Lähettänyt PenttiHuttunen

Suomessa pohditaan korkean tason foorumeissa syitä ja parannuskeinoja suomalaisen merenkulkuammatin heikkoon veto- ja pitovoimaan. Syyt tiedetään, mutta niistä ei haluta tai uskalleta keskustella avoimin ovin. Intiasta tultiin hyvin ulos, siitä alla. Me vuosikymmeniä meritöillä itsemme ja perheemme elättäneet olemme tienneet nuo syyt niiden syntyhetkistä alkaen, eli vähintään neljänkymmenen vuoden ajan. Mutta meiltä on kyselty vain muotoseikkojen täyttymiseksi, ei ihan tosissaan eikä oikeista lähteistä. Esimerkkinä Navigaattori-lehden viime vuoden puolella julkaisema artikkeli haastatteluineen. Valitettavasti se osoittautui kolmannen luokan mainokseksi, kuten useat ammatinvalintaa harkitsevat nuoret ovat ilmaisseet, kun olen käynyt kouluissa kertomassa maakravuille tuntemattomasta hienosta alasta. Onnistuisikohan meidän konkareiden kesken käydä sivustollamme rakentavassa hengessä keskustelua ongelmista ja parannuskeinoista ja tarjota samalla työkalu isosti miettivinään oleville tahoille.

Tässä terveiset Intiasta:

The Maritime Executive 

Tuesday, July 01, 2025

 

”Nyt riittää”: MarinePALSin toimitusjohtaja arvostelee tehtävien ylikuormitusta laivalla.

Chawla

Julkaistu 26. kesäkuuta 2025 klo 15.31, kirjoittanut MarinePALS

 

 

Merenkulkuala on nostanut merenkulkijoiden työmäärän kestämättömälle tasolle, ja sen on tehtävä kattava tarkastelu aluksella suoritettavien tehtävien määrästä suhteessa aluksella olevien ihmisten määrään, jos se haluaa houkutella ja pitää osaavaa työvoimaa, sanoo MarinePALSin toimitusjohtaja kapteeni Pradeep Chawla. 

Kapteeni Chawla on antanut kriittisen arvion merenkulkualan merenkulkijoille asettamista kohtuuttomista vaatimuksista. 

”Alalla, joka on täysin miehistönsä ammattitaidon ja sitkeyden varassa, olemme luoneet merenkulkijoille uuvuttavan taakan lisäämällä jatkuvasti tehtäviä tutkimatta näiden tehtävien vaatimaa aikaa”, kapteeni Chawla sanoi. ”Jokainen alusten hallinnointiin osallistuva henkilö ja jokainen tutkimus kuulee merenkulkijoiden sanovan: ’Nyt riittää’ siitä, mitä heiltä vaaditaan.” 

Kapteeni Chawlalla on vuosikymmenten omakohtainen kokemus mereltä ja yli 31 vuoden kokemus johtotehtävistä ennen eläkkeelle jäämistään Anglo-Eastern Ship Managementista. Hän on myös GlobalMETin puheenjohtaja. Hän on ainutlaatuisessa asemassa huutamaan sen, minkä monet alan toimijat hiljaa myöntävät: järjestelmä on rikki ja se murskaa moraalin. 

”Aluksella on tyypillisesti yli 2 000 huoltotehtävää listattuna suunnitellussa huoltojärjestelmässä. Yksinkertainen tarkastelu kunkin tehtävän vaatimasta ajasta verrattuna päivien määrään ja tehtävien suorittamiseen aluksella käytettävissä olevien ihmisten määrään osoittaa merenkulkijoiden kohtaamat ongelmat. Heidän on selviydyttävä navigointivahdiista, sumusta ja ankarasta säästä, kiireisistä aikatauluista satamassa PSC- ja rahtaajatarkastuksineen, varastoinnista ja polttoainetäydennyksestä sekä aluksen ja maa-alueen välisen viestinnän ylikuormituksesta eri sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.”

Kapteeni Chawla suhtautui myönteisesti IMO:n MSC-kokouksen päätökseen tarkastella uudelleen turvallisen miehityksen periaatteita koskevaa päätöslauselmaa ja totesi, että ala on saavuttanut pisteen, jossa miehitysmääräyksiä on "tarkistettava kokonaisvaltaisesti" säilyttäen selkeä näkökulma ja kuunnellen merenkulkijoiden tuskaa. "Työmääräongelma ei ole sama pitkällä matkalla olevalla erittäin kovaotteisella aluksella ja esimerkiksi lyhyen matkan kemikaalitankkerilla", hän sanoo.

 Hän myöntää, että miehitysasteikoista yksimielisyyden saavuttaminen on erittäin vaikea tehtävä, mutta vaatii, että on kärsivällisesti työskenneltävä eri skenaarioiden läpi ja luotava lainsäädäntöä ja ohjeita, joiden on ehkä oltava tietyntyyppisille laivoille ja tietyille liikennöille "määräilevämpiä".  

Kapteeni Chawla johtaa nyt MarinePALSia, yritystä, joka keskittyy merenkulkijoiden koulutuksen yksinkertaistamiseen ja nykyaikaistamiseen. Hän sanoo, että pienet muutokset eivät riitä. 

”Tarvitsemme yksityiskohtaisen keskustelun. Sääntelyviranomaisten, lippuvaltioiden, laivanvarustajien ja merenkulkijoita edustavien yhdistysten on löydettävä aitoja ratkaisuja eikä ohjeita, joita eri sidosryhmät tulkitsevat eri tavoin”, hän sanoo.

Hänen viestinsä on selvä. Sanomme välittävämme merenkulkijoiden hyvinvoinnista. No, tästä se alkaa. Kuunnelkaamme merenkulkijoita. 

Tässä esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä välttämättä edusta Merenkulkulaitoksen toimintaa.  

Joskus soitteli ovikelloa valokaapelin myyntimies. Kutsuin sisälle, koska halusin tietää aiheesta lisää. Myyntimies kertoi olleensa merikoulussa (liekö ollut ammattikoulu vai opisto, vai onko semmoisia enää?). Oli kiinnostava ala, kunnes joutui laivalle työharjoitteluun. Hänelle selvisi, että ammatissa joutuu olemaan viikkokaupalla poissa kotoa. Lopetti siihen sen opiskelun.
Lieneekö niin, että koulujen määrärahat jaetaan aloittaneiden opiskelijoiden mukaan? Siksiköhän opiskelijoita houkutellaan koreilla koppalakeilla ja kiiltävillä kaluunoilla? Kolme neljännestä lopettaa opiskelunsa ennen valmistumistaan?