Lähettänyt MarttiMustonen

20.7.56  “Kipinäkurssi” loppui tänään ja jokainen sai työpaikan melkein heti. Lauttasaaren tavernassa olosilla  Nybergin ja “Nellun” kanssa. Illalla junalla Kaskisiin  jossa Algot Johanssonin vanha s.s. Fanny  (rak, 1906) oli lastaamassa propseja Englantiin.
24.7.  Tutkiskelin tilejä ja laitteita tuntuu oudoilta. Illalla Kaskö Hotel neljän kipinän konferenssi: Nyberg, Marjamäki, Kyllönen.
25.7.  Illalla klo 21 alkoi titarin ura joskin heikosti, ei meinannut löytyä hehkujännitettä ja mieli täynnä epätoivoa yön levolle.
26.7.  Kaksi annettua  ja kaksi otettua sanomaa sekä tr päivän saavutus. Neljä tuntia töitä ennenkuin kaikki OK. Kiva tunne kun OHM(Maariehamn) vastasi. Kolleegani Miettinen ja Skog olivat yhteydessä keskenään.  Laivassamme oli vain sähkötyslaitteet.
28.7.  Pass Bornholm . Yöllä tuli Köpis näkyviin hienossa yövalaistuksessa. Olisipa ollut hauska viettää tämä lauantai-ilta siellä.
29.7.  Gullen sivuutettu ja pullo olisi vietävä pöytään ne Gulliviinat nimittäin (Gullen FÅA:n Biskaja)  Pohjanmerellä kova myrsky.
30.7.  Heti aamulla distress 500 kj:lla ja myrskyvaroituksia tulu toinen toisensa perästä. Laiva alkoi keikkua aika tavalla. Kansilasti oli vaarassa huuhtoutua mereen.  Puoli vauhtia ja klo 18 oli lähdettävä tulosuuntaan myrskyn yltyessä 8-9 beaf.  Laineet löivät aina venekannelle asti. Klo 12 gmt  sain sanomat läpi via Lyngby ja Blaavand radio. Kirjallisia töitä riittävästi.
02.8.  Tuuli asettunut sanomia tullut että mennyt.  Lähetin piippuilee?. Tulli ja rahalistojen kirjoitusta.
03.8.  Perillä ollaaan (North ja Southshields) kauppiaat ja satamamiehet ryntäsivät laivaan. Ostin pari paitaa ja naisten “Nyloneita”  viemisiksi. Kävimme useissa kapakoissa. Ihmettelin kovasti kun naiset kapakoissa olivat iältään 25-80 vuotiaita ja lauloivat kovasti oluen innoittamina.
04.8.  Illalla tanssien jälkeen tapasin II-k.mestarin ja kumppanit pol. laitoksen luona. Olivat lyöneet Engelsmannia aiheesta kylläkin. Etsin heidän kanssaan taxia tunnin ja jututimme “bobia”. Yksityisautolla dockaan.  
06.8.  Engelsmannit eivät  töissä vaikka maanantai. Kävin Newcastlessa, tuntuupa olevan suuri kaupunki.
09.8.  Shiftasimme Tyne Dockiin, toiselle puolella Tyne jokea. Ihmetyttää satamamiesten verkkaisuus pitkine takkeineen lastin purussa.
12.8.  Päivällä tivolissa sakin kuva baarin naisten kanssa. Illaksi kahdet treffit.  Odottaessamme esitti donkey Andersson meille  hieman “rullaluistelua” ja olimme kuolla nauruun. Ja sitten saapuivatkin jo upeat ystävättäremme tivoliin.
15.8.  Lähtö Suomeen illalla. Sieltä jäi mukavia muistoja näin ensikertalaiselle. esim. “Cristine” luvattiin kirjoitella.
17.8.  Ilmat suotuisat. Ei kotona käyntiä. Varustamo tarjoaa vakituista paikkaa “Gunnyyn” br. 4000t. rak. 1906 ex: “Aagot”  4 msg lähetetty.
18.8.  Pari msg via Lyngby   Otimme provianttia Köpiksestä keskellä yötä.
19.8.  Pass Gottland , sateista. STT kuuluu hyvin . 4 sanomaa via Karlskrona. Tiistaina Turussa. Ahterin porukka meinaa lähteä laivasta.
21.8.  Klo 12 Turussa ja kolleega Mike Saario otti jälleen paikkansa laivassa.  Illalla Liikalan kanssa Sammon huvipuistossa ja tivolissa.
22.8.56  Ulos ja samalla päällemönsträys. Viimeiset hetket Fannyssa. Kolleega Heliste samaan aikaan Turussa. Komeasti I-luokassa Pietarsaareen.