TORNADO ex TORNE (osa 16)

Lähettänyt TimoSylvänne

Göteborgissa maineikkaalla ja edesmenneellä Götaverkenin telakalla valmistui moottorilaiva TORNE 29. lokakuuta 1959. Ruotsalaisen kaivosyhtiön kuljetuksista vastaava Trafik AB Grängesberg-Oxelösund oli tilannut aluksen viemään malmia maailmalle ja tuomaan öljyä omaan käyttöönsä. Vuonna 1968 laiva muutettiin pelkästään öljyäkuskaavaksi tankkeriksi.

Joulukuussa 1970 laiva myytiin Suomeen. Henry Nielsen Oy:n laivanvarustamo Helsingfors Steamship osti tankkerin omaan käyttöönsä. Laivakaupasta kertonut sanomalehti uutisoi:”Laivaa tuskin nähdään ainakaan toistaiseksi Suomen vesillä, sillä se sijoitetaan aluksi cross-trade liikenteeseen maailman merille.”

Henry Nielsen antoi uudelle ostokselleen nimen TORNADO. Varustamon laivat nimettiin useimmiten jonkin tuulen mukaan: monsun, mistral, sirocco, taifun, passad. Oli eksoottisiakin tuulia: altano, forano, matai, moncao, narai, nan fung, solano, tivano. Ei ollut minkään laivan nimi iltatuuli. Radiosähköttäjänä olisi ollut hulppeaa kutsua Helsinkiradioa: ”Olisi tulossa iltatuulen viesti”.

Laiva rahdattiin kuljettamaan lasteja USAn itäkustilla. Onneksi silloiselle radiosähköttäjälle, jolle tarvittiin pikaista sairaalahoitoa ja jenkkien kustikaartin helikopteri kävi hänet nostamassa kyytiin. Potilas hoidettiin kuntoon ja palasi Suomeen. Varustamon merihenkilöstön päällikkö Pentti Ojamies ei rohjennut antaa enää jobia. Toisesta suuresta varustamosta töitä löytyi ja kipinä katosi laivasta Pohjanmerellä. Äänimerestä löytyy valokuva, missä kadonneen muistolle heitetään seppelettä mereen.

Iso joukko laivaporukkaa oli kuolemanvaarassa 15.3.1971. TORNADO oli Floridansalmessa lastinhakumatkalla Bahamalle. Oli tyyni ja kirkas yö ja hyvä näkyvyys. Väliperämies 00-04 vahdissaan oli havainnut styyrpuurin puolelta aika kaukaa lähestyvän laivan. Meriteiden säännöissä oikealta tulevaa västetään, mutta silti keskelle laivaa pumppuruuman seutuville styyrpuurin puolelle törmäsi tuo kaukainen havainto. Tovi myöhemmin ja törmääjä olisi murskannut styyrpuurin hyteissä nukkuvat kymmenet miehet ja naiset. Molemmat laivat pääsivät omine koneinen telakalle Jacksonvilleen. Tarkempi kertomus oheisesta linkistä:

https://www.aanimeri.fi/node/277

Kyllä laiva ainakin kerran kävi Suomessa. Öljylasti purettiin Naantalissa vuoden vaihteessa 1972-1973. Sen jälkeistä vuotta selostaakin omat muistelmani.

Jokunen vuosi myöhemmin laiva toi öljylastin Hampuriin. Päällikölle laiva oli tuttu. Hän oli ollut perämiehenä kevään 1971 kolarin aikaan. Hampurissa tuli pari henkilöä dokumenttien kera vastaanottamaan lastia. Kaikki oli kunnossa ja lastin purku alkoi. Sittenpä ilmaantui salonkiin toiset henkilöt vastaanottamaan lastia asianomaisten dokumenttien kera. Olivat myöhässä, vaikka heillä olikin laillinen omistusoikeus tuotuun öljykuormaan. Tarinan mukaan lasti oli myyty jo moneen kertaan eteenpäin. Vakuutus varmaankin korvasi. 30 000 tonnin öljylasti noin 1 000 markkaa tonnilta antanee jotain suuruusluokkaa menetykseen. Sekstantti- ja solmuopiston suorittaneet osannevat selvittää paremmin, kuinka dokumenttien väärennys oli mahdollista.

