Timo: "Äänimeri-sivusto on siirretty uuteen veppihotelliin uudelle palvelimelle. Vielä ei ole asennettu ohjelmistoja äänitteiden kuuntelua varten."
Tuota odotellessa voisin uhkarohkeana jakaa yhden kauniin merimieslaulun äänitteen 1980-luvulta Nestefox -nimiseltä kaasutankkerilta. Äänite tehtiin "Daugava Dixie Tigers" -nimimerkillä kahden surkean kasettinauhurin avulla. Sittemmin digitoitu ja remasteroitu vain alkuperäiset ääniraidat muassaan.
Taideteos on coveri "Cotton Fields" (also known as Cotton-Eyed Joe) -nimisestä laulelmasta, joka kertoo orjatyövoiman elämästä Yhdysvaltojen Louisianassa. Laulun tekijäksi jossain lähteissä mainitaan Huddie Ledbetter (Lead Belly), joka sen ensimmäisenä levyttikin v. 1940. Biisin alkuperä lienee kuitenkin vanhempi jo 1800-luvulta orjien peltomarssina ja sittemmin kansanlauluna.
Tekijänoikeudelliset seikat eivät siis nähdäkseni estä tämän äänitteen jakoa pienelle piirille.
Esiintyjien nimiä ei kuitenkaan paljasteta, sillä he uhkasivat vetää minut kölin ali, jos sen teen. Suomenkielisen sanoittajan lupa on.
Nauramista kaikille!
t kari a
https://drive.google.com/file/d/1pVFmKI9LNa5pA7t59OPIxNG6v4Bh7EgR/view?…
- Lisää uusi kommentti
- 423 katselukertaa
Upea esitys
On tyylikäs äänite. Mallikas lyriikka, vaikken kaikkea ihan kuullutkaan. Osaavaa väkeä asialla. Tämmöistä jaksaa kuunnella. Ei ole mikään hyttipileiden keksintö yön tunteina, kun on muistettu kamerat ja jonkun soittopeli.
Olisihan hienoa saada kuvia tästä bändistä. NESTEFOXista ei muutenkaan ole paljolti kuvia.
PS. aivan kohdillaan on mainita, etten ole kymmeneen vuoteen saanut lauluosastoa kuntoon. Edelleen on satamäärin kuvia odottamassa julkaisua. Äänimeren seuraajilla on enempi kiinnostusta kuviin ja juttuihin, kuin lauluihin.
Nestefoxin sain sanoitus
NESTEFOXIN SAIN (Suom. san. kari a)
Enhän ollut vielä kovin vanha, kun äiti minut kaijan laitaan laittoi.
Sinne vain! Kaasulaivan sain.
Ja me mentiin Louisianaan, hiki virtas alla kuuman taivaan.
Sinne vain! Kaasulaivan sain.
Ja joskus jälkeen koulun jälleen äitimuori soitti ystävälleen.
Siitä vain! Nestefoxin sain.
Ja me mentiin Louisianaan, hiki virtas alla kuuman taivaan.
Sitä mä hain. Nestefoxin sain.
Enhän ollut vielä kauan juonut, kun Neste laivan Riikan linjaan laittoi.
Sinne vain! Kaasulastin hain.
Ja me mentiin siitä Ranskaan ja sieltä suoraan telakalle Tanskaan.
Sinne vain Nestefoxin sain.
Ja firma laivan kuntoon laittoi, varustamon pamput peistä taittoi.
Kotiin vain he matkaliput sai.
Ja me Riikaan matkaa tehtiin, kivelläkin käytiin ja päästiin lehtiin.
Sitä mä hain. Nestefoxin sain.
Ja kaasun matkaa vielä vahtaan, Itämeren tuuliin kirput lahtaan.
Sitä mä hain. Nestefoxin sain.
Ja laiva kulki, luotseja kaihtoi. Ruoska pomon monta miestä vaihtoi.
