Päiväntasaajankaste taitaa jo olla historiaa Suomen lipun alla seilaavissa aluksissa.
Perinne, joka saisi jatkua, joskin ilman nöyryyttämiseen liittyviä elementtejä.
Forums
- Lisää uusi kommentti
- 570 katselukertaa
Päiväntasaajankaste taitaa jo olla historiaa Suomen lipun alla seilaavissa aluksissa.
Perinne, joka saisi jatkua, joskin ilman nöyryyttämiseen liittyviä elementtejä.
Tulevaisuudessa olisi kastettavia
Ne, Kiinassa rakennettavat laivat, jotka Eurooppaan seilatessaan eivät käytä Suezin kanavaa, ylittävät Intian valtamerellä jossakin kohtaa päiväntasaajan, jotenka kastettavia kyllä löytyisi.
Osa laivoista saattaa jopa ennen Malakan salmea koukata hiukan etelään Indonesian vesille, jolloinka päiväntasaaja saattaa ylittyä jo aikaisemmin.
Kun Kiinasta on ajettu…
Kun Kiinasta on ajettu Eurooppaan Afrikka etelästä kiertäen - tai päinvastoin - on menty joko Malakan-salmen tai Sunda-salmen kautta. Mahtaakohan matkojen pituuksissa olla kummoista eroa.
Nopeampi, mutta vaarallisempi
Reitti Sunda-salmen kautta on toki nopeampi, mutta vaarallisempi sekä yllättävien merivirtojen että jonkinasteisen merirosvovaaran vuoksi. Lisäksi merenalaisten maanjäristysten uhka alueella on suurempi kuin pohjoisemmalla alueella, siis Malakan-salmen reitillä. Potentiaalisen maanjäristyksen suurempi uhka on toki tekijä, jota laivanvarustamot tuskin huomioivat.
"Kahden kerroksen väkeä"
Ainakin Kiinassa rakennetuissa Suomen liikenteeseen tulevissa matkustaja-aluksissa on niiden Eurooppaan tulomatkalla mukana monenkirjavaa joukkoa ei-merimiehiä. Monen sortin asentajia ja "viimeistelijöitä" sekä siivoojia ym. sakkia.
Varsinaisia merimiehiä on tuskin työlainsäädännön edellyttämää minimimäärää enemmän.
Päiväntasaajankaste on merimiehille tarkoitettu traditio, jotenka jos se kuuluu matkan "ohjelmaan", jää suurin osa mukanaolijoista kastamatta. Hyvä niin, sillä jos perinteitä noudatetaan, ei "vapaamatkustajien" osalta pidä tehdä poikkeusta.