Gustaf Eriksons Ångare

Bo Limnell ja Ralph E. Sjöholm ovat tehneet merkittävän urotyön tallentamalla kadonnutta suomalaisten rahtihöyryjen historiaa. Kirjassa Gustaf Eriksons Ångare selviää maailmankuulun purjelaivavarustajan omistamien höyrylaivojen tarinat. Höyrykausi alkoi jo 1919, jolloin ostettiin tilauskontrahti RIGEL-laivasta konkurssiin menneeltä loviisalaiselta rautatieyhtiöltä. Seuraavana vuonna ostettiin konkurssin tehneen helsinkiläisen laivatelakan aloittama EDGAR. Molemmat valmistuivat Hietalahden telakalta Helsingissä, Sandvikens Skeppsdocka & Mekaniska Verkstad Ab i Helsingfors. Nämä pienet 500 ja 1250 dwt:n konealukset eivät suoneet kovin suotuisia kokemuksia ja myytiin pian pois. Vasta vuosikymmenen loppupuolella yritettiin uudelleen höyryn voimalla: KIRSTA oli jo kooltaan 2550 dwt. Parinkymmenen muun aluksen jälkeen höyrylaivakausi loppui 1971, kun myytiin KUNGSÖ.

Kirjailijat ovat tehneet mittavan työn kootessaan kunkin laivan kulkutietoja ja sattumuksia matkoilla. Niin laiva- kuin konttoriväestäkin on talletettu muisteluksia.

Gustaf Eriksonin höyrylaivoista lähes kaikki liikennöivät Itämerellä sodan aikana ja sodan jälkeen. Kirja on merkittävä tietolähde noiden aikojen tutkimukselle.

Omasta kokemuksesta voin todistaa, että kirja on helppolukuinen vähäiselläkin ruotsinkielentaidolla. Merenkulkijalle on paljon suomalaisesta merimiesslangista tuttua sanastoa.

Gustaf Eriksons Ångare tilausohje:

Stiftelsen Hilda och Gustaf Eriksons samt Gustaf Adolf Eriksons understödsfond,
c/o Mariehamns Rederi Ab,
N.Esplanadgatan 4 b
22100 Mariehamn

tai sähkopostilla: gun.erikson-hjerling@aland.fi

Kirjan hinta on 30 euroa + postikulut


Timo Sylvänne (ei varmistettu)

Ma, 09.02.2015 - 21:33

Vasemmalla Ralph E. Sjöholm, oikealla Bo Limnell. Paikka rahtihöyry KIRSTAn salonki Maarianhaminan keskustassa Eriksonin perhe-huvilan kellarissa