankkio

Äänimeren albumeista muutama kuva Risto Poutasesta

Helsinkiradiossa Keimolassa. Eetu Pitkäpyrstöllä on asiaa Ristolle.

Radiosähköttäjä laivassa ABACO STAR. Kuva: Reijo Saarinen

Risto Poutanen Raumalla

Radiosähköttäjien perämieskoulutus Raumalla

 

 

Forums

Raimo Lappalainen - päivitys

Lähettänyt TimoSylvänne

Viime nostalgiareissun paluumatka jäi Raimo Lappalaiselta kesken, kun terveysongelmien takia hänet kuljetettiin sairaalaan. On päässyt jo Ruotsista kotiseudulle Suomeen. Kuntoutus on kohentanut vointia siinä määrin, että Rami pystyy jo lukemaan tekstiviestejä. Terveisiä passaa lähetellä. Ramilla on ainakin Messenger ja WhatsApp (+358405244354).

14.10.2024: Soili Peiponen lähetti kuvan:"Terveisiä Lappalaisen Ramilta. Olimme iloisesti yllättyneitä hänen hyvästä kunnostaan, puhe on vielä hakusessa mutta hiljaa hyvää tulee."

Raimo Lappalainen

Forums

Wintiö (ei varmistettu)

Pe, 15.11.2024 - 16:41

Juttelin tänään Raimo Lappalaisen kanssa. Kaikille tutuille terveisiä.

Rami toipuu hyvää vauhtia, oli nytkin lenkillä. Puhe on parantunut huikeasti, vaikka on vielä hiukan vaikeaa.

Matkustaja-alusten miehistökokit

Lähettänyt Anonymous (ei varmistettu)

Tokkopa nykyisissä Tallinkin ja Viking Linesin aluksissa on enää pelkästään aluksen oman miehistön ruoanlaitosta vastaavia kokkeja, kuten oli vielä 1960-1970 -vuosikymmenten vaihteessa. Joutuivathan hekin toki joskus välillä tuuraamaan matkustajapuolen kokkeja sairaslomien ja ehkä myös joidenkin kesälomien aikana.
Näistä tuuraushommista eivät kaikki pitäneet, vaikka työaika oli selvemmin määritelty, mutta tällä oli kokonaispalkkaa pienentävä vaikutus, sillä tuurausajalta ei ilmeisesti saanut miehistökokkien normaalia ylityökorvausta.
Lisäksi työskentely miehistökokkina oli omatoimisempaa ja vapaampaa eikä ollut yhtä paljon erilaisia esimiehiä niskaan hönkimässä ja soppakauha kädessä hoputtelemassa.

Forums

Olihan se mielenkiintoista laivoissa kuunnella, kun mestarikokit valaisivat uraansa ja saavutuksiaan. Toinen toistaan hienommista ravintoloista oli kokemusta.  Ihmeellisiä aterioita oli valmistettu. Sen jo opin 50 vuotta sitten, että jos ravintolan liha oli loppu, Wieninleikkeen valmisti kätevästi lautasliinasta.

Sitä ihmettelin, kun vastakirja vietiin sisälle kipparille paistettuna meheväksi pihviksi. Mitenkähän se ulosmönsträäminen sujui, kun irtisanoutumisdokumentin oli kippari syönyt?

Anonymous (ei varmistettu)

Su, 13.10.2024 - 01:02

Todella mielenkiintoista tietoa! Varmaankin nuoret, uransa alussa olleet kokit pitivät hyvänä sitä, että pääsivät välillä - ikään kuin hienompiin hommiin - siis kokkaamaan matkustajille. Kun taas vanhempi porukka ilmeisesti arvosti enemmän "lihavampaa palkkapussia" ja sitä, ettei jatkuvasti ollut joku esimies takavasemmalla vaanimassa lihakirves toisessa ja jokin muu keittiökapine toisessa kourassa.

