M/t Meltemi oli Singaporen redillä 1972 loppukesästä. Oli tapahtunut suurempi konerikko. Apukoneesta oli kiertokangen laakeri tullut kyljestä ulos. Onneksi se ei aiheuttanut tulipaloa.
Olin tilannut uuden kampiakselin ja tarvittavat laakerit. Olin silloin yhtiön konetarkastaja ja lähdin Singaporeen valvomaan korjausta. Otin mukaan kolme Oy Diesel - Moottori Ab:n miestä vaihtamaan kampiakselia.
Koneen rungossa olevaan reikään teki uuden kappaleen Singaporen Metalocking service. Uusi kappale "parsittiin" paikalleen. Kun kampiakseli ja laakerit oli saatu laskettua konetopille oli aika lähteä lastaamaan Indonesian Pulau Sambuun.
Mutta tapahtui Singaporessa muutakin. Yhtiön meklari kertoi , että M/s Tivano tulee redille bunkraamaan. Laiva on tulossa Kiinasta. Meklari lupasi edestakaisen matkan laivavierailulle.
Kun pääsimme perille oli Tivanon ulkosivuilla kaikenlaista paattia. Kaupankäynti oli alkanut.
Olimme jutelleet jonkin aikaa Tivanon kipparin kanssa kun ovelle tuli muutama täkkäri. Kasvoista näki , että nyt on kyseessä henki ja elämä. Kysymys kipparille oli "saako vastakirjalla panna". Tilanne oli surkuhupaisa. Asiaa puitiin. En tuntenut Tivanon väkeä, mutta oletan että myös kipinä oli mukana neuvottelussa. Meklari oli tärkeässä asemassa. Kippari sanoi lopuksi, että "ei sitten muuta kuin nimiä paperiin".
En tiedä miten asiat menivät koska lähdimme takaisin omaan laivaan. Jos asianosaiset lukevat tämän storyn olisi kiva saada kommentteja.
Ilkka Ylikojola
- Lisää uusi kommentti
- 494 katselukertaa
Samoihin aikoihin samassa…
Samoihin aikoihin samassa paikassa samasta aiheesta saman varustamon WHITE ROSE:
https://www.aanimeri.fi/node/23