Kotkan koulu - tarua ja totta

Lähettänyt HANK

Tämä silloin, kun merenkulun opetusta ei vielä oltu lopullisesti uhrattu aluepolitiikan ja yksityistämisen alttarilla. Silloin, kun koulu vielä sijaitsi "Kiven" päällä, ja AMK-haihatus oli tukevasti jalat ilmassa seisovien opetusbyrokraattien ja politiikkojen märissä unissa. Aluepoliittiset miljoonat mahtoivat jo kuitenkin kilahdella provinsseihin, ja rehtorit saattoivat tilailla - toisiltaan salaa - jo vanhentuneita simulaattoreita. Niin aina. Mutta ei hätää, kyllähän niitä mahtuu merenkulun suurvaltaan missä on peräti 5 miljoonaa asukasta ja noin 100 "kauppa-alusta", eli yli 500brt.

Mutta, nythän kaikki on hyvin. Koulu - anteeksi Ammatikorkeakoulu - on tiettävästi siirretty Metsolaan, perinteisen "päreveistämön" yhteyteen. Kai tässä haetaan sitä opetuksen "monimuotoisuutta"? AMK-Merikapteeni-Päreveistäjä voisi olla tulevaisuuden ammatti. EU kun tulee, vihervasureiden esityksestä, kieltämään muut kuin pärekatot. Tällöin työttömille AMK-merikapteeneille ei tarvitse maksaa työttömyyskorvauksia, koska heillä on valmiiksi "toinen ammatti". Tämä on siis päättäjien hieno tavoite ja samalla tulee lipaistua Bryssälää. Ainakin joku saa "neuvoksen" arvonimen, ja toinen saa Hakaniemessä ammattiliiton solmioon, siihen entisestään sinapin sotkemaan, lisätahran jatkojen jälkeen...Niin sitä pitää!

RAI

Koulualus RAI 1979

Mutta mitä on tapahtunut "Kiven" päällä, Pookinakin tunnetussa paikassa? Kerrotaan, että sinne olisi muuttanut sairaanhoito-oppilaitos. Kuten tiedämme, "Kiven" oppilailla on ollut perinteiset suhteet hoitsuihin. Sagan oppitunneilla saatuja anatomian tietoja ja taitoja on ahkerasti harjoiteltu käytännön demonstraatioissa. Allekirjoittanutkin muistaa aikanaan suorittaneensa peräti yksitoista demonstraatiota hoitsuoppilaan kanssa. Puistolan suviyössä, Meriniemen valomerkin jälkeen ja silti aamulla koulussa! Tämä on toki kaukana erään alan kulttihenkilön, sittemmin myös oikean(ei AMK) merkapteenin, "Heppi-H":n kuuluisista suoritteista. Niitä toki tuki hänen ylivertainen mieskuntonsa ja -kykynsä. Mutta se olisi toinen tarina. Asianomainen saattaa - monen toivoessa - joskus ehkä itse muistella niitä suoritteita vaikkapa Äänimeressä. Mikäli niin kävisi, veikkaan että saitin klikkaus/kävijämäärä ylittäisi Loton jättipotin osallistujamäärän!

Näistä asioista uskaltaa nyky-Suomessa kirjoittaa vain menneessä muodossa, koska Ruotsin tavoin heteroseksuaaliset suhteet tullaan varmasti lähitulevaisuudessa kieltämään meilläkin. Menneen muistelukin tullee tekona rangaistavaksi. Eletään siis hienoissa muistoissa, edes kerran ja toivotaan lisää muisteluita, myös vanhasta koulustamme.

Vielä "Kiven" päälle; planetaario saa varmasti uusiokäyttöä. Hoitsujen koulutusohjelmaan kun todennäköisesti kuuluu astrologia. He voivat pöksyt märkinä ihailla Jousimiestä ja Melamiestä (uusi löydetty tähtikuvio) haaveillen... Samoissa mukavissa lepotuoleissa, joissa heidän takavuosien ihanteensa, tai vihanteensa - miten vaan - ovat rentoutuneet makeasti...Hätkähtäen P-Penan yllättäviin kysymyksiin: "Kröh, voisikohan oppilas sejase kertoa mikä on tämä planeetta"? Sehän on toki Venus!

Mennyttä haikaili ja muisteli,
Hank

Anonymous (ei varmistettu)

To, 14.02.2013 - 15:14

Kyllä AMK-järjestelmä on nyt osoittanut ylivertaisuutensa. Siitä esimerkkinä varsinainen innovaatio, kun hoitsujen opetus on siirretty merenkulkuoppilaitoksen tiloihin Pookinmäelle.
Kyllä vanhempi hoitsu on kateudesta vihreä, kun nuorempi AMK-kollegansa voi kertoa uusista opetuskokemuksista. Poskia ja vähän muutakin kuumottavista hetkistä planetaariossa...Saatikka, että on saanut hoitoalan koulutusta "nykymetodein"; eli ajanut kauppa-aluksella 20:tä solmua 0-näkyvyydessä Englannin Kanaalissa. On se hyvä, että Suomeen on hankittu riittävästi simulaattoreita!
T:Sailor

