Lähettänyt TimoSylvänne

Sattumoisin löytyi netistä norjalainen yhteenveto Klaveness-varustamon konkurssin vuoksi Valmetille palautetuista tankkipaateista, jotka kaikki annettiin Henry Nielsenin hoitoon. Kirjoittaja harmittelee, ettei aiheesta ole mitään norjalaista tietoa vaan on pitänyt turvautua suomalaisen Äänimeren julkaisemiin Kari Hovin päiväkirjoihin.

http://www.klaveness-siden.com/images/valmet_lloyd.pdf

Norjan taitoni perustuu hataraan kouluruotsin muisteluun, joten teksti ei täysin valaistu. Ymmärtääkseni kirjoittaja on ollut perämiehenä varustamossa.

Sen verran on kirjoittajalla mennyt nimet sekaisin, että SILJESTADille on annettu nimi ALTANO, vaikka  siitä Henry Nielsenillä tehtiin CALDERETA. Vastaavasti SANGSTADin norjalainen nimeää CALDERETAksi, kun siitä tuli ALTANO muiden tietolähteiden mukaan. Jostakin on löytynyt myös nimi CALDERA, vaikkei semmoista muista tietolähteistä löydy.

Forums

Anonymous (ei varmistettu)

Ti, 21.08.2012 - 17:52

Tutustuin kirjoitukseen, tosin oma kielitaitoni ei riittänyt täysin sen ymmärtämiseen. Onneksi lähipiirissäni on ruotsinkielentaitaja, joka aamukahvin lomassa suoritti nopean tulkkauksen. Klaveness-kirjoittaja pohtii SOMMERSTAD/TORNADOn koneprobleemojen todenperäisyyttä ja haluaisi siihen myös norjalaisnäkökannan. Kirjoitukseni on kuitenkin täysin totta. Hienojen ja toimivien Sevillan bulkkerien jobien jälkeen kontrasti oli todella suuri. Laivahan ei ollut vanha, valmistunut 1977. Olen ollut monessakin vastaavan ikäisessä laivassa, tosin suomalaisomisteisessa, eikä niissä tämän kaltaisia ongelmia ollut. Nyt siis tullaan siihen, ketkä hoitavat laivoja kunnolla. Ehkä Klavenessin rahavaikeudet olivat olleet pidemmän aikaa jo sitä luokkaa, että varaosia tai tarvikkeita, mahdollisista pyynnöistä huolimatta, ollut laivalle toimitettu. En siis usko, että norjalaismiehistö ehdoin tahdoin laivoja huonosti hoitaisi, mutta minkäs teet jos varustamolta on rahat ja luotto loppu. Ja lopuksi, norjalaismerimiehet ainakin suomalaisia kohtaan ovat aina olleet reiluja. Kari "Garri" Hovi.