<b>Pelastusveneradio</b> Mainitsemiesi taajuuksien lisäksi näissä laitteissa oli yleensä myös kansainvälinen hätätaajuus 8364. Muistelen, että joku oli Atlantilla kerran kokeillut tuolla taajuudella yhteyttä Helsinkiradioon (etukäteen sovittu lyhyt yhteys) ja hyvin oli tuo pieni loota kuulunut Suomessa asti.
Eikös tuo Hf-jakso ollut jossain 8 megan cw kutsutaajuuksien välissä ja oli pyhitetty vain hätäliikenteelle. Sitä kuuntelivat useat rannikkoasemat jo ihan normaalissa kutsutaajuuspäivystyksessään ja ainahan OFJ:n automaattihaku pyyhkäisi siitä ohi vähän väliä.
Aina pelastusveneharjoituksissa löytyi vapaaehtoinen kammen varteen. Melko kevyt pyörittää kuunteluperiodin aikana, mutta kun lähetin kytkeytyi päälle sähkötysavainta painettaessa, tarvittiin vääntövoimaa jo enemmän. Tiukan paikan tullen olisi sitä yksinkin voinut operoida (kokeiltu on) mutta hankalaa se oli. Kyllä se oli surrattava tukevasti johonkin kiinni, jos halusi itse veivata ja sähköttää samaan aikaan. Operoinnin ergonomia oli perseellään, eikä kyllä kauaa jaksanut veiviä vääntää ja titailla samanaikaisesti.
Olikos niissä joku alarmin anto automatiikka, painoi nappia ja veivasi, niin antoi viissatasella AA sinkut ja 2182:lla sireenin?
Timo Sylvänne
- Tiistai 20 Huhtikuu 2010 14:13
Jäi mysteeriksi, mistä vesi tuli radiohytin katosta läpi. Kuitenkin kai jostakin päälähettimen yläpuolelta. Kerran iski järeä salama, kun lähetin oli käytössä kovalla sateella ja vettä valui katossa kulkeviin antennijohtimiin.
Timo Sylvänne
- Tiistai 20 Huhtikuu 2010 14:09
Muistelen, että hytin seinässä olleessa "ilmastointi" rakennelmassa kiersi putkessa merivettä, minkä tuomaa viileytttä pieni sähkötuuletin puhalsi. Kuumassa ilmanalassa merivesi saattoi olla yli 30 asteista. Satamissa, kun laiva oli tarpeeksi tyhjä vesi lakkasi kokonaan kiertämästä putkissa. Korkein muistamani lämpötilan lukema oli +55. Siinä tarvittiin Jarin selän takana olevaa päälähetintä apuna.
Pekka Laaksonen sähkömestari
- Sunnuntai 18 Huhtikuu 2010 16:33
Nimi. Katsoin isompikokoisesta kuvasta. Nimi on Suomen Suvi. Sattumoisin satuin laturille ja aikani piti odotella, että ehti lähteä ja päästä matkaan.
timo wirta
- Keskiviikko 7 Huhtikuu 2010 16:49
jyväskylän paatit. Moro!
Kävin viime kesänä ajamassa "Katrilli" nimistä pientä risteilijää Pohjois-Päijänteellä. Pesti oli noin seitsemän viikon mittainen ja ehtihän siinä sitten rannikon lapsi nähdä millaista se "merenkulku" sisävesillä on. Kuvassa on näköjään Hildenin vähän suurempi paatti (en muista enää nimeä...) ilmeisesti juuri lähtötunnelmissa Jyväsjärven laiturista.
Mikko
- Maanantai 29 Maaliskuu 2010 22:26
Purha, mielestäni Nesteen yksi kauneimmista laivoista.
Jari Savolainen
- Perjantai 26 Maaliskuu 2010 15:38
Radioasema oli enemmän kuin hyvin varusteltu Itämeren liikenteeseen. Heitin laivalla yhden kesäloman vikaeerausjobin 1977. Klaipeda-Suomi linjaa ja Suomen kustiliikennettä. Ei kyllä HF kalustoa tarvittu.
Jari Savolainen
- Perjantai 26 Maaliskuu 2010 15:35
Kuva lienee otettu kipinän WC:n/suihkun oven edustalta. Kipinän hytti oli muistaakseni parin askelman nousun jälkeen radiohytin yhteydessä kuvasta vasemmalle.