Sivuston palautus

Lähettänyt TimoSylvänne

Teknisen ongelman vuoksi koko sivusto piti palauttaa veppihotellin varmistukselta. Jokunen tuore kommentti saattaa olla jäänyt uupumaan. Samoin eilen lisätyt valokuvat piti hävittää ja lisätä uudelleen.
Ei siis ole kyse sensuurista, jos kommentoija ihmettelee katoamista.

Forums

Muutos valokuvaohjelmistoon

Lähettänyt TimoSylvänne

Asensin kokeiltavaksi uuden pulikan valokuvien katseluun.
Tavoitteena on, että valokuva-albumit ja valokuvat erottaisi toisistaan. Uutuuden tuoman muutoksen huomaa viimeisimmässä albumissa Valokuvaajat, missä samalla näytöllä on albumeita ja valokuvia.

Kun klikkaa auki albumin, valokuvien pikkukuvia (thumbnail) on nyt enemmän ruudulla nähtävillä. Kun hiiren kursorin vie valokuvan päälle, näkyy valokuvan otsikko, valokuvan teksti ja katsomiskertojen lukumäärä. Kun pikkukuvaa klikkaa, aukeaa valokuva isompana. Muutoin kaikki on ennallaan.

Nyt yhdellä ruudulla valokuvien pikkukuvia näkyy 32. Määrää voi lisätä tai vähentää.

Voidaan palata vanhaan, jos muutos ei ole hyödyksi.

Forums

Sangen monet ovat kertoneet, että Äänimeren valokuvat ovat "sekaisin" tai jotenkin muuttuneet. Syynä lienee lisäpulikka, jonka ansiosta albumit ja valokuvat erotti toisistaan. Nyt merenkulkijoiden nostalgiaristeilylläkin kuulin kuvien katsomisen ongelmasta.

Otin asentamani lisäohjelmiston pois käytöstä ja kuulostelen, tuleeko nyt ongelmia vai parannusta.

Samalla muutin, että näytöllä näkyy kerrallaan 18 albumia ja albumissa näkyy 18 kuvaa.

Päiväntasaajankaste

Lähettänyt Anonymous (ei varmistettu)

Päiväntasaajankaste taitaa jo olla historiaa Suomen lipun alla seilaavissa aluksissa.
Perinne, joka saisi jatkua, joskin ilman nöyryyttämiseen liittyviä elementtejä.

Forums

Anonymous (ei varmistettu)

Pe, 12.07.2024 - 03:00

Ne, Kiinassa rakennettavat laivat, jotka Eurooppaan seilatessaan eivät käytä Suezin kanavaa, ylittävät Intian valtamerellä jossakin kohtaa päiväntasaajan, jotenka kastettavia kyllä löytyisi.
Osa laivoista saattaa jopa ennen Malakan salmea koukata hiukan etelään Indonesian vesille, jolloinka päiväntasaaja saattaa ylittyä jo aikaisemmin.

Reitti Sunda-salmen kautta on toki nopeampi, mutta vaarallisempi sekä yllättävien merivirtojen että jonkinasteisen merirosvovaaran vuoksi. Lisäksi merenalaisten maanjäristysten uhka alueella on suurempi kuin pohjoisemmalla alueella, siis Malakan-salmen reitillä. Potentiaalisen maanjäristyksen suurempi uhka on toki tekijä, jota laivanvarustamot tuskin huomioivat.

Ainakin Kiinassa rakennetuissa Suomen liikenteeseen tulevissa matkustaja-aluksissa on niiden Eurooppaan tulomatkalla mukana monenkirjavaa joukkoa ei-merimiehiä. Monen sortin asentajia ja "viimeistelijöitä" sekä siivoojia ym. sakkia.
Varsinaisia merimiehiä on tuskin työlainsäädännön edellyttämää minimimäärää enemmän.
Päiväntasaajankaste on merimiehille tarkoitettu traditio, jotenka jos se kuuluu matkan "ohjelmaan", jää suurin osa mukanaolijoista kastamatta. Hyvä niin, sillä jos perinteitä noudatetaan, ei "vapaamatkustajien" osalta pidä tehdä poikkeusta.