Lady PATRICIA lähti Argentiinan San Nicolasista lastaamaan Osakaan, Japaniin. Nyt laiva kiersi kuuluisan Cap Hornin hyvän sään aikana. Kollega Kurt Ståhle askarteli koko laivaväelle komeat dokumentit, jollaista voi ihailla Äänimeren Patricia valokuva-albumissa. Niemen - oikeasti kalliosaaren - ohituksen tarka aika oli kello 18.22, marraskuun 29 päivä vuonna 1977.
Japanista laivan matka vei Etelä-Afrikkaan. Richards Bay sijaitsee vähän Durbanin yläpuolella. Laivaporukalle järjesti Norjan merimieskirkon pappi kiertoajelun alkuperäisasukkaiden kyliin.
Sitten oli PATRICIAlle tuttua puuhaa: kuukauden ankkurointi Mississippi-joella, lähellä New Orleansin kaupunkia. Jälleen Norjan merimieskirkko järjesti vapaa-ajanviettoa. Nyt urheilukisoja ja palkintojenjakojuhlan.
Nolasta matka vei Eurooppaan ja Afrikkaan: La Coruña, Casablanca, Rouen ja Sevilla, missä lie ollut telakointi. Sitten maapallonkierto jatkui Hampurista Port Kelangiin, Malesiaan.
Elävä musiikki ei laivalla jäänyt unhoon. Radiosähköttäjä Kurt Ståhle muistelee:
”Minulla on kaksi Pat O’Briens lasia tallella ja myös kitarabanjo, jollaiset me molemmat kippari-Kassun kanssa ostimme New Orleansista. Niillä sitten opeteltiin soittelemaan redillä maatessa aikamme kuluksi.
Banjot ostettuamme istahdimme helteisenä päivänä nauttimaan mielestämme ansaittuja virvokkeita läheiselle terassille tai oikeastaan puutarhabaariin, Pat O'Briensille. Mikä oli oikein mukavaa, paikassa kuului ja näkyi olevan elävää musiikkia pienellä lavalla.
Varmaankin tilasimme ja saimme ne kuuluisat "Hurricane Punch"-juomat, joka on siis jotain viinaa, ehkä valkoista rommia laimeana seoksena hedelmämehujen ja limonaadin ja jäiden kera.
Aikamme siinä istuttuamme juomiamme siemaillen ja hikeämme haihduttaen uudenuutukaiset banjokotelot tuoliemme vieressä maassa, yht'äkkiä tarjoiluhenkilökunta lähestyi meitä ilmoittaen: "Gentelemen, Your turn is next!", tarkoittaen, että meidän olisi tullut esiintyä seuraavaksi.
No, soittimethan olivat vasta kaupasta haetut, virittämättä, ja ehkä pieni harjoituskin olisi ollut paikallaan ennen julkista esiintymistä.
Katsoimme parhaaksi kumota juomat kurkkuun kiireen vilkkaan ja siirtyä seuraavaan baariin, missä ei ollut elävää musiikkia.”
Konemestari Jokke kertoo Äänimeren Patricia-albumissa:
”Ankkuripaikalla vaihtui kippari, Kassu tuli. Vaihto sellaiseen aikaan, että olin yöpuulla. Aamiaisella ollessani messin läpi pyyhälsi mies huuliharppu-teline kaulalla ja kitara kädessään. Joku siinä sanoi ”tuo oli Kassu”.
Satamaan lähdön aika, mutta alus ei liikahtanutkaan. Oli pohjassa kiinni. Hinaajat ehdottelivat pelastusoperaatiota, koska alus on "karilla". Luotsi niille selitti; kippari just tullut Suomesta, eikä tiennyt aluksen makaavan pohjassa,vetäkää pois vaan. Jotain tämän tyylistä keskustelua. Siitäpä lähdettiin kohti satamaa hinaajien avustamana. Tuolta kohti Epsjanjaa ja kotiin. Pat O`Briens lasit tallella. ”
Äänimeren Patricia valokuva-albumista voi kuvateksteistä seurata laivan kulkua. Yli kolmesataa kuvaa ovat skönärit lähettäneet. Euroopan, Amerikkojen ja Aasian lisäksi Australian mantereella ja Tasmaniassa laiva poikkeili. Ei taida olla kuvaa, että koskaan olisi käyty kotimaassa.
Melkein viiden vuoden ajan Henry Nielsenin rahtausosasto löysi lasteja maailmalta. Kesällä 1982 omistaja Oy Gustav Paulig Ab päätti luopua laivasta. Suomen lipun alla yhtiöllä oli muitakin aluksia – niin tankkereita, kuin kuivarahtejakin - jotka noina vuosina kaikki myytiin. Sen jälkeen kahvi-Paulig alkoi sijoittaa mukavuuslippulaivoihin.
PATRICIA saapui Göteborgiin Götaverkenille luovutustelakointiin 18.8.1982. Götaverkenilla oli samaan aikaan luovutustelakoinnissa Henry Nielsenin omalle varustamolleen ostama tankkilaiva MONSUN (varustamon neljäs MONSUN)
MONSUNin radiosähköttäjä Raimo Mäkinen kertoo:
”Patriciasta tuli meille Monsuniin seitsemän merihenkilöä. Mm. kovasti kaivattu kokki. Pari päivää olikin kärsitty nälkää. Videonauhurit ja kirjasto raahattiin Patriciasta Monsuniin. Samoin kaikki mahdolliset toimistotarvikkeet. ”
ADIB oli bulkkerin uusi nimi, kotisatama Bandar Abbas. Omistaja Irano-Hind Shipping Co. Ltd (Islamic Republic of Iran Shipping Lines). Myyntihinnaksi ilmoitettiin USD 7,5 miljoonaa.
Ruotsalaisessa ”Länspumpen” laivalehdessä on Antwerpenissa otettu kuva laivan ahterista: oli maalattu uusi nimi ADIB, mutta kotisatama ei ollut Bandar Abbas vaan Stockholm. Syyksi väärään kotipaikkaan lehdessä arveltiin Irakin ja Iranin sota Persianlahdella ja siihen liittyvät politiikan kommervenkit.
Merikapteeni Jukka Huotari on kuvannut tällä vuosituhannella hyvässä maalissa olleen ADIBin Gibraltarissa. Kuvauspäivä oli 10.12.2000
Viimeinen tieto Lady PATRICIAsta on laivan romutus Intiassa. Alangin romurannalle oli törmätty 17.4.2002. Työikää laivalle kertyi kunnioitettavat 25 vuotta.
Muutamien muiden laivojen seilaukseni ovat vielä kertomatta. Jäävät joksikin aikaa hautumaan, koska jokusen viikon kuluttua pitäisi olla pääsy lonkkaleikkaukseen. Siitä toipuminen kuuluu vievän aikansa. Terveyttä
Katso PATRICIA kuvia
- Lisää uusi kommentti
- 311 katselukertaa