ylavalikot

Jari Savolainen (ei varmistettu)

Ke, 07.04.2010 - 11:58

Muistan nyt tuon Timon artikkelin RS-lehdessä, oli mielenkiintoista lukea se uudelleen.

Ajoimme alkuvuodesta -76 Matain kanssa Suezista läpi matkalla Euroopasta Australiaan. Sama touhu tuolloin SUQ:n kanssa. Aamusella kun luotsi tuli päälle Port Saidissa, hän heitti tullessaan radiohyttiin ukaasin jatkuvasta kuuntelusta. Tein pykälien mukaan ja istuin radiohytissä koko ojareissun. Tyttö messistä kiikutti minulle kahvit ja sapuskat radiohyttiin.

Sanomat suqista tulivat tosiaan saattuejärjestyksessä. Auta armias jos joku (moni) saattueen operaattoreista ei ollut kuittaamassa sanomaa heti kättelyssä. Sitä hattuilun määrää suqin operaattorilta piti oikein ihailla. Pitkän vahdin aikana oli nautinto seurata paperille tekemääni paattien kutsulistaa ja arvuutella kuka mistäkin sanomajaosta oli poissa, miten hän selitteli poissaolonsa ja miten kesti ankaran kritiikin :-) Huvinsa kullakin.

Taisi siinä letkassa olla joku paatti, jonka operaattori ei viitsinyt osallistua koko suq karkeloihin ollenkaan. Siinä muiden laivojen välissähän tuokin kanavan läpi seilasi. Minä kuittasin istumisestani överit.

Tuon jälkeen tuli ajettua jokunen kerta Suezin läpi, mutta en muista olisiko cw päivystystä tarvinnut suorittaa enää noin tunnollisesti.

Matailla ajettiin jo -75 (ja sitten uudelleen -76) lasti Australiasta Islantiin, mutta Capetownin kautta. Lienee ollut joku rahtausteknillinen syy, että ei ajettu Suezin kautta.

Jorma Sallinen (ei varmistettu)

Pe, 01.10.2010 - 21:26

Olen itsekkin ajanut muutaman kerran Suezin läpi. Muistan oikein erityisesti tuon SUQ vinoilevat operaattorit, jos nyt joku kipinä ei sattunut vastaamaan kun nyt kerran kutsuttiin ... Very bad radio operators ...hehehe. Kuumaa oli, luotsit käyttäytivät kuin Kiinan keisarit ja pakolliset venemiehistöt varastivatr kaikki, mitä käsiinsä saivat. Kerran poosu sai ahmedid kiinni laivamaalipurkin varastamisesta. Purkki oli viety veneeseen pressun alle piiloon. Poosu huomasi sen ja meni veneeseen, avasi kylmän rauhallisesti sen 20+ litran pöntön ja kaatoi koko hoidon veneen pohjalle,hehhe.Kesti varmaan aikaa ennenkuin se kuivahti.

Radiosähköttäjä-lehdessä 6/1975 julkaistu Timo Sylvänteen artikkeli Passad III-laivan Suezin kanavan läpiajosta matkalla Punaiseltamereltä Välimerelle. Suezin kanava oli samana kesänä 5.6. avattu laivaliikenteelle.

Jutun lopussa tuore Jari Savolaisen kommentti

Ensimmäinen sivu
Radiosähköttäjä 6/1975
Toinen sivu
Radiosähköttäjä 6/1975
Kolmas sivu
Radiosähköttäjä 6/1975
Neljäs sivu
Radiosähköttäjä 6/1975
Lehden kansi
Radiosähköttäjä 6/1975