Pookinmäen ja Karoliinan muistoissa elää - de facto - moni "grande navigator". Ne olivat wanhoja hywiä aikoja ne! Silloin, kun Karoliinan kabinettiin saattoi mennä sa... siis saunomaan. Silloin, kun ahdasmielinen alkoholi-, kirjanpito-, saatikka mikään direktiivilainsäädäntö ei estänyt, jopa "luotollisia" ravintolapalveluita. Silloin kun portsarinkin - jos sattui olemaan paikalla kirjoitettiin jo ruotsalaisella å:lla. Aikaan "Olgien"; heikompienkien libidojen pärjätessä.., Muttei vähiten, kun miestä mitattiin aikansa mitoilla eli, senttimetreinä(tai O,6m). Aikaan MASAi -miesten... Silloin kun "Kiven" pääsykokeissa prepanneet päätyivät sentään lentokippareiksi tai paskakuskeiksi, mutteivat kuitenkaaan Kotiliesi-lehden avustajaksi tai SETAn toimistosihteereiksi, kuten nykyään...Silloin, kun ei lihaa syövä ja viinaa juova heteromies ei vielä ollut katoava luonnonvara...

83&84 -Iwas doing my time in Pookinmäki. Ruotsinsalmi sunnuntaisin, kun palasi Kotkaan ja Karoliinassa piikki auki viikolla, jos oli huono rahatilanne. Tuulia huolehti vesiopiston pojista kiitettävästi!
Ja tulihan ne muutkin paikalliset kierrettyä, sportti oli ainakin suosiossa. Ei taida nykykipparit tajuta minkälainen oli suksee silloin, styyriluokilla jo.

Anonymous (ei varmistettu)

Pe, 19.04.2013 - 11:13

Tutkiva journalisti kuuli eräässä kaupungissa - siellä, minne Jope Ruonansuu "Siirsi paperinsa kuitenkin...", että paikallinen ehjä ja sinänsä hyväkuntoinen merikoulu puretaan! Sieltä kun oli löytynyt harvinaista ainetta, asbestia. Sitähän ei Suomessa ole aiemmin tavattu, eikä tavata. Tämähän on hyvä indisio rakennuksen purkamiseen, kun liito-oravia ei ole lähimailla... Mikähän lienee alkuperäinen asemakaavoitusmerkintä. Ettei vain olisi kaavoitettu oppilaitoskäyttöön. Nyttemmin kaava on "lipsahtanut" asuinkayttöön. Merkillistä. Miten kaavoittaja voi grynderin ohella erehtyä näin pahasti, ja rakennuttaa 8-kerroksisen asuintalon huonoon positioon. No, kaippa siitä tehdään pakolaisten vastaanottokeskus. Talon asukkaat voivat tuntevat olonsa kotoisaksi, kun puolivälistä siintää Kongo. Ylimmän kerroksen asukkaat voivat sitten valitella - ulkomaalaisvaltuutetulle - kun yöaikaan Tukkisaaren valot häiritsevät horisontissa. No, siinähän on uusi aihe saada traumahoitoa! Mietti; "Journalisti"

Anonymous (ei varmistettu)

Ma, 22.04.2013 - 13:02

Panenpa kommentin meneen, kun oli tuo RAIn kuva tuossa. Satuin nimittäin - perämiesluokalla ollessani - olemaan RAIn "ensimmäinen perämies". Koulupaatti tuli juuri sinä vuonna palvelukseen ja Kotkaan. Ja lähti ensimmäiselle komennukselleen Turun merikoulun poikien käyttöön pariksi viikoksi ja töijättiin Linnan laituriin. Siirtopurjehdukselle merenkulunopettaja (se sittemmin rehtori; en muista nimeä, oliko Laakso?) "arpoi" (valehteli tietysti, vaan olihan se kunnia tulla valituksi ja tietysti muutosta päivärutiiniin) kolme kundia merikapteeniluokalta kippareiksi ja kolme samoin perämiesluokalta perämiehiksi. 4-8 -vahtia ajettiin Kotka - Turku ja bussilla valtion laskuun takaisin.
Kippareita en muista (oliko opp.kunnan puhj.joht. Salojärvi yksi, en muista tarkkaan; jaa, Tom Widenes taisi olla oma "kipparini"). Mutta perämiehiä olivat allekirj., Pekka Pohjonen (terveiset vaan Pekalle siltä sen talven edessäistuneelta!)ja Jukka(?) Kantola. Olihan karsea matka; en koskaan ole ollut niin merikipeä. Sehän kalapaatin oloinen pikkuinen keksintö rullasi Suomenlahdella kuin mieletön myöhäissyksyn ilmoilla. Jalat useimmiten ilmassa mentiin. RAIn omaa henkilökuntaa (päällikkönä muistaakseni Saukko-veteraani, merikapt. Suominen; se vanhempi) ei matkalla näkynyt. Olivat bunkanpohjilla joka iikka! Merikapt. I. Laaksonen, Sevilla