Sen mä sain, kun Nestefoxiin hain.
Enhän vielä liene liian vanha, siispä kekoon tähän korteni mä kannan.
Tätä mä hain. Kaasulaivan sain.
Ja lomalla kun maata raivaan, ajatukset palaa kaasulaivaan.
Sitä mä hain. Nestefoxin sain.
Ja kohta koittaa suuri aamu, Seutulassa kalpeena kuin haamu.
Mönsträän vain. Kaasulaivan sain.
Ja me mennään jälleen Riikaan, hiki virtaa alla Latvian taivaan.
Sinne vain Nestefoxin sain.
Sitä mä hain. Nestefoxin sain.
Sitä mä hain. Nestefoxin sain.
Daugava / Riika
Daugava Dixie Tigers -nimimerkistä sen verran, että nimen alkuperä juontuu selvästikin Latvian ja Riian läpi virtaavasta suuresta Daugava-joesta. Suomennos Väinäjoki merkitsee leveää hidasta virtaa.
Daugava saa alkunsa syvältä Venäjän puolelta Moskova -nimisen pikkukylän (ei siis pääkaupungin) liepeiltä vähän samoilta tienoilta kuin Volga, vedenjakajan toiselta puolelta tosin siis. Joki virtaa sitten läpi Venäjän paikallisten maisemien, Valko-Venäjän sekä Latvian halki Itämereen Riian kohdalla. Tuossa joen suun kohdin sijaitsi Bolderajan kaasukombinaatti Sojuzgas, josta Nestefox lastasi propaania Länsi-Euroopan tarpeisiin.
Lastausnopeus oli täysin riippuvainen ulkoilmalämpötilasta, sillä kaasu oli kombinaatilla nesteytettynä, ja vaati suurta jäähdytyskapasiteettia. Talvipakkasilla laivan lastaus kesti vuorokauden, joskus alle senkin. Kesähelteet aiheuttivat jäähdytystarpeen radikaalin lisäyksen, jolloin lämmönvaihtimien voimat eivät aina riittäneet, ja lastaus venyi useamman vuorokauden mittaiseksi. Toinen asia oli sitten täydentävien tankkivaunujen myöhästyminen raideliikenneongelmien vuoksi. Muistan joskus odottaneemme junaa viikonkin verran.
Kgb oli Neuvostoliiton aikaan tietysti tärkeä koordinaattori ulkomaanliikenteeseen liittyvissä asioissa. Niiden kanssa oli elintärkeää olla hyvissä väleissä. Niinhän me olimmekin. Yhteistyö ja "liiketoimet" sujuivat molemminpuolisin hyödyin. Esim. yölomien käsittely oli sujuvaa, kunhan yöjalkailija keksi asialleen edes jotenkin pätevän syyn. Pahviset proopuskat oli vain pidettävä visusti tallessa, etteivät ne joutuneet maissa vääriin käsiin. Seuraukset tuosta ja asiattomasta myöhästelystä olivat ankarat; yhden reissun porttikielto kaupungille.
Daugava oli ja lienee yhäkin varsin kalaisa vesistö. Oli suosittua osallistua kgb-kavereiden järjestämille kalastusretkille Väinäjoella. Eväät olivat paikalliseen tapaan kiitettävän runsaat ja monipuoliset. Eräänkin kerran saaliina oli hirveä hauki - yli pitkälti toistakymmenkiloinen. Se nostettiin moottoriveneestä laivaan kraanalla. Rohkeimmat jopa söivät sen. Pää keitettiin ja kuivattiin sekä ripustettiin raameihin päivähuoneen seinälle.
Tähän syssyyn tullee vielä mainita Jürmalan kylä Riian länsipuolella, jossa edelleen säilynyt tsaarinaikuisten yläluokkien kesäloma-asutukset. Upeaa hiekkarantaa kilometreittäin, jonne merimiehet ja -naiset usein kesäisin suuntasivat vapaa-aikoinaan.
t kari a