Asuessamme Suomenlinnassa olin kesäduunissa täkkärinä kuvassa olevassa puolustusvoimain Axel von Fersen laivassa 1961 ja 1962. Laiva liikennöi väliä Suomenlinna - Vallisaari. Meitä oli kaksi täkkäriä kesäduunissa: Juhani Kaskeala ja minä. Siitä meidän molempien lapsuuden- ja luokkakavereiden merimiesura oikeastaan alkoi. Juhanin hieman eri taholla kuin minun, mutta merimies mikä merimies.
Fersenin historiaan kuuluu siis sekin, että puolustusvoimien entinen komentaja amiraali Juhani Kaskeala (minusta tietenkin puhumattakaan) on aloittanut merimiesuransa Axel von Fersen laivalla.
Axel von Fersen liikennöi silloin 1961 Suomenlinnan ja Vallisaaren väliä ns. vuorolaivana joskin välillä myös kuljetti varusmiehiä Isosaareen. Koska laiva kuljetti myös siviilihenkilöitä niin säännösten mukaan päälliköllä oli oltava vastaava siviilipätevyyskirja voidakseen kipparoida sitä laivaa joten siinä oli siviilikipparit. Olihan siinä silloin kesällä myös välillä kipparina tuuraamassa joku intin kessu/ylikessukin. Siihen sitten pariksi kesäksi otettiin täkkäreiksi kesäduuniin pari koululaista ja Kaskealan Juhani ja minä saimme sen duunin. Meidän tehtävämme oli heittää köydet kiinni laituriin tullessa joko perässä tai keulassa. Toisessa päässä töijauksen hoiti intissä oleva varusmies. Meillä Juhanin kanssa oli joka toinen päivä vapaata joten teimme sitä duunia vuoropäivinä kuten koko muukin sen laivan henkilökunta joka liikenteessä ollessa oli kaksi täkkäriä, yksi konemies ja kippari. Toisena täkkärinä oli aina asepalvelusta suorittava rannikkotykistön varusmies. Kaskealan Juhani täytti 15 v vasta joskus heinäkuussa 1961 mutta aloitti duunit Fersussa jo kesäkuun alussa siis ollessan 14v. Myöhemmin kun laivan kippari tämän huomasi samoin kuin rannikkotykistön laivatoimiston pomo niin olivat todella vihaisia kun olivat käyttäneet yli kuukauden verran lapsityövoimaa tietämättään. Minulla ei ollut tätä ongelmaa koska olin täyttänyt 15 jo helmikuussa.
Rannikkotykistölle rakennettiin 1915 Helsingissä neljän aluksen laivasarja: Axel von Fersen, Augustin Ehrensvärd, Fabian Wrede sekä Wilhelm Carpelan. Ehrensvärdin ja Fersenin kotisatama oli 50-60 luvuilla Suomenlinna.
Laivathan olivat hieman erikoisen ja jotenkin huvittavan näköisiä. Kipparit jotka niitä ajoivat pitivät kuitenkin yllätys yllätys niitä ihan hyvinä merilaivoina sillä ottivat aallokon tyylikkäästi vastaan. Kun Suokin lautta toi turisteja Suokkiin ja nämä kaksi kumppanusta tai vaikka vaan toinen oli siinä Suokin laiturissa niin ensimmäinen komentti yleensä turisteilta oli: "Hei katsokaa sukellusvene".
Axel von Fersen oli museoviraston omistuksessa vuodesta 1979, kuitenkin viimeisinä vuosinaan urheilusukeltajien käytössä Kuopiossa jonkinlaisena tukialuksena. Alus oli tarkoitus museoida, mutta valitettavasti niin ei koskaan kuitenkaan käynyt vaan keväällä luin Suomen Laivahistoriallisen yhdistyksen Laiva-lehdestä, että alus on romutettu Puumalassa. Mielestäni todella sääli. Hyvin olisi sopinut Kotkaan Merimuseon yhteyteen.
Kuvassa alapuolella Axel von Fersen Kuopion matkustajasataman venelaiturissa
Wilhelm Carpelan makaa Helsingissä Nokian konttorin alapuolella Keilalahdessa poijuun kiinnitettynä ja on yksityisomistuksessa. Omistaja ilmeiseti kesäisin käyttää seilaavana kesämökkinä. Kuopion kuvassa Fersenin ohjaamoa on hieman muutettu alkuperäisestä kuten myös Carpelanin.
Fersun sisarlaiva Augustin Ehrensvärd. Ehrensvärd oli Suomenlinnan Rannikkotykistön komentajan käytössä ja hoiti myös liikennettä Suomenlinnan ja Isosaaren välillä.
Axel von Fersen Suomenlinnassa. Toimii Merisotakoulun koulutusaluksena kahden muun sisarensa Fabian Wrede ja Wilhelm Carpelan kanssa. Fersen on valmistunut 2008.
- Lisää uusi kommentti
- 820 katselukertaa
AXEL VON FERSEN
Uusi kuva uudesta AXELista lisätty historiikin loppuun.
AXEL VON FERSEN
Lisätty jälleen uusia kuvia
Aug Ehrensvärd
Ei muuten pidä paikkaansa tuo myyntivuosi. Kollegani yliv Raimo Liuski kipparoi vielä tuota Augustia yhteysaluksena 1977. Sittemmin meni myyntiin.