Seuraavan kerran TORNADO oli kiikarissani – aivan kirjaimellisesti – Tyynellämerellä 5. lokakuuta 1976. Työpaikkani oli kuivarahtilaiva SOLANOn radiohytissä. Jobi alkoi Hong Kongissa, mistä tultiin Bangkokin ja Al Mukallan kautta Eurooppaan. Sitten laiva rahdattiin maineikkaan Vaasa Linen ajoon välille Leningrad – Vancouver ja paljon satamia siinä välillä. Rahtauksen viimeisiä satamia oli Karibialla Barbados, Port of Spain ja Puerto Cabello.

VL-rahtauksen jälkeen lähdettiin hakemaan malmikuormaa Perun Callaosta Kokkolaan. Juorutunnille tuli sähköttelemään OGXZ eli TORNADO. Laiva kuljetteli öljylasteja Tyynenmeren puolella Pohjois- Keski- ja Etelä-Amerikan satamien välillä. Oli pieniä paikkakuntia, mistä laivan tarvitsemat hankinnat eivät onnistuneet. Päälliköt sitten radiopuhelimella pakisivat keskenään. Saimme Panaman kanavan Cristobaliin pitkän ostoslistan toimitettavaksi saman redarin laivalle.

Myöhemmin näitä hankintoja on muisteltu mukanaolleiden kesken. Joku muistaa, että pelkästään kaljaa TORNADOlle oli Cristobalin sipsulta ostettu. Toinen tietää melkoisen määrän tarpeellista konhuoneen tavaraa, varaosia, kaasuja. Kolmas tietää ainakin merikortteja hommatun pikkuisia satamia verten, ettei pelkän allakan kartan avulla tarvinnut navigeerata.

Joka tapauksessa mainittuna tiistaina laivat pysäköivät Tyynellämerellä. TORNADO laski pari pelastusvenettä vesille hakemaan proviantti ym. kuormaa. Molemmat olimme matkalla Callaoon, minne saavuimme seuraavana iltapäivänä. TORNADO hitaampana joskus illemmalla.

TORNADOn viimeisistä matkoista vuodenvaihteessa 1978 – 1979 merikapteeni Jukka Heinonen muistelee Äänimeressä. Laiva oli ajettu loppuun saakka, kun kannellakin piti kulkea varoen, ettei pudonnut ruosteen läpi öljytankkiin. Viimeinen lasti jäi viemättä. Öljysäiliöt olisivat kelvanneet, muttei laivan muu kunto. Kuitenkin omin konein pääsivät romurannalle Taiwanille.

Jukka Heinosen muistelu:

https://www.aanimeri.fi/node/267

Laivan työura oli lähes 20 vuoden mittainen.

TORNADO historiaa ja kuvia:

https://aanimeri.fi/piwigo/index.php?/category/670

TORNADO jobini viimeinen jakso. Jouluterveisiä ja terveyttä meille kaikille.

Roope (ei varmistettu)

Ke, 21.12.2022 - 13:07

Tervehdys.Tornado on käynyt Porvoossa.Edesmennyt luotsi John Hacklin kirjoitti vuosia sitten Tipen ex.merimieskuvia sivustolle joulun ajan lastinpurkamisesta Sköldvikissä.Vuotta en muista,mutta Tornado oli samaan aikaan Ventspilsin redillä1975 ja hyvin on voinut tuoda kuorman Suomeen

Oikeassa olet. Se oli joulun aikoihin vuonna 74. Tuotiin bitumilasti Venezuelasta.
Muistan sen oikein hyvin kun päivämoottorimiehet joutuivat jatkuvaan patavahtiin lastin lämmitysongelmien vuoksi-
Lastitankkien lämmitysslingat vuotivat runsaasti ja pumppumies joutui myös tyhjentämään lastitankkeihin kertyvää vettä.
Tornado oli ensimmäinen laivani Nielsenillä. Olin siinä 2.7. 74---16. 3.-75. Laiva jäi silloin ylösmakaamaan Espanjan Vigoon.
t